DRIVR

Chris Harris plaagt: “Mazda MX-5 op de Brandstapel”

Betaalbare atmosferische DRIVR’s zijn een uitstervend ras, tenminste als we de contemporaine prijslijsten mogen geloven. Goedkope roadsters zijn zelfs zo goed als onbestaande; we noteren de Mazda MX-5, maar moeten nee schudden wanneer we bij Lotus, BMW, Mercedes, Audi of Alfa aanbelanden. Allemaal een stuk boven de grens van 30.000 Euro, allemaal veel te duur. En daarom is iedereen blij dat Japan’s nummer vijf voet bij stuk houdt. Bijna iedereen althans…

20 Ans MX-5 et Proto 24H Le Mans

Vroeger was er naast de Miata nog keuze: Rover’s MG-F, Fiat’s Barchetta, Toyota’s MR(2) of Alfa’s betaalbare (en toen nog slanke) Spider. Maar aangezien die het allemaal opgegeven hebben en Mazda niet, staat de productieteller van de MX-5 ondertussen op 900.000! Ambieer je zorgeloos roadsterplezier, dan is dit dus de default keuze met honderden lovende kritieken als bewijs. “Bullshit” volgens Chris ‘Yeti’ Harris die in zijn vrije tijd voor EVO magazine bijklust; “een Miata rijdt als een dweil, is ondergemotoriseerd, stuurt steriel door modern rubber en klinkt als de nieuwslezer van een commercieel televisiestation. Behoorlijk fout dus – en niet alleen een gebalde vuist richting mijn eigen weekendkarretje, maar tevens een messteek in het hart van negenhonderdduizend liefhebbers die er ondertussen een bon voor getekend hebben.

mazda-mx-5_1989_800x600_wallpaper_05

Akkoord: betere torsiestijfheid is wenselijk, maar die vind je alleen in gesloten wagens. Een BMW E30 of hot hatch uit Sochaux wordt dan ook meermaals geciteerd, maar die biedt geen haren-in-de-wind fun en beschikt evenmin over achterwielaandrijving. Dat laatste (met of zonder sper) bepaalt toch voor een groot stuk de rijbeleving – zonder met die bewering een nieuwe discussie te willen starten… Een Toyota MR2 was destijds zeker stijver, overstuurgevoeliger en volgens puristen meer fun to drive. Alleen moest je uit het betere hout gesneden zijn om hem op snelheid te temmen, wilde je niet pirouettegewijs in het decor belanden. Een MX5 was en is nog steeds een roadster voor het bredere publiek.

mazda-mx-5_2009_800x600_wallpaper_08

Niet alleen het gebruikte referentiekader, ook je eigen mindset speelt daarbij een rol. Een scherper rijgedrag vereist ofwel een handvol modificaties, ofwel een duurder alternatief uit de sportwagenschuif. En laat die combinatie van dat gunstig prijskaartje mét topless plezier nu net de grootste troef van de MX5 zijn. Tweedehands heb je ze overigens al vanaf tweeduizend Euro, maar ook meteen een dozijn aan (iets duurdere) alternatieven. Nieuw kosten ze iets meer dan twintigduizend Euro, en daar vind je mijns inziens vandaag geen waardige strijdmakker voor. In zijn prijsklasse is de MX-5 dus onklopbaar, maar natuurlijk niet onfeilbaar.

[Dit stuk is een reactie op Chris Harris’ blogpost op EVO.co.uk]

Share Button

9 Responses

  1. JDM says:

    Schitterende comment op de originele blogspot die voor mij alles samenvat: “Now that is one effective buzz-maker, well done Chris. Next step: the 911 is just Hitler’s car with the engine still in the wrong place.”

    • Ken Divjak says:

      Trouwens mooi hoe die comment – gewild of niet – de link tussen Harris & Clarkson legt, want Hitler’s Car is wel degelijk een citaat van de Jeremy die Chris stilaan aan het worden is. Ik tip de laatste trouwens als potentiële Top of Fifth Gear-presentator, en in die hoedanigheid moet je van die boude statements maken.

      Dat gezegd ben ik evenmin verknocht aan de MX-5, zij het om de simpele reden dan twee mensenmeters niet in de Japanse cockpit passen, en ik al die lofbetuigingen dus niet persoonlijk kan onderschrijven.

      Gelukkig is mijn vetrouwen in collega Dervoigne groot genoeg om Harris in deze ongelijk te geven – zeker als het over de eerste generatie gaat (waar Cedric zelf in rondtoert, maar daarover binnenkort meer…)

  2. swies says:

    Harris verwend door met het snellere metaalwerk te rijden? Hij heeft wel een punt, maar een mx5 blijft toch dé instap wagen bij uitstek als je het rijden serieus wilt nemen, voor zover je er in kan (innige deelneming Ken)

    Ik ben van plan een mx5 te kopen op budget. Maar is +- 2000 euro niet wat weinig? Als in teveel kosten om ervan te genieten? Als iemand hier ervaring mee heeft… shoot!

    • Ik heb er vorig jaar eerst eentje gekocht voor 1500€, hard top incl. met 256k kms op de klok, maar qua carrosserie en softtop een hoop werk aan de winkel. Mechanisch echter ok voor zijn prijs en bovendien gekeurd…

      Een week later kocht ik een tweede exeplaar voor 3200€, met iets betere looks een nieuwe softtop, proper interieur en een stuk minder kms… bleek nog leuker te rijden ook (stuurbekrachtiging heeft een directer stuur, motor wat minder lui…)

      Zowel de eerste als de tweede bodem me een stevige portie fun. Na een duizend kms gereden (getest) te hebben met elk, ben ik toch voor de iets duurdere gegaan, waar ik na ‘n grote beurt en nieuwe remmen/distributieriem toch al een fijne 7000 kms mee heb beleefd… De kleine roadster lijft me voorlopig nog altijd boeien, al kriebelt de nakende zomer voor een update 🙂

  3. Levi says:

    ik heb vorig jaar in de lente eentje gekocht voor 3000 euro, en in die tijd was het 1 van de goedkoopste die te koop stond. Lente is natuurlijk qua prijs ook niet de beste periode om een roadster te kopen.
    Voor dat geld heb ik wel niet direct een exemplaar in perfecte staat, maar voor een student is het genoeg om hopen fun mee te beleven aan een betaalbare prijs.

    Overigens denk ik dat CH wel nogal verwend is. Als je bijna dagelijks met exotische sportwagensag rijden, zal een Miata misschien wat min zijn, maar in de echte wereld blijft het voor het geld onklopbaar.

  4. ElmoTheElk says:

    Thuis staan er een Clio RS en een NA MX-5; wat rijd ik nu liever? Het is moeilijk zeggen. Na een ritje RS voelen de remmen in de roaster slap, mis je vermogen en schuif je eigenlijk best snel weg. Aan de andere kant is het stuurgevoel toch direct en geeft de achterwielaandrijving een echt andere feel. Misschien kan een 911 of M3 het beste van beiden combineren, maar dat is budgettair wel even andere koek. Tot die tijd kiezen we thuis 1 van de 2, afhankelijk van het type rit.

  5. Ken Divjak says:

    Blij te kunnen melden dat de Belgen 3de overall geworden zijn!

  6. Thomas says:

    Ik wist niet dat je er ook eentje (twee zelfs) had Cedric, super!

  7. Ik had er twee. Meteen eentje verkocht 😉

    De vraag is alleen, hoe lang nog 🙂

Leave a Reply