DRIVR

Badge Engineering: 4 Nieuwe Chryslers Lancia’s !

Badge Engineering is zo oud als de straat. Het eerste geval van zo’n embleemwissel dateert van 1926 en wordt vandaag nog altijd gepraktiseerd. Om geld te sparen natuurlijk, want een nieuwe wagen ontwikkelen kost handenvol euro’s terwijl een neuscorrectie voor een fractie gepiept is. Kopers hoeven zelfs niet de te weten dat hun Toyota Aygo eigenlijk een Citroën C1 of Peugeot 107 is – daar zorgen de stylisten wel voor. Maar wat als die het laten afweten en gerespecteerde Italianen gewoon Amerikanen met een Lancia-badge worden?

lanciagamma

Geen DRIVR die nog niet weet dat FIAT het recent verworven Chrysler gaat inzetten om het kwakkelende Lancia te reanimeren. En dat komt in de praktijk neer op vier nieuwe modellen: de Chrysler Lancia Grand Voyager (met een 163pk zwakke 2.8 diesel), de Chrysler 300 Lancia Thema (op 22-duims zwaarmetaal) en de Chrysler 200 Lancia Flavia (inclusief dakloze variant). Het goede nieuws is dat Lancia zo toegang krijgt tot achterwielaandrijving, het slechte dat er geen ontwerper aan te pas gekomen is. Genoeg om de minder gedweeë journalist naar termen als ‘blasfemie’ te doen grijpen…

lanciaflaviaphotoshop

Erger nog: de door Lancia verspreide persbeelden blijken gewoon gefotoshopte versies van recente Chrysler-foto’s. Het enige – maar dan ook enige – verschil tussen beide is het latje aan de bovenkant van de grille waar de badge zit. Badge Engineering tot in de kist dus, of moet dat anno 2011 Photoshop Engineering zijn? Gelukkig garandeert Lancia dat de interieurs aan Europese normen aangepast zijn, ook al is dat een magere troost voor de liefhebbers van autobarok die de ‘echte’ Lancia’s tot Delta, Musa en opgefriste Ypsilon gereduceerd zien.

lanciaypsilon

[Diptiek: Jalopnik.com]

Share Button

9 Responses

  1. Benoit says:

    Zelf vind ik dat die Chrysler al veel mee heeft van een Eos.

  2. Ken Divjak says:

    Op één of andere manier blijft dit door m’n hoofd spoken…;)

  3. Ken, vond je dit geen storm in een glas water? 🙂 Hoe dan ook frappant dat ze dit opnieuw doen bij Lancia/Alfa/Fiat.

  4. Ken Divjak says:

    Voor mij is er toch nog een verschil tussen GULF-kleuren op een persbeeld shoppen (wat FIAT deed om de gelimiteerde Luxemburgse Abarth-oplage aan te kondigen) en vier wagens zo schaars om te klonen dat het met één klik in Photoshop kan…

    Ik volg Jalopnik trouwens in de vraagstelling of deze vier überhaupt al ‘buiten’ Photoshop bestaan!

    • Sven says:

      Die laatste stelling kan je op veel beelden toepassen. De meeste wagens worden in 3D getekend en vervolgens geshopt op een mooie achtergrond.
      rouwens ook veel goedkoper, ontwikkelaar hebben een minder strakke deadline en de kans op scoops is kleiner (de kans op lekken dan weer groter, maar die kan je intern opsporen)

      Ik snap jouw storm deze keer niet. Het is maar om dat je er naar op zoek gaat dat je ze ontdekt.

  5. Pieter Ameye says:

    Wat heb ik heimwee naar de Thesis als ik die ronduit afgrijselijke 300 zie.

    Ik blijf hem schitterend vinden:

    f90u516n

  6. Milly says:

    Dit wordt de zwanenzang van Lancia. Denken ze daar nu echt dat klanten zo stom zijn…
    Ik hoop ondertussen vurig op een overname van Alfa door VAG.

  7. heidekonijn says:

    Jij niet alleen. Op dit moment betwijfel ik dat (zelfs) Chinezen, Bosjesmensen of zelfs mijn moeder het slechter zouden doen aan het hoofd van die clan.

    Denken ze nu écht dat iemand dit gaat kopen?

  8. flaminia says:

    de ‘echte’ Lancia’s tot Delta, Musa en opgefriste Ypsilon gereduceerd zien

    Wat heeft de mens toch een kort geheugen. Begin jaren 70 werd LANCIA opgedoekt en overgenomen door FIAT. Vanaf die datum zijn ALLE Lancia’s (op de Gamma na mischien) veredelde FIATJES.

    Beweringen zoals hierboven zijn het beste bewijs dat “badge engineering” blijkbaar toch werkt want wie een DELTA etc aanziet als een Lancia kent geen bal van het oorspronkelijk merk “LANCIA”.

    Binnen een 10-tal jaren of bij de zoveelste overname door een Chinese groep, zal er wel een journalist jammeren over de tijd van vroeger, waar een Flavia anno 2011 nog een echte Lancia was en niet een Chinees product met een Lancia badge opgeplakt.

    LANCIA is gestopt in 1970 (+-. End of story. Al wat volgt is marketing van FIAT die dankzij het overkopen van de naam LANCIA hun eigen FIATJES konden versassen in een hoger segment waarin FIAT voordien niet meespeelde. Ondanks hun pogingen (DINO, FIAT 130 etc) was de naam FIAT een pobleem. Door LANCIA over te nemen, werd dit verholpen.

    History repeating zou ik zeggen…

Leave a Reply