DRIVR

Imperia GP: Belgische Hybride Sportwagen in 2012 !

TIP²: Zie hoe de Imperia-fabriek er vandaag uitziet dankzij foto’s van ‘Onze Man’!!
TIP: Bekijk de sublieme Imperia-docu waarvan sprake in de comments!

Tijdens de aflevering van Publiek Geheim over Autobouwer Imperia bleek eens temeer dat ons land begin vorige eeuw allerminst conservatief was op het vlak van autoproductie. Sterker nog: België stond resoluut aan de top; niet alleen waren er heel wat constructeurs zoals FN, Nagant, Minerva en Imperia, ze waren ook nog eens kwalitatief sterk (want voorzien op Belgische wegen) en innovatief. Gelukkig houdt Yves Toussaint, de man die Imperia de 21ste eeuw in katapulteert, vast aan die traditie met de nieuwe GP.

imperia-fabriek

Lang voor Citroën bouwde Imperia al voorwielaangedreven auto’s. En in 1909 – een slordige eeuw voor de contemporaine hype – maakte het wagens met hybridemotoren. Daarnaast ontwikkelden ze in de jaren twintig ook een motor zonder kleppen; iets waar ze hun tanden vandaag nog op stukbijten. En qua fabrieksarchitectuur was Imperia ook origineel. De testbaan bevond zich op het dak van het gebouw en helde in bochten zo hard af dat er een minimumsnelheid was om niet over kop te gaan… Alleen de Lingotto-fabriek in Turijn heeft een gelijkaardig dakcircuit.

imperia

Toen Imperia na de tweede wereldoorlog in andere merken opging, verdween de fabriek in Nessonvaux uit ons collectief geheugen. Vandaag zorgen ingenieur Yves Toussaint en het bedrijf Green Propulsion ervoor dat het Belgische automerk weer de aandacht krijgt die het verdient, want samen bouwen ze een nieuwe Imperia: de GP. En net als het oorspronkelijke Imperia, neemt het herboren merk geen genoegen met een creatie die minder dan extraordinair te noemen valt. Het Imperia GP-prototype – dat tijdens de gala-avond van Dream Cars for Wishes op het autosalon in wereldpremière werd onthuld – is een sportieve hybride tweezitter met unieke features. Terwijl conventionele hybrides doorgaans een benzinemotor met bescheiden elektrische krachtbron combineren, gaat Imperia verder en creëerde de PowerHybrid. Die verenigt een geblazen 1.6 viercilinder van 212 pk met een ongemeen krachtige asynchrone elektromotor van 136 pk. Een John Cooper Works plus een tweeliter VAG-tdi, dus.

imperia4

Needless to say dat dit pakketje sterke prestaties garandeert. Wanneer beide motoren actief zijn, is de 0 tot 100-sprint afgewerkt in supercar-achtige vier seconden. De chauffeur kan trouwens via een knop kiezen kiezen of hij hybride rijdt of elektrisch; in het tweede geval duurt het sprintje twee seconden langer, en kan de bestuurder beslissen om de batterij volledig te gebruiken (om ze terug op te laden bij aankomst op de bestemming) of om een reserve te houden voor stadsverkeer. De Imperia GP is ook de enige hybride die zijn elektriciteit uit een gewone 220V-stekker haalt. Na 4,5 uur zijn de batterijen volledig opgeladen en kan de eigenaar 50 à 80 kilometer puur elektrisch rijden. In hybride-modus verbruikt de GP slechts 1,9 l/100 km, wat overeenkomt met minder dan 50 g/km CO2. Daardoor genieten Imperia-klanten van ecopremies die de totaalprijs op 89.950€ brengen.

Wanneer de Imperia GP – vermoedelijk – in het begin van 2012 geïntroduceerd wordt, zal het dus een innoverende, snelle en acceptabel geprijsde sportwagen zijn. Bovendien is de GP enorm exclusief want er zullen maar 50 exemplaren worden gebouwd. Wie zei ook alweer dat Belgen alleen goed zijn in pijproken, vinkenzang en ‘schijt je rijk’?

Share Button

8 Responses

  1. BART! says:

    Niet alleen de Lingotto-fabriek in Turijn had ook een circuit op z’n dak, ook Palacio Chrysler in Buenos Aires had een testrack op het dak van de fabriek/showroom/kantoor.

    xlarge_palacio_chrysler_1_01

    Ga langs bij Jalopnik (of wat er nog van die site overblijft…, nvdr.) voor meer info.

  2. Voor wie de sublieme docu van Sven Speybrouck gemist heeft, de TjubTjub-versie:

  3. Onze Man says:

    Een dik jaar geleden deed ik zelf wat research over de Imperia-fabrieken. Ik klauterde toen op het circuit en maakte wat foto’s. Geen sinecure! De eigenaars van de gebouwen dulden geen pottenkijkers. En dat is begrijpelijk: ze zouden de racebaan liever kwijt dan rijk zijn. Ze willen het ding afbreken om hun huidige fabriek (Ze maken er tegenwoordig tuinhuisjes!) te kunnen vernieuwen. Maar een klein groepje actievoerders verzet zich tegen deze afbraak. En gelukkig maar!

    Drivr-opperhoofd Ken vroeg me al een paar keer om een stukje over de fabriek te schrijven en de foto’s te posten. Maar door tijdsgebrek is dat er nooit van gekomen. Daarom post ik de link nu.

    http://gallery.me.com/elenolivier#100135

    Veel plezier met de foto’s! En nogmaals ‘Sorry, Ken!’ voor de vertraging.

Leave a Reply