DRIVR

HAAST & SPOED IS DEZE KEER GOED:
De Laatste 5 Analoge DRIVRs in de Brochures (<40K)

Als zelfs Porsche overweegt om de manuele bakoptie van de volgende GT3 te schrappen, dan weet je dat het tijdperk van de analoge DRIVRs op zijn laatste benen loopt. Want laat ons eerlijk zijn: het enige wat de Pentiums en flappy paddles doen, is de link tussen Conti en cortex vertroebelen om Brussel te vertroetelen. En dan zit er niets anders op dan meewarig terug te mijmeren naar raspaarden als de Honda Civic Type-R en S2000 die recent op het CO2-altaar geofferd werden. Of er überhaupt nog analoge DRIVRs voor zinnig geld in de brochures staan?

Mazda MX-5

Compact antwoord: ja. Maar ze zijn verdorie ver te zoeken, zeker als het atmosferische exemplaren (dus geen turbo’s) moeten zijn zoals onze zelfopgelegde regel dicteert. Bovendien hanteren we 40.000€ oftewel anderhalf miljoen als financiële bovengrens om de zaak toegankelijk te houden; tuurlijk is een atmosferische Audi R8 met handbak briljant, maar dat geldt evenzeer voor het prijskaartje. Wil je dus op de valreep een nieuwe oldskool vierwieler in huis halen, dan zal het één van deze vijf moeten zijn:

1. Renault Twingo RS Cup – 16.350€

mw8t0105

+ De eerste stadsracer die we voor DRIVR testten, en nog altijd de heetste
– Heeft een zweepje nodig om maximaal te presteren
? Twingo 3 staat voor 2013 gepland

2. Renault Clio RS Cup – 19.300€

renaultcliorscup

+ Hoe vaak moeten we nog zeggen dat deze ronduit ma-gis-traal is?
– Euh…
? Clio 4 komt er in 2012 aan

3. Mazda MX-5 1.8 – 23.550€

mw8t0109

+ De enige die zijn atmovermogen dankzij gewichtsbesparing behoudt
– Niet meer zo puur als de allereerste generatie
? Tegen 2013 zou nummer vier er moeten zijn

4. BMW 130i – 36.200€

bmw130i

+ De laatste toepassing van de atmosferische 3.0 zes-in-lijn, mét RWD
– Mist een slippy diff waardoor het binnenwiel gaat oproken
? Volgende 1-Reeks wordt in september te Frankfurt voorgesteld

5. Lotus Elise – 38.900€

lotuselise

+ De laatste ‘lichte’ Lotus die genoeg heeft aan een simpele 1.6
– Kantje-boordje qua daily driver
? Zwaargewicht opvolger staat gepland voor 2015

En haast je gerust, want binnen pakweg twee jaar is het over & out voor deze parels – vervangen door gedownsizede stofzuigers met meer elektronica dan een flux capacitor

Share Button

11 Responses

  1. dieter says:

    Nounou, 40K € ; is de lat niet wat hoog gelegd qua budget, of zijn er dan écht zo weinig leuke karretjes te vinden die de gemiddelde verdiener wél kan veroorloven en de nodige dosis atmosferische fun kunnen bezorgen?

    Ons familiaal budget is de laatste 5j steeds max 20K € voor nieuw vervoer en hiervoor hebben we thans wel (het eerste)fijn en (het tweede praktisch) materiaal in huis kunnen halen (de Clio en een brave Zafira).

    Off-topic: onze jonge dame van 2,5j begint sinds kort steeds “Harder!Harder, papa!” te roepen als we onderweg zijn met de “jenneau kliejoo”…! ;op

    • Ken Divjak says:

      Dat roep ik ook sinds Dita Von Teese voor de Clio RS werft:

      Nee serieus: mocht iemand nog andere nieuwe DRIVRs kennen die atmosferisch ademen en met een ouderwetse handbak bediend worden – SHOOT!

  2. Joep says:

    Mini Cooper misschien? Staat dan nog onder de Twingo qua vermogen. Panda 100HP is niet meer, 500 Sport nog wel maar die is toch wat minder DRIVR.

    • Ken Divjak says:

      Goed punt, Joep – die 1.6 met 122pk is ons totnogtoe ontglipt:

      Maar aan de Twingo RS tippen voor de stadsmini-honeurs,
      dat zal toch niet lukken;)

      Verder zijn Panda 100 & Swift Sport eveneens uit productie, al komt die laatste binnen een jaartje terug met een zesbak en 140pk uit de atmosferische 1.6!

  3. ElmoTheElk says:

    Het is alsof ik zelf dit artikel scheef zeg… Nummer 2 (ph1) en 3 (NA) reeds afgestreept, nummer 4 en 5 zou ik graag verwelkomen als vervangers!

  4. Frédéric says:

    Leuk lijstje. Maar in een volgende post lees ik graag welke aangeblazen vierwielers nog analoog rijplezier bieden. Because they are a substitute for cubic inches 🙂

  5. Stijn says:

    Wel grappig de S2000 analoog noemen, terwijl die zijn instrumentenbord net (foeilelijk) digitaal was 🙂

  6. 3000 says:

    Ben je zeker van die 1.6 in de volgende Swift Sport, Ken? Ik dacht dat het een VW 1.4T zou worden?

  7. Ken Divjak says:

    Die geruchten doen inderdaad de ronde, maar daar wil het nieuwe duo niets over kwijt.

    Als Suzuki beslist om een VW turbo te gebruiken, dan zal de Swift Sport zijn vooropgestelde lanceerdatum (concept eind 2011, productiemodel in 2012) in ieder geval niet halen.

    Met de vermelde 1.6VVT normaal wel.

  8. AutofansWim says:

    zeer mooie 5, de clio en nog meer de twingo blijven mijn favo ardennenwagentjes, alleen met de 1 zou ik dagelijks willen “rijden”

  9. Bjorn Willaert says:

    Maar nipt boven de 40.000K maar mits mooie korting er misschien net onder: Nissan 370Z…

Leave a Reply