DRIVR

Omgekeerde Wereld: De Lancia Saab 600 uit 1980

Met terughoudendheid las ik vanmiddag ons artikel over Het Nieuwe Lancia. Of was het nu Chrysler? In elk geval is het een zoveelste hoofdstuk voor het ooit zo vooruitstrevende FIAT-merk, zowel op vlak van techniek als ontwerp. En daarbij: deze reeks ge-badge engineerde Lancia’s zullen nooit meer de eerste zijn om dat lot te ondergaan. Want in de jaren ’80 was er de Saab 600, een oer-Delta met Trollhättanse badge.

saab_lancia_600

Wie nu zelfs als Saab-liefhebber uit de lucht valt, hoeft zich niet te schamen. De 600 werd alleen in Scandinavië (Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken en IJsland) verkocht en moest de verouderde 96 aflossen. Saab vreesde dat de nieuwe 99 voor veel klanten budgetair te hoog gegrepen zou zijn. En de nieuwe Delta – later verkozen tot auto van het jaar – zou qua ideologie dicht aanleunen bij die van de Zweden. Jammer genoeg was Lancia al ver gevorderd in de ontwikkeling van de Delta zodat Saab slechts op bepaalde pijnpunten kon ingrijpen. Ze monteerden een krachtigere kachel, robuustere startmotor en dito ontsteking. Tenslotte moest een sterkere anti-roestbehandeling de 600 beschermen tegen het streng Scandinavisch klimaat. And that was it.

sl600big5

De Saab/Lancia 600 (zoals de auto officieel heette) stond vanaf 1980 in de showrooms maar kon vanwege zijn relatief hoge prijs de verwachtingen niet inlossen. Ook de bouwkwaliteit viel tegen en er traden vrij snel problemen op met de inferieure metaallak. Veel erger waren de problemen met oververhitting; cynisch genoeg veroorzaakt door Saab zelf na het simplistisch verhogen van de thermostaatwaarden. Al kwamen ze daar pas twee jaar later (te laat) achter. Een versnellingsbakupdate medio levenscyclus mocht niet meer baten – het kwaad was geschied, de 600′s reputatie  onherstelbaar beschadigd. In 1984 ging de stekker er dan ook onherroepelijk uit. De samenwerking tussen beide merken uitte zich later nog in zustermodellen 9000/Thema/164/Chroma. Contradictorisch genoeg is de Saab 600 intussen een fel gezochte classic waar er nog maar weinig van bestaan. Of er dan toch hoop is voor de Chrysler Lancia’s?

sl600big4

Share Button

2 Responses

  1. dieter says:

    Dit wagentje pas perfect in het destijdse Tipo 4 project.
    Dit was het samenwerkingsverbond tussen de Fiat-groep en Saab, waaruit de 4 wagens (Thema, Croma, 9000 en de 164) zijn gekomen.

Leave a Reply