DRIVR

Drie Eigenschappen van een Goede Gangsterauto…

… en natuurlijk hangt daar een vraag aan vast: Wat is de Ideale Gangsterauto?

De meesten onder ons gaan op zoek naar een nieuwe wagen aan de hand van rationele argumenten. Looks en rij-eigenschappen zijn uiteraard belangrijk – maar als puntje bij paaltje komt, is budget vaak doorslaggevend. Ben je echter een Belgische crimineel, dan zijn er nog wat puntjes om rekening mee moet houden. En aangezien Top Gear de ideale kandidaat voor de Albanese maffia al vond, doen wij vandaag hetzelfde voor inheemse criminele organisaties…

topgearalbania

Het eerste criterium voor dergelijk transport is natuurlijk SNELHEID. Pieter² had het al over de 40 nieuwe anonieme auto’s voor de Belgische snelwegpolitie: 31 325d’s en negen 123d’s. Beide modellen gaan van 0 naar 100 km/u in 7,0 seconden. Wie dus geen zin heeft om de volgende tien jaar tijdens het douchen angstvallig zijn zeepje vast te houden omwille van de inhoud van zijn koffer, kan maar beter opgewassen zijn tegen het nieuwe geschut van Belgian’s finest. En dat is de Renault Clio RS zeker (verraste blikken alom? nvdr;). Hij bereikt de kaap van honderd al na 6,9 seconden, kan redelijk wat volume aan (zeg maar voor de startende drugsdealer) en kan mits wat aanpassingen onopvallend door het verkeer laveren:

renaultcliors

Een tweede vereiste voor Getaway Cars is LAADCAPACITEIT. Kleine sportwagens mogen misschien wel snel zijn, de auto van een volwassen crimineel moet vooral ook praktisch zijn. Of het nu breedgeschouderde heren, kortgerokte dames of enkele kilo’s opiaten zijn, er moet wat in vervoerd kunnen worden. En in die setting blijft de Audi RS6 een sterke performer met grote koffer. Maar door cameo’s in gangsterfilms zoals onder meer Layer Cake is hij een redelijk voor de hand liggende keuze en daarom wat minder geschikt qua discretie. Nochtans valt hier mits wat doe-het-zelf-werk ook een mouw aan te passen:

deloitte-rs61

En daarmee zijn we bij de derde pijler aanbeland: DISCRETIE. Beter dan (te moeten) vluchten, is uiteraard onder de radar van de wetsdienaar blijven. Onopvallende voertuigen of wagens die geen argwaan opwekken, genieten dan ook de voorkeur. Misschien wel de meest geschikte aller gangsterwagens is daarom de Mercedes R63 AMG – met prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de RS6 maar nog wat extra laadvermogen. En welke agent gaat onderstaand exemplaar durven tegenhouden?

r63-amg-funeral

Iemand nog autoadvies voor de Belgische onderwereld?

Share Button

22 Responses

  1. Niels says:

    Superb Combi V6?

    • Ken Divjak says:

      Sterke toevoeging, Niels.

      Op doortocht in Praag vroeg ik mij vorig jaar inderdaad af of die pikzwarte Superbs met vier uitlaten dimplomatenspecials dan wel standaard modellen waren. En het bleken inderdaad V6’en die ondertussen een 3.6 met 260pk onder de kap hebben:

  2. Ken Divjak says:

    Nu de Subaru Impreza weer met koffer te krijgen is, niet twijfelen!;)

    http://drivr.be/2011/01/20/rijtest-subaru-impreza-wrx-sti-vierdeurs-my2011/

    Maar inderdaad, beter doen dan een Audi RS6 wordt moeilijk. Temeer die een vierde onontbeerlijke eigenschap mee heeft, namelijk voldoende MASSA om door een roadblock te rammen – zeker als je er nog eens 870km wiet in laadt zoals deze Spaanse koerier:

    En dan nog 240km/h klokken. De RS6 RULES als gangsterwagen!

    • Duckie 'RS says:

      Huidige RS6 is té opvallend naar mijn zin. S6 voldoet véél beter aan het discretie-criterium…

  3. swies says:

    Audi s8 heeft toch ook een cult status sinds Ronin.
    Maar in België, met kleine smalle wegen en drukke snelwegen … de nieuwe A3 RS3 lijkt mij ook een goede keuze.

  4. Pieter Ameye says:

    De Bentley Continental Flying Spur Speed is ook lang niet slecht. Immers de snelste vierdeurs ter wereld en nogal understated.

  5. Pieter Ameye says:

    Overigens intrigerende constante. Allemaal VAG-makelij…

    • puhpuh says:

      … ja idd … en eigenlijk niet zo verwonderlijk. De meeste wagens uit de VAG-stal zijn heel anoniem en er rijden grote aantallen van rond zodat ze nog minder opvallen.

  6. Mee says:

    Maserati Quattroporte in black natuurlijk!

  7. Milly says:

    Hier kan de SUV zijn nut bewijzen!

    Cayenne, X6, Q7 blijken toch nog voor iéts goed te zijn!
    En voor de low profilers: XC90 V12

    🙂

  8. dieter says:

    – anoniem in het verkeer
    – 4 deuren + achterklep (makkelijk om je companen in volle actie te laten in-/uitstappen)
    – beest van een motor
    – goede tractie (evtl 4-wiel)

    Ik zou kiezen voor een VW Golf R 2.0Tsi 4Motion in een brave donkergrijze kleur.

  9. Milly says:

    @ Ducky RS: off course t’is maandag hé 😉

  10. gijs says:

    Waarom wordt de BMW M5 (break) hier schromelijk over ‘t hoofd gezien? oké, geen aangedreven wielen rondom zoals de RS6, maar een beetje getaway driver houdt toch van het nodige spektakel?

    • puhpuh says:

      De begrenzer moet er natuurlijk af om de getaway te verzekeren …

      “De federale wegpolitie, die op de autosnelwegen patrouilleert, wilde maandagnacht ter hoogte van het Antwerpse Schoten een BMW M5 controleren. Maar de chauffeur had daar geen oren naar en gaf plankgas. De M5 – topsnelheid op circuit maar liefst 328km/u – ging er als een pijl vandoor. Ondanks bijstand van verschillende korpsen en een Audi A8 van een speciale politie-eenheid die 260 km/u haalt, kon niemand de auto onderscheppen. Aan de Franse grens in Rekkem, 120 km verder, verloor de politie de peperdure sportwagen definitief uit het oog.”

  11. ElmoTheElk says:

    In Frankrijk binnenkort achterna gezeten door gendarmerie met een Megane RS:

  12. swies says:

    @Mee: een zwarte quattro porte is een statement uiten! In dezelfde lijn: de nieuwe jaguar xj in het zwart, met de v8 compressor.
    Inderdaad, ik heb naar Top Gear gekeken :-p

  13. Kenny says:

    Hehe, ik moet toch wel lachen met die ge-Wit-Gele-Kruiste Clio RS XD. Hilarisch!

Leave a Reply