DRIVR

Alles wat je moet weten over de Pagani Huayra

Nu de PR-storm is gaan liggen (en er van embargo’s geen sprake meer is) wordt het tijd om Pagani’s nieuwste van dichterbij te bekijken. Want hoezeer de stijlkenmerken de publieke opinie ook mogen verdelen, onder dat uiterlijk vertoon zit voldoende lekkers om de Huayra ook op een heel andere manier te gaan appreciëren. Daarom zetten we de tien meest opmerkelijke eigenschappen even op een rij.

1. Grote Mond

2010-12-11-pagani-04-026m2m2-2

Veelgehoorde kritiek op de Huayra is dat het front meer weg heeft van een Meerval tijdens lunchpauze dan van een aërodynamische laagvlieger. Toch zit die gapende wonde er met reden; ze werd zo gevormd omdat ze de aangevoerde lucht onder de vooras kanaliseert. Vreemd genoeg is het effect – in tegenstelling tot wat men zou denken – niet liftend maar aanzuigend. Daardoor plakken de voorwielen naarmate de snelheid stijgt steviger tegen het asfalt.

2. Tovervleugels

2010-12-11-pagani-03-2379mm6m

De meest controversiële vernieuwing komt in de vorm van vier actieve en individueel bewegende flaps. Twee op de neus en twee op de plaats waar je normaal de kenmerkende spoiler(s) verwacht. Elk van hen staat onder toezicht van een krachtige ECU die snelheid, slingering, laterale versnelling, stuurhoek en de stand van het gaspedaal in rekening neemt. Vervolgens wordt er daadkrachtig op de wisselende omstandigheden gereageerd door elk wiel afzonderlijk. Daarmee combineert de Huayra zowel grote porties downforce als neutrale (rechtuit)stabiliteit. Ook in het bochtenwerk tonen de flaps zich trouwens hulpvol; zo zorgen ze voor extra neerwaartse druk op de twee binnenste wielen met nog betere grip en/of tractie bij het insturen en/of uitaccelereren.

3. Tegenaanval

2010-12-11-pagani-05-105m5m7

Ondertussen gemeengoed op supercars is het hydraulische liftsysteem dat de wagen minder knarsetandend over vluchtheuvels en andere obstakels brengt. Bij de Huayra heeft dat echter nog een tweede functie; bij bruuske remmanoeuvres countert het de gewichtsverplaatsing – en bijbehorende duikbeweging – door de neus adequaat bij te liften. Zo hebben die extra kilo’s alsnog een bijkomende én positieve functie.

4. ’22’

pagani-zonda-r-details_23

Op de periodieke tabel vind je ze terug onder de nummers ‘6’ en ’22’, oftewel carbon en titanium. En het gebruik in de Huayra ervan gaat ver. Zo ver zelfs dat alle schroefjes (ongeveer 3.000) gemaakt zijn van puur titanium en onderworpen werden aan individuele stresstests. Je herkent ze aan hun individueel gegraveerd Pagani-logo.

5. Xtrac

pagani_huayra_11_23

Zelf schakelen via het (nochtans fraaie) open schakelmechanisme zit er niet meer in, want ook Pagani zwicht voor een elektrohydraulisch manueel schakelsysteem met peddels aan het stuur (beter dan aan de stuurkolom). De speciaal ontwikkelde Xtrac 7-bak is dus niet van het dubbele-koppelings-principe, maar werd verkozen vanwege zijn geringe gewicht. Ook opmerkelijk is dat de bak dwars achter de AMG V12 ligt, om het zwaartepunt nog een tikkeltje centraler te krijgen.

6. Fangio

o8c4516_m-1

Juan Manuel Fangio speelde een belangrijke rol in Horacio Pagani’s leven. Het was trouwens Fangio zelf die Pagani persoonlijk bij Ferrucio Lamborghini aanbeval (waar Pagani zijn carrière startte). Eerder droeg hij de Zonda F al aan Fangio op terwijl de vleugeldeuren op de Huayra een verwijzing zijn naar die van de 300 SL Gullwing waarmee Fangio tal van successen behaalde

7. Alle hens aan … het stuur

screen-shot-2011-01-17-at-65455-am2

Wie eerst was met het idee weten we niet, maar in navolging van de Ferrari 458 Italia krijgt ook de Huayra de meeste – zo niet alle – belangrijke controlemechanismen aan of op het stuur. Dat gaat van lichten over richtingsaanwijzers en ruitenwissers tot Pagani’s interpretatie van de Manettino. Wie weet zelfs met een heuse ‘Press-setting’…

8. Met Precisie

o8c4376-1

Dat alleen het beste goed genoeg is, mag ondertussen duidelijk zijn. En waar beter dan bij een Zwitserse (niet nader genoemde) horlogemaker moet je dan terecht voor je instrumentaria? Een vierdelig setje kost zo’n 2.500 euro. Niet eens zo duur in vergelijking met de modale Rolex, Jaeger LeCoultre of Omega. Het is maar hoe je het bekijkt.

9. Energierecuperatie, but not as you know it

2010-12-10-pagani-02-1609m2m4m2

Carbon-ceramische remmen mogen dan wel een stevige evolutie hebben meegemaakt, de krengen voelen zich nog altijd best bij hoge(re) temperaturen. En dat wil wel eens tegenvallen in de congestie van Monte Carlo. Gelukkig heeft de Huayra ook daarvoor een oplossing: overtollige warme lucht van de radiators wordt gebruikt om de remmen constant op minimum 50°C te houden. Zo zijn ook de laatste negatieve connotaties bij dit soort remmen vakkundig geliquideerd.

10. Asymmetrie

2010-12-11-pagani-05-014m5mm2

McLaren/Mercedes deed het ze eigenlijk al voor bij de SLR, maar het fantasierijke spakenmotief heeft wel degelijk zijn functie. Ze zijn zo gevormd dat ze koele lucht aanzuigen tijdens het rijden en bijdragen tot de regulatie van de energiestroom in en rondom de auto. Het gevolg is dat de wielen links en rechts asymmetrisch gevormd zijn.

Share Button

7 Responses

  1. Stijn says:

    Fangio heeft Horacio zelfs nog verder geholpen ook. Voor de motor gaf hij hem de raad een Mercedes-krachtbron te kiezen en deed hij eveneens een goed woordje voor hem bij Mercedes (waar Fangio nog steeds erg geliefd was/is). Als dankbetuiging zou de Zonda ook origineel de naam ‘Fangio’ hebben gedragen. Maar toen die tijdens het ontwikkelingswerk overleed wou Horacio niet als grafrover bestempeld worden en koos hij voor de naam Zonda. Later verscheen dan ook, veel subtieler maar met evenveel liefde, de Zonda F…

  2. puhpuh says:

    De uitspraak zou ook leuk om weten zijn 🙂
    “waai-ra”

Leave a Reply