DRIVR

Alfa Romeo 4C GTA: Baby 8C Competizione

UPDATE: Opnieuw een knappe docu én Bertone’s Pandion-concept toegevoegd!

Net voor zijn vertrek bij Pininfarina toverde landgenoot Lowie Vermeersch de zintuigprikkelende 2uettottanta uit zijn pen. Volgens velen de spirutuele opvolger van de oer-Duetto Spider met de motor voorin en de aandrijving vanachter. Zo klassiek als Bach of Tsjaikovski dus. Maar nu circuleren er andere geruchten; een sportcoupé onder de naam 4C GTA met veel aluminium, carbon, achterwielaandrijving én een heuse middenmotor. En dat allemaal voor Porsche Boxster-geld. Het doet de wenkbrauwen fronsen.

alfa2uettotanta

Bij Alfa beseffen ze maar al te goed dat de kracht van de 8C Compétizione en Spider stilaan uitgewerkt is. Bovendien hebben gewone stervelingen weinig aan onbetaalbare supercars, en is de kans dat je er een op de openbare weg tegenkomt zo goed als nihil. Een nieuw & bereikbaar lichtgewichtmodel dringt zich dan ook op, en zou volgens een woordvoerder van FIAT in conceptvorm te zien zijn op het Salon van Genève om volgend jaar in productie gaan. Bedoeling is de 159-opvolger Giulia en de nieuwe kleine SUV ruggensteun te geven om tegen 2015 500.000 eenheden te verpatsen (nu een dikke 100.000). Van de 4C GTA – en dat is de eerste keer sinds de 147GTA dat die badge nog eens bovenkomt – zou Alfa er jaarlijks 5.000 bouwen op Italiaanse bodem. Tot zover de plausibele geruchten.

alfasuvalfagiulia

Algemeen wordt aangenomen dat de 4C GTA een variant van het KTM X-Bowplatform krijgt (dat samen met Dallara ontwikkeld werd), inclusief een carbon monocoque met subframes uit aluminium voor een respectabele leeggewicht van pakweg 900kg. Het is trouwens niet de eerste keer dat KTM & Dallara aan de FIAT-stal gelinkt wordt, maar net door zijn hoge prijs is de X-Bow nooit een succes geworden. Aandrijver van dienst is de eerder anonieme 1750 TBi die er nu 250pk uitspuwt. Daarmee zou de kleine sportwagen een pk/gewicht-verhouding hebben die hoger ligt dan wat de Cayman S te bieden heeft (320pk/1275kg). Fingers crossed dat het hele verhaal geen Lost in Translation-parodie wordt!

Share Button

12 Responses

  1. Ken Divjak says:

    De 2uettotanta is inderdaad het recentste wat we hebben, maar previewt eerder de volgende Spider (die voorlopig nog geen lanceerdatum heeft) dan deze 4C die een nieuwe stijlrichting voor Alfa moet inluiden.

    Bovendien kijkt iedereen zich momenteel scheel op een tweezits-roadster (door de link met KTM), terwijl de 4C wel degelijk een coupé gaat worden.

    Vreemde naam wel, die combinatie van (x)C en GTA…

  2. Pieter Ameye says:

    Voor wie de Canvas-docu ‘Vormgevers’ met Lowie Vermeersch en de 2uettotanta eind vorig jaar gemist heeft, ziehier wat fragmenten:

  3. Ken Divjak says:

    Hmm, ‘k zit hier al de hele namiddag mijn hoofd te breken over hoe de 4C er gaat uitzien – en ga mijn centen inzetten op de stijl van het Alfa Pandion-concept dat vorig jaar op Genève stond:

    alfapandion

    Tenminste wat de neuspartij betreft, want de achterkant was meer een Arne Quinze-sculptuur dan een kont:

    alfapandion2

    In ieder geval: Bertone heeft al niets meer voor Alfa gedaan sinds de GT van 2003 (eveneens een coupé trouwens), wat me – met de Italiaanse gewoonte om de paus in het midden te houden – doet concluderen dat Bertone de nieuwe stijlrichting mag bepalen.

    Tot ik morgen met een geheel andere visie kom;)

  4. Nuvolari says:

    @Djivak
    Je kan wel ns gelijk hebben, er zijn als “spyshots” aan het circuleren met een neus geïnspireerd op de Pandion. Persoonlijk heb ik het meer voor de 2uettotanta.

    alfa4cteaser

    Is het trouwens al geweten waarheen Lowie heen getrokken is?

  5. Pieter Ameye says:

    Zelf ben ik ook niet echt gecharmeerd door de Pandion, dan liever iets in de richting van de 2uettottanta. Maar afgezien van het design lijkt mij vooral die 870kg iets om naar uit te kijken. (Ik geloof er eerlijk gezegd geen snars van, toch niet voor de prijs)

  6. AnthonyG says:

    Middenmotor en gezien alfa’s huidige grote-lichtblokken-trend, gok ik op een moderne interpretatie van de tipo 33
    http://farm4.static.flickr.com/3260/3177991000_25b127f242.jpg

  7. heidekonijn says:

    Gewetensvraag ; 40 000 Euro voor een puike SZ ES30 met wat carbon spul, of voor de nieuweling?

    • Pieter Ameye says:

      Zelfs al mochten ze het stofzuigergeluid van de 1750 met voldoende sérieux counteren, dan nog valt er weinig tegen ‘Il Mostro’ in te brengen. SZ zonder nadenken.

      • heidekonijn says:

        Lijkt me dus ook, maar als ik de 2uettotanta zie, slaat de twijfel toe. Ik weet gewoon geen auto die ik mooier vind. Al moet ik haar nog in het echt zien, liefst naast een GTO, TZ2 of 250LM, maar ik vermoed toch dat het de mooiste auto aller tijden is.

Leave a Reply