DRIVR

Formule 1 in 2011: De Nieuwe Reglementen

INFO: Door onrusten in Bahrein start het nieuwe seizoen pas op 27/03 in Australië

De laatste jaren vertoont de F1-directie de neiging om de reglementen voor elk nieuw seizoen grondig door elkaar te schudden. Dus hebben wij er maar meteen een traditie van gemaakt de nieuwe regels van tekst en uitleg te voorzien in de aanloop naar de eerste race. Net zoals in 2009 en 2010 vind je hieronder dus een overzicht van de belangrijkste reglementswijzigingen én hun oorzaken en gevolgen.

KERS

Terug van weggeweest: KERS oftewel Kinetic Energy Recovery System. Hoewel het vorig jaar niet verboden was, kwamen de teams na de problematische en kostelijke introductie in 2009 onderling overeen de hybride aandrijving in 2010 achterwege te laten. In het nieuwe seizoen wordt de KERS-elektroboost echter terug toegelaten, in dezelfde beperkte vorm (maximaal 81 pk extra gedurende 6,7 seconden per ronde) als in 2009. Verplicht is het echter niet, dus valt het nog af te wachten of alle teams het systeem zullen toepassen. Door het verbod op bijtanken tijdens de race werden de benzinetanks vorig jaar immers een stuk groter, waardoor er minder plaats overblijft voor batterijen en elektromotoren. Om het extra gewicht te compenseren, trok de FIA wel al het minimumgewicht van de F1-wagen (inclusief piloot) met 20 kg op tot 640 kg.

mclaren2010-2011
De 2010 McLaren MP4-25 (boven) en de 2011 McLaren MP4-26 (onder).

DRAG REDUCTION SYSTEM (DRS)

De in 2010 geïntroduceerde beweeglijke voorvleugels, die minder effect bleken te hebben dan gehoopt, worden terug afgevoerd. In de plaats daarvan krijgen de piloten nu de controle over de hellingshoek van de achtervleugel, zij het slechts in beperkte mate. Het systeem kan enkel geactiveerd worden op vooraf door de stewards bepaalde plaatsen op het circuit – bijvoorbeeld op het eind van de rechte lijn – en alleen als de wagen in kwestie zich minder dan een seconde achter een voorligger bevindt. Op die manier zou het inhalen van tragere deelnemers eenvoudiger moeten worden, al is ook dit systeem niet verplicht.

VERBOD OP F-DUCTS & DUBBELE DIFFUSERS

Een derde maatregel die inhaalmanoeuvres moet bevorderen, is het verbod op de dubbele diffusers, waaraan Brawn GP en Jenson Button in 2009 hun wereldtitel te danken hadden. De bedoeling hiervan is om de turbulentie achter de F1-wagens te verminderen, zodat achterliggers van dichterbij kunnen volgen zonder veel downforce te verliezen. Tegelijkertijd wordt ook het ‘F-Duct’ verboden, door McLaren geïntroduceerd – en al snel door de andere teams gekopieerd – in 2010. Hier is veiligheid de hoofdbekommernis, aangezien dit aerodynamische trucje een been- of handbeweging van de piloot vereiste. De beweegbare achtervleugels nemen dit seizoen bovendien de functie (het aerodynamisch boosten van de topsnelheid) van het F-Duct over.

pirelli_500
Pirelli wordt de nieuwe bandenleverancier.

BANDEN

Bridgestone gaf er eind 2010 de brui aan, waardoor Pirelli na twintig jaar afwezigheid terugkeert als bandenleverancier in de Formule 1. De Italiaanse specialist levert per raceweekend 11 (in plaats van 14) sets droogweerbanden per piloot, in twee van de vier beschikbare compounds. Die moeten nog steeds allebei gebruikt worden tijdens een droge race, op straffe van uitsluiting.

KWALIFICATIE

Het lijkt wel het jaar van de comebacks, want ook de 107%-regel wordt terug ingevoerd voor de kwalificatieritten – zij het alleen in Q1, de eerste fase van de driedelige knockout-sessie. Wie daarin een kwalificatietijd klokt die trager is dan 107 procent van de snelste tijd in die sessie, mag niet deelnemen aan de race (al zijn uitzonderingen mogelijk). De reden hiervoor is het grote prestatieverschil tussen de topteams en de in 2010 toegetreden renstallen zoals Virgin, waarvoor onze landgenoot Jérôme d’Ambrosio dit jaar aantreedt. Dat zorgt immers voor enorme closing speeds (i.e. snelheidsverschillen bij het inhalen en dubbelen), waardoor Mark Webber zich vorig jaar liet verrassen toen hij op de achterkant van Kovalainens Lotus knalde tijdens de GP van Europa in Valencia.


Webbers crash in Valencia ligt mee aan de basis van de 107%-regel.

EN VERDER…

  • Om kosten te besparen, moet een versnellingsbak voortaan vijf in plaats van vier races meegaan.
  • Naar aanleiding van de controverse rond Ferrari tijdens de Duitse GP in Hockenheim worden teamorders opnieuw toegelaten.
  • Om slaapdeprivatie bij de mecaniciens te vermijden, mag er tijdens raceweekends ‘s nachts gedurende zes uur niet aan de wagens gesleuteld worden.
  • De stewards beschikken voortaan over een breder scala aan mogelijke sancties, inclusief tijdstraffen en diskwalificaties uit de race in kwestie en/of de daarop volgende GP.
  • Ondanks de aanwezigheid van bevestigingskabels, raakten er in 2010 nog vaak wielen los bij een crash. Daarom moeten nu per wiel twee kabels gemonteerd worden.
Share Button

2 Responses

  1. swies says:

    Iemand enig idee over dat speciaal uitlaat systeem van Renault? McLaren probeert hen na te doen, maar hebben er blijkbaar moeite mee. Ik heb er nog geen foto’s van gezien en weinig over gelezen. Dus als iemand er meer over weet… Op de foto van de McLaren van 2011 zien we trouwens geen uitlaten.

  2. Ken Divjak says:

    Ted Kravitz van de BBC heeft meer:

    There has been a lot of speculation about where McLaren’s exhaust exits, and the exact design remains a mystery for now.

    What we do know is that their exhaust pipes bend round from the back of the car, to be vented somewhere further forward.

    Ferrari are trying different exhaust geometries here, blowing the exhaust more centrally across the top of the diffuser.

    The Italian team have covered the sides of their rear crash structure with temperature sensors to monitor how the hot exhaust gas is affecting that area of the car.

    In this area of development, the Renault is the most radical car so far, with its exhaust exiting at the front of the sidepods, so the gases can be channelled under three-quarters of the length of the car.

    Whether this has a huge impact on performance remains to be seen, but it certainly affects the engine note, which sounds more like a kazoo than a high-pitched shriek. [Source: BBC F1]

Leave a Reply