DRIVR

Waarom de Toyota Hilux over Conflictzones heerst

Overal waar een gewapend conflict uitbreekt, rebellen in opstand komen tegen hun regering of onderdrukkers de bevolking onder de knoet willen houden, zijn er twee vaste waarden, twee weapons of choice. Het eerste is de AK-47, waarvan inmiddels 100 miljoen stuks verspreid zijn, voornamelijk in ontwikkelingslanden. Maar minstens even onontbeerlijk achten strijders van Afghanistan tot Zimbabwe hun Toyota Hilux. En die liefde gaat ver…

Toyota Hilux

Zo merkte militair expert David McKullen, architect van het Britse offensief in Irak, tijdens zijn missie in Afghanistan dat steeds meer Talibanstrijders met dezelfde tatoeage pronkten. Vreemd genoeg geen Afghaanse vlag of Talibanteken, maar een Canadees esdoornblad. De reden vond hij bij hun favoriete vervoermiddel.

Er heerst onder soldaten over de hele wereld, en vooral in Afghanistan, een groot respect voor de Toyota Hilux. De vraag is er zo groot, dat op de lokale markt namaaktrucks worden geproduceerd. Die zijn echter van minderwaardige kwaliteit en durven al eens dienst te weigeren – ondenkbaar in een origineel exemplaar. Toen de Canadese regering een grote lading échte Hiluxen verscheepte als goederenhulp, allen voorzien van een plakkaatje met de Canadese vlag, werd dat logo het kwaliteitskeurmerk voor de lokale bevolking. De strijders bij wie veel van de pickups terecht kwamen kenden de échte betekenis van het esdoornblad niet en eigenden zich vervolgens het symbool toe.

Toyota Hilux

Gelijkaardige anekdotes zijn te vinden in Pakistan, Nicaragua, Ethiopië, Rwanda, Liberia, Congo, Libanon, Jemen en Irak. Volgens de New York Times is de Hilux zelfs het uitverkoren voertuig van de Somalische piraten en Bin Ladens Al Qaeda-luitenanten. Er is zelfs een oorlog naar genoemd: de ‘Toyota War’ tussen Libië en Tsjaad in de jaren tachtig, die gedomineerd werd door mobiele troepen in Hiluxen.

De Verenigde Naties verwijzen er op hun beurt simpelweg naar als de ‘technical’. Toen de eerste VN- en ngo-gezanten in de jaren negentig naar Somalië afreisden, huurden ze immers ter plaatse lijfwachten in, ‘technical assistance’ in het jargon. Lokale bedrijfjes voorzagen diplomaten en ambassadeurs van gewapend transport – drie keer raden welke wagens ze daarvoor gebruikten. Op die manier werd een ‘technical’ na verloop van tijd synoniem met een ingehuurde Toyota Hilux.

Toyota Hilux

Er zijn verschillende redenen waarom de Hilux zo populair is in conflictgebieden. De Toyota’s zijn betrouwbaar, kunnen zowel mensen als materiaal vervoeren, en lenen zich uitstekend voor het monteren van zwaar geschut in de open kofferbak. “I’ve seen twenty people and a mounted weapon on one”, beweert McKullen.

Nochtans is de Hilux daar helemaal niet voor ontworpen. Toyota bedoelde hem naar eigen zeggen vooral als recreatievoertuig, als pick-up waarmee naar hartelust offroad gecrosst kan worden. Vandaar de grote rijhoogte, de dikke banden en het lage gewicht – allemaal factoren die toelaten hoge snelheden te halen op ruw terrein. En laat die mobiliteit nu net een groot voordeel zijn op de uitgestrekte Afrikaanse savanne en Afghaanse steppe. De Hilux wordt er als het ware ingezet als een moderne versie van de lichte cavalerie.

Toyota Hilux

Maar dé hoofdreden waarom elke rebel zijn leven toevertrouwt aan een Hilux, is diens ongeëvenaarde reputatie als onverwoestbaar gereedschap. Kevin Hunter, voorzitter van Toyota’s Amerikaanse designafdeling, zegt exemplaren te kennen die na een half miljoen kilometers nog steeds rondbolden. “I would describe them as bulletproof”, aldus Hunter – en dat lijkt niet eens een overdrijving. Vraag dat maar aan Clarkson, May en Hammond, die tevergeefs water, vuur, aarde en lucht inzetten om een Hilux te vermoorden, in een van de meest epische Top Gear-fragmenten aller tijden. Het laatste woord is aan de Indestructilux:

[Inspiratie: News Week & New York Times – Foto’s: Getty & AP]

Share Button

6 Responses

  1. AnthonyG says:

    De Toyota Hilux mag dan misschien geen zeldzaamheid zijn in conflictgebieden, die FN FAL Para van Belgische makelijke op de eerste foto is dat wel degelijk.

  2. lexus is300 says:

    de laatste foto is een land cruiser pick up 🙂 zeg t maar, t blijft een toyota, btw de nieuwe hilux is niets meer waard, heb er ooit een getest voor het laatste nieuws, minste modder en hup zo vast als iets. test vind je nog terug via google

    • Stijn says:

      Ben nog steeds een voorstander van de Hilux. Niet vergeten de 2,5 heeft nu meer kracht. En er is ook geen reden om de beresterke 3-liter niet te kiezen…

  3. Stijn says:

    En niet enkel de Hilux is in trek, indien ik mijn geheugen me in de steek laat, koopt de VN (gemiddeld gezien) drie Landcruisers per dag…
    De offroaders van Toyota horen wel bij de redenen waarom Toyota zo is kunnen groeien. Op en voor bijna elke markt maken en maakten ze wel een wagen. In de fantastische reeks Clarkson’s Car Years werd ook geïllustreerd hoe het marktaandeel binnen de 4×4-markt in Australië van Land Rover zakte van meer dan 90% naar 5% na de komst van Toyota op diezelfde markt…

  4. Ken Divjak says:

    Nagel op de kop, Stijn:

Leave a Reply