DRIVR

Autokerkhof: Châtillon’s Publiek Geheim (is voorbij)

Met zekere verwachtingen, een verse geheugenkaart en een schietklare Canon werd de bestemming via enkele vingervlugge ingrepen ingesteld op Châtillon. Een dorp in het verre zuiden van ons land dat als piepkleine deelgemeente van Saint-Léger zo goed als geen bekendheid geniet. Toch heeft het een troef van octaanorigine achter de hand: een hoogbejaard en illuster autokerkhof dat overgeleverd werd aan Moeder Natuur. Hoog tijd om het hele zaakje van naderbij te inspecteren.

chatillon

Een klein uur later arriveren we ter plekke om na enig overleg te constateren dat er kunst- en vliegwerk aan te pas zal komen; er moet namelijk een hoogteverschil van 10 à 15 meter overwonnen worden. Dat we niet de eersten zijn om dit te doen, merk je aan stille getuigen in de vorm van een gebroken houten paaltje en zorgvuldig gedevieerde prikkeldraad. Ze zorgen voor een uiteindelijk relatief makkelijke entree.

img_0993

Maar al snel volgt de ontnuchtering. Waar de wortels van de talrijke naaldbomen ooit gesierd werden door honderden wrakken, door corrosie gegenereerde kleurschakeringen en al dan niet courante onderdelen, blijft nu vooral een desolate leegte over met een mythisch randje. Hier werd met de grove borstel doorheen gegaan. Niet veel later leren we via een collegaspeurder dat Burgemeester Alain Rongvaux verantwoordelijk is. Die zou de (internet)link tussen zijn dorp en de laatste rustplaats niet echt kunnen appreciëren hebben. In oktober van vorig jaar werd dan ook paal en perk gesteld aan de bovengrondse necropolis. Wat overblijft zijn details over wat had kunnen zijn; een tien-in-lijn spruitstuk, verschillende verweerde trommelremmen, zuigers, krukassen, nokkenassen, hoofdremcilinders en fel vergane carrosseriestukken. Enkel het restant van een Ford Cortina bleek voor de ijzerboer onbereikbaar.

Het verhaal wil dat de honderden wrakken er na WO II werden gedumpt door Amerikaanse soldaten. 65 jaar later is het kleine stukje geschiedenis, maar vooral intrige zo goed als uitgewist. De burgemeester heeft daarmee zijn gram gehaald. Het publiek geheim is niet meer.

Share Button

32 Responses

  1. AnthonyG says:

    Het is te hopen dat de lokale bewoners de burgemeester gedenken de volgende keer dat ze gaan stemmen.

  2. Jasper says:

    Zo’n zonde! Echt nog nooit van gehoord, maar wat een mooie plaats! Jammer dat de burgemeester geen 2 keer heeft nagedacht…

  3. Niels says:

    Moet knap frustrerend zijn: meer dan 60 jaar heeft dat kerkhof er gelegen, maar je bent er net 4 maanden te laat…

  4. Ken Divjak says:

    Contradictorisch genoeg zouden het net berichten als dit zijn die het autokerkhof de das om gedaan hebben. Dat tenminste beweren de zelfverklaarde urban exmplorers die in het geval van Chatillon vooral Jean van Cleemput’s reportage voor De Zwarte Doos (VTM) viseren…

  5. Yannick says:

    Triest…Al geloof ik van dat WO II-verhaal wel niet veel. Al de auto’s die er stonden waren van de jaren ’50 en jonger. Dat ziet iedereen met een beetje autokennis.

  6. Mo says:

    Ben er jaren geleden geweest voor onderdelen voor mijn Chevrolet Fleedmaster, heb er nog vele fotos van deze rustplaats. De baas was een fijne oude man die nog wat rommelde in zijn garage(ke), naast zijn garage lagen een paar klein rijwoningen die leeg stonden, de kelders lagen vol met culassen van weet ik veel welke type auto’s. Een paar honderd meter het veld in lagen de Traction Avont in rijen naast elkaar. Ik heb toen ook een paar Ford Farlains convertibles zien staan. Een “dennenbos” verder lag een chevrolet impala enz… Van de baas kregen we dan een stukje papier waarop hij schreef dat we bezoeker waren, dan mochten we een kijkje nemen. Zijn adreskaartje heb ik nog steeds in het bezit, maar weet niet of ie nog leeft. Was een mooie tijd

    • hilde janssen says:

      beste Mo,
      Ik werk momenteel aan een boek over het kerkhof van chatillon.
      Zou ik een foto van het papierke waarop dhr. Contant heeft geschreven dat u bezoeker bent en zijn adreskaartje mogen ontvangen van u. Graag zou ik ook de bovenstaande tekst willen citeren in het boek. Graag hoor ik van u.
      met vriendelijke groet
      Hilde janssen

  7. Steven Sannen says:

    Beste liefhebbers, in 1998 kwam ik er voor’t eerst met mijne opel rekord coupe ’68 vanuit Diest. De eerste keer was ‘t een onbeschrijfelijke ervaring!!

    Ondertussen ben ik nog 7 keer terug geweest, en vandaag de 8e keer was er NIETS MEER, onmogelijk maar waar, ik vind ‘t verschrikkelijk!! Ben met de garagist in zijn kelders geweest, allemaal gereviseerde onderdelen, een verzameling van stukken ni te geloven, heb zijn naamkaartje nog steeds en veel mooi foto’s, aan een pracht van bestaan.

  8. Arco Bot says:

    Er stonden wel degelijk oudere auto’s dan de jaren 50, neem bijvoorbeeld de Ford AA takelwagen en nog vele anderen. Ook lagen er veel reeds gesloopte wagens uit ouder tijden. Neem hier bij bijvoorbeeld een Simca 8 (wielophanging) Opel dashboard uit de jaren 30 en velgen van veel vooroorlogs materiaal waaronder een aantal spaakwielen. Als je zocht vond je erg veel. Het spul is inderdaad niet na de oorlog achter gelaten, dat is wel zo. Ik mis de plek erg. Het was echt een geweldige plek om rond te lopen. We hebben echter nooit moeilijk hoeven doen om er te geraken. Het was een kwestie van de eigenaar even vragen. En na toestemming kon je zo via de daarvoor bedoelde ingang naar binnen lopen.

  9. Hugo says:

    Triest dat de burgemeester zijn zin gekregen heeft ….. moest een of andere “kunstenaar” een hoop roest tentoonstellen dan werd hij er waarschijnlijk nog voor betaald.
    Maar dit moest zo nodig verdwijnen !

    • Arco Bot says:

      Sterker nog. Er IS een kunstenaar die onder het motto “kunst van de vergankelijkheid” een 50 tal oldtimers laat weg roesten in zijn tuin, en daar toestemming voor heeft onder het motto kunst. Zo krom zit onze wereld in elkaar.

  10. Arco Bot says:

    @Steven Sannen. Op het Belgische forum delen we heel veel over die plek, waaronder foto’s. Zou je evt jouw foto’s met ons willen delen? We zouden je heel dankbaar zijn!!!

    We hebben er inmiddels zelfs een eigen topic over Chatillon:

    http://www.autoforum.be/showthread.php?59719-Chatillon

  11. Lai says:

    Rommel is rommel en hoort niet thuis in de natuur. Wil wel eens weten hoeveel benzine of olie daar de grond in getrokken is, laat thuis maar eens wat mazout weglopen, je zal het rap geweten hebben hoelang je er voor gaat werken…

  12. marcel b says:

    anthonyG,

    jij spoort echt niet jongen.

    das een stuk geschiedenis & nostalgie

    EDIT: Al ooit van ironie gehoord, Beste Marcel?

  13. Ivan says:

    Burgemeester Alain Rongvaux (of degene die het heeft laten opruimen) ge zijt ene dikke … – EDIT: graag je manieren houden op DRIVR ajb!

  14. tamra says:

    pfffff

    ik ben er met mijn gezin een paar jaar terug nog heen geweest en het was echt mooi eigenlijk. het is heel jammer dat ze het allemaal verwijderd hebben heel jammer.

  15. PeWe says:

    Winter 2009, alles ongerept autokerkhof!

    http://pewe.zenfolio.com/p810427620

  16. joske says:

    kvind wel spijtig dat er zoo rap verwijdert is ik had et wel graag willen zien

  17. an says:

    die burgemeester verdiend een standbeeld en tot de adelstand verheven te worden.
    wegens respect voor de natuur : opruimen van andermans vuil
    een voorbeeld voor de huidige en toekoemende generaties

    • Carlo says:

      Auto`s zijn ook een natuurproduct: ijzer is een natuurlijk element. De natuur kan gerust wel haar plan trekken. We spreken niet over moeder aarde in termen van UW levensduur maar over miljoenen jaren en neem maar van mij aan, dan zal de aarde nog altijd bestaan. Misschien niet zoals iedereen het NU wil houden maar dat is ook nooit zo geweest. In de ijstijd hoorde je ook geen klachten over de opwarming van de aarde of willen jullie daar terug naar toe? Natuurmensen ? ieder zijn hobby zou ik zeggen en breek daarom niet die van iemand anders af voor jouw eigen interesses te promoten. Leven en laten leven is hier misschien op zijn plaats.

  18. an says:

    die burgemeester verdiend een standbeeld en tot de adelstand verheven te worden.
    wegens respect voor de natuur : opruimen van andermans vuil
    een voorbeeld voor de huidige en toekoemende generaties
    en zo is er nog veel werk in de Werld

  19. jan says:

    er is een boek verkrijgbaar over deze mooie plaats
    met de hele geschiedenis .
    200 paginas met foto’s vanaf de jaren 70
    een must voor iedere oldtimer liefhebber.
    het is te bestellen via deze link’.
    http://chatillonbook.com/

Leave a Reply