DRIVR

Column: Waarom Jérôme d’Ambrosio Formule 1 rijdt

In zijn inleiding op het Formule 1-jaaroverzicht van 2010 kondigde collega Divjak mijn gebruikelijke trio F1-specials aan in de aanloop naar het nieuwe raceseizoen. Volledig correct, al voeg ik daar, bij wijze van proloog, graag nog eentje aan toe. Het gebeurt immers niet elk jaar dat er een Belg meerijdt in de hoogste motorsportdiscipline – zeventien seizoenen is dat zelfs al geleden. Maar waarom is Jérôme d’Ambrosio geslaagd waar zo veel andere jonge piloten – denk maar aan Bertrand Baguette vorig jaar – faalden?

dambrosio7_700

Aan zijn curriculum zal het niet liggen. Op een handvol wedstrijdzeges na is d’Ambrosio’s palmares immers niet bepaald indrukwekkend. Alleen zijn dominante titel in het inmiddels ter ziele gegane International Formula Master-kampioenschap, tot 2009 verreden in het voorprogramma van de WTCC-races, dwingt respect af. Maar dat was in 2007. In de drie seizoenen GP2 die hij sindsdien reed, kon hij daar geen onverdeeld succesvol vervolg aan breien.

Toch bevond d’Ambrosio zich vorig jaar in de uitzonderlijke positie dat een renstal hem een contractvoorstel deed. Dat is in belangrijke mate de verdienste van zijn management. Waar veel (Belgische) piloten vertrouwen op een manager uit eigen land, zit d’Ambrosio stevig verankerd in Gravity Sport Management, dat gerund wordt door Renault F1-baas Eric Boullier. Het enige doel van zijn bedrijfje is beloftevolle piloten binnenloodsen in de Formule 1, zelfs als dat veel geld kost. Zo investeerde Gravity al miljoenen in d’Ambrosio’s GP2-carrière.

Jérôme d'Ambrosio

Om een vast F1-zitje te ‘kopen’, is echter een pak meer nodig. Het gangbare bedrag zou ergens tussen de tien en de vijftien miljoen euro zweven. Boullier weigerde dat geld op tafel te leggen om d’Ambrosio bij Virgin binnen te krijgen, maar dat bleek ook niet meer nodig. Met een concreet voorstel in de hand bleek het immers plots veel gemakkelijker om, zelfs in het kleine België, de bedrijfswereld warm te maken voor een investering.

Maar laat het duidelijk zijn dat het niet (alleen) zijn financiële mogelijkheden waren die d’Ambrosio’s toekomst in de F1 hebben verzekerd. De rijk getrouwde Nederlander Giedo van der Garde bracht bijvoorbeeld twee keer zo veel geld naar de onderhandelingstafel. Voor een beginnend team als Virgin Racing is het dan vaak moeilijk om die financiële injectie niet te verkiezen boven minder tastbare elementen. Een degelijke (en dus dure) auto is in de Formule 1 nu eenmaal van meer primair belang dan een snelle(re) piloot.

Jérôme d'Ambrosio

Dat Virgin Racing, enigszins onverwacht, toch voor d’Ambriosio koos, heeft veel te maken met de eigenaar van het team: miljardair Charles Richard Branson en zijn Virgin-imperium. Om het simplistisch te stellen: over een miljoentje meer of minder hoeven ze daar geen slaap te laten – al zal natuurlijk ook hun voorkeur eerder uitgaan naar ‘eentje meer’. Het gaf Virgin echter wel de ruimte om verder te kijken dan hun portemonnee diep is, en een piloot aan te werven waarin zij duidelijk ‘iets’ gezien hadden. Maar wat dan?

Bij d’Ambrosio’s officiële aanwerving verwees teambaas John Booth naar twee elementen. Het eerste was de indruk die d’Ambrosio had nagelaten tijdens de vrije oefensessies die hij voor het team afwerkte. Niet alleen op het circuit, maar vooral ernaast. De jonge Belg blijkt verstand te hebben van automechanica, en zijn aanbevelingen bovendien feilloos te kunnen communiceren naar de ingenieurs en mecaniciens – een kwaliteit die goud waard is voor een moderne F1-piloot. Bovendien benadrukten zowel Booth als d’Ambrosio dat hij goed in het team lag. Het lijkt iets triviaals, maar vraag McLaren en Fernando Alonso maar eens hoe belangrijk dat is.

Jérôme d'Ambrosio

Het tweede element dat Booth aanhaalde, was d’Ambrosio’s prestatie tijdens de pilotentest die in Abu Dhabi georganiseerd werd vlak na afsluiting van het seizoen 2010. Maakte hij daar al indruk met een tiende tijd in de (trage) Virgin, dan bevestigde hij pas echt zijn potentieel door in een Renault-subtopper de tweede tijd neer te zetten. Sneller dan de testpiloten van alle topteams behalve wereldkampioen Red Bull, maar vooral sneller dan Sebastian Vettels pole lap drie dagen eerder. Rijk palmares of niet, deze Belg heeft talent. We wensen hem een fantastisch seizoen en een mooie F1-carrière toe.

Share Button

8 Responses

  1. Mee says:

    En hij is nog sympathiek ook!

    Good luck Jérôme, ik zal hem alvast zeker in het oog houden tijdens d F1-races.

  2. ElmoTheElk says:

    Success gewenst uit Nederland! Wie weet een Belgisch wereldkampioen, na een wereldtitel formeren? :-p

  3. Ken Divjak says:

    Ik verneem via Twitter dat het niet Charles maar Richard Branson moet zijn!?

    Volgens Wikipedia zijn beide evenwel goed:

    Sir Richard Charles Nicholas Branson

  4. AnthonyG says:

    Op het autosport.com live-verslag van de Barcelona testdag.

    “14:47 Now the Belgian is finally through and the Virgin has pulled out a gap of around two seconds as the pair flash past the pits once again.

    14:45 D’Ambrosio is still just about a second behind Karthikeyan on track.”

    Ik kreeg een lichte rilling toen ik het las, desondanks dat het niks betekent, we morgen trots wezen op d’Ambrosio en hopelijk mogen we dat blijven.

    • Pieter Fret says:

      En daar stopt het niet:

      “11:34 D’Ambrosio caught up with Button and was tailing the McLaren for a spell, but now pits.”

      Maar wel 6,5 s off the pace

  5. VishnuSixDix says:

    d’Ambrosio moet gewoon Glock serieus veel run for his money geven en ‘t is gebakken 🙂

    gogo Pieter. Ik lees met plezier je schrijfsels 🙂

  6. Pieter Fret says:

    Reportage van Sporza:

    dam_500

Leave a Reply