DRIVR

Kort Getest: Mercedes CLS 350CDI BlueEFFICIENCY

SPECIFICATIE

Zes jaar na de eerste CLS presenteert Mercedes zijn tweede kijk op het zelfbedachte concept van de ‘vierdeurs coupé’. En zoals dat tegenwoordig hoort, is het ontwerp van Michaël Fink een paar maten gegroeid maar gelukkig niet zwaarder geworden dankzij extensief gebruik van aluminium. Daardoor haalt zelfs de basisdiesel met vier cilinders de 100 in 7,5 seconden terwijl de hier geteste 350CDI diezelfde oefening in 6,2 tellen klaart voor een duivels prijskaartje van 66.066€.

kortgetestmercedescls1

RIJGEDRAG

Volgens De Ster koopt 80% van het CLS-cliënteel op looks alleen. Met als gevolg dat slechts een handvol mensen geïnteresseerd is in wat nu volgt, en dat is een jammere zaak. Want deze (nog altijd op de  E-Klasse gebaseerde) limo stuurt verre van slecht, ook al doet de op de stuurkolom gemonteerde pook van de automatische zevenbak anders vermoeden. Dat heeft de Coupé Leicht Sport enerzijds te danken aan de vooras van de E63 AMG, anderzijds aan Mercedes’ eerste elektronische stuurbrachtiging op een grote sedan. Het gekende nadeel van zo’n systeem is het gebrek aan feedback, het voordeel dat de stuurratio extreem scherp gehouden kan worden zonder nerveus aan te voelen rond de rechtuitstand of op snelwegen. Daarmee laat deze vierdeurs zich precies plaatsen terwijl de optionele Airmatic-ophanging vooral in Sport bij de les is. De passieve standaardsetup zou het rijgedrag nog verder optimaliseren, maar het comfort (dat met Airmatic in Sport al minder wordt) nog verder negeren. Zeker vergelijken voor je koopt dus. Rest er enkel nog de drieliter turbodiesel met 265pk en 620Nm bij 1600 toeren, en daarover kunnen we kort zijn: niet twijfelen en aanvinken. Daarnaast komt de gelijkaardige benzineversie bijna amechtig over…

kortgetestmercedescls2

VERLEIDINGSKRACHT

Dat CLS2 een betere auto is dan nummer één staat buiten kijf. Of het evenwel een mooiere is, laten we aan het Latijnse spreekwoord over. Een kleine enquête onder de aanwezigen op deze Bloggers-Only Day leert trouwens dat de oudere generatie de radicalere styling van de eerste verkiest, terwijl het jonge geweld voor de SLS-achtige neus van de nieuwe valt. Een ander twistpunt – zoals wel vaker met sterren – is de prijs die beduidend boven de Audi A7 Sportback ligt, nog voor je aan de ellenlange optielijst begint. Wie echter voldoende fondsen heeft om de sublieme massagestoelen erbij te nemen, krijgt een geraffineerde Benz die misschien niet zo hard entertaint als de Jaguar XF Ds maar wel gedegen stuurt. Mét happy ending dus.

kortgetestmercedescls3

Mercedes CLS 350CDI BlueEFFICIENCY

Plus Min
+ Meer rijplezier – Minder excentriek

Weggecijferd

Motor 3.0 V6 turbodiesel
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 265 pk
Koppel 620 Nm
Gewicht 1815 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,2 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 6 l/100 km
CO2-uitstoot 159 g/km
Prijs 66.066 euro
Fiscale PK 15

Verdict

8 op 10

Share Button

19 Responses

  1. bAAx says:

    VIER R’s voor zo een slappe schuit??
    come the fuck on..
    mag ik suggereren dat jullie, voordat jullie slagschepen als deze testen, snel even échte 5 sterren wagen rijden zodat jullie perspectief houden?

    Dat de merc op een bepaalde manier verdienstelijk zal zijn bertwijfel ik niet, maar dat hij als “drivr” slechts één R zou verschillen van bvb een elise, dat geloven jullie toch zelf niet?

    • Ken Divjak says:

      Ik ga eerlijk zijn: het quoteringssysteem baart mij ook al een tijdje zorgen. Ik vrees namelijk dat lezers niet altijd inzien dat de CLS vier R’en verdient als limousine terwijl een Elise er vijf verdient als sportwagen.

      We kijken dus in de eerste plaats naar het concept in kwestie (hatchback, sedan, limo, sportwagen, supersporter, etc) en quoteren dan hoe goed die wagen rijdynamisch presteert binnen die familie. Zo kan het dus gebeuren dat “een schuit” van vijf meter evenveel R‘en toebedeeld krijgt als een Elise, terwijl die laatste ongetwijfeld de puurdere rijmachine is.

      Mochten we jouw regel trouwens volgen, dan zouden de meeste tests nauwelijks twee R‘en scoren – terwijl een vierzitter scherp laten sturen een grotere uitdaging is dan een spartaanse tweezitter fun te maken. En dat komt omdat niet-sportwagens aan veel meer eisen moeten voldoen.

      • Stijn says:

        Voila, alles moet binnen de context bekeken worden. Autogids geeft ook steeds mee dat hun puntentotalen niet steeds vergelijkbaar zijn. Een sportwagen als de 911 scooort goed op het vlak van bruikbaarheid maar gaat de concurrentie met een Skoda Roomster niet meteen aan..

      • bAAx says:

        Ik snap je punt natuurlijk, maar deze site heet “drivr”, niet “posr” of “commutr”. Alles ademt hier intens de sfeer van de stuur-enthousiast. Mensen die de vierwieler niet (of toch minder) als een doel op zich zien, maar als middel voor het bereiken van dat hogere doel: de ervaring van en genoegen om te rijden.
        Symbiose tussen mens en machine, de kunst van gecontroleerde snelheid en dat soort zever.
        Niet elke wagen kan in hoofdgedachte met een dergelijke focus ontwikkeld zijn, maar tegelijk is het ook zo dat getalenteerde enthousiasten sommige meer prozaïsche autos zo gecalibreren dat de schittering en de magie toch helder zichtbaar zijn.
        Dat deze laatsten gevierd moeten worden, is duidelijk. Dat is de juiste instelling. Dat is Drivr.
        Hoge kwoteringen voor geslaagde exemplaren in de categorie limousines is iets anders. Dat is de auto als object, als commodity. Dat is Autowereld. Of zoiets.
        Verder is imho ook zo dat een kwoteringreeks van meestal 3 à 5 Rs weinig informatief is. Niet alles is als bestuurder met het heilige vuur “bijna even goed” als zoiets als een GT3. Verre, héél verre van zelfs. Dit moet weerspiegeld zijn in de scores. Evo heeft onlangs ook zijn “knowledge” geherkwoteerd met een grotere spread om meer helderheid te scheppen. Een beetje meer algemene strengheid laat de échte sterren beter schitteren.

    • branco says:

      Je gaat een Elise toch zeker niet vergelijken met deze auto?
      Een Elise is een kart en dit is een super dikke limousine.
      Jij bent zeker zon figuur die niet genoeg centen in de portomonee heeft en dan gelijk liever een ster in de vooruit heeft als in de grill, of als je mercedes wilt rijden bestel je wel een taxi?

      De CLS2 is boven de Audi A7 en Panamera getest door Topgear.
      Dus mis had hij 5 R’n mogen krijgen.

  2. Milly says:

    Als dit een ‘slappe schuit’ is dan teken ik vanaf nu met veel plezier voor slappe schuiten.

    • Benny Herdewyn says:

      Het rijgedrag hoeft in zo’n wagen niet persé messcherp te zijn. Als een comfortabele (vierdeurs) GT met een Ster op de neus de nadruk al niet meer op comfort mag leggen…
      De vormgeving, da’s andere koek. Mercedes haalt zelf aan dat de meeste kopers vallen voor de stijl. Dat is hun goed recht, maar ik kan toch moelijk volgen… Dit is geen gracieus ontwerp dat het Grote Mercedes-Benz van weleer vertegenwoordigt, maar een Bling-Benz.

    • branco says:

      Juist hahaha.
      Volgens mij heeft deze slappe jongen er geen centjes voor.

  3. Ken Divjak says:

    mercedescls

    Dwaal trouwens niet te ver, want dankzij Fotograaf Pieter Baert komen we binnenkort nog met een special van dit uitje dat ons bijna overstag zag gaan met 3 ton Mercedes GL… dankzij diezelfde Pieter Baert nota bene;)

    mercedesclsb

  4. Rob says:

    Duurder dan de A7???

    Ik heb onlangs gekeken om één van beide te kopen en de CLS was in catalogusprijs iets goedkoper dan de A7, maar op die laatste kreeg je wel wat meer korting.

    CLS is afgevallen wegens onmogelijkheid om een trekhaak er legaal op te krijgen.

    • Ken Divjak says:

      Zeer zeker:

      – het Audi A7-gamma begint (in België) bij 50.000€, dat van de CLS bij 62.500
      – de hier geteste CLS 350CDI begint bij 66.000€, een gelijkaardige A7 bij 58.500€

      En dan zijn er natuurlijk nog de opties…;)

  5. svbladel says:

    Heb de CLS 350 CDI gehaald. Zware bom ! Dan maar een slappe schuit hahaha. Ben benieuwd welke auto bAAx rijd! Zal wel iets unieks zijn aangezien hij hier het meeste verstand van auto’s heeft!

    • 1-11 says:

      Hij had nochtans niet helemaal ongelijk…

    • bAAx says:

      Lol@ svbladel..allemaal een kwestie van perspectief natuurlijk!
      Mijn ‘darlings’: Lotus Elise 1.6 (Öhlins), Mitsu Evo IX GRS (Proflex)
      En een eigen slappe schuit voor de meer prozaïsche ritten: Renault Mégane Scenic 1.9dCi uit de jaren stillekes 🙂 ..Eigenlijk ook een leuke wagen 😀

      • svbladel says:

        Ook mooie autos hoor en zeker smaken verschillen.
        Maar geen appels met peren vergelijken. Dit is per Categorie. Sport, zakelijk etc.

        Maar even, als je dit zon slappe schuit vind zou ik niet eens dit artikel gelezen laat staan gereageerd hebben haha. Ik zie dingen die mij niet interesseren helemaal niet en ga dan vervolgens geen opmerkingen plaatsen.

        ps. Als ik een snelle auto wil hebben pak ik wel een C63. Dat is snel en degelijk.

Leave a Reply