DRIVR

Volvo V60 Plug-In Hybrid Diesel: 0-100 in 6.9 (+ Video)

Wie in België een sportieve vierwieler ambieert, moet daar hoe dan ook voor dokken. Heeft die een grote cilinderinhoud maar weinig pk’s, dan word je belast op cilinderinhoud – koop je er één die veel pk’s uit een bescheiden cilinderinhoud haalt, dan wordt je op het aantal kilowatt belast. En dan is er nog de brandstofrekening met alle accijnzen van dien. Maar gelukkig lijkt de nieuwe generatie hybrides zoals de V60 Plug-In Hybrid Diesel deze kosten te verminderen zonder aan de prestaties te raken.

volvov601

De V60 Plug-In Hybrid die vanaf morgen op het Salon van Genève staat, is niet meteen een ordinaire hybride. Het epicentrum van deze wagen zijn drie keuzeknoppen die hem compleet transformeren. Drie auto’s in één, dus.

volvo-v60-plug-in-hybrid-is-three-cars-in-one-video-31604_1thumbnail

In Pure-modus worden de achterwielen van de V60 aangedreven door een 70 pk-sterke elektromotor. De batterijen zijn op minder dan drie uur opgeladen en staan garant voor een vijftigtal milieuvriendelijke kilometers. Druk de Hybrid-knop in, en je bereik wordt uitgebreid tot maximaal 1200 kilometer; dankzij de efficiënte combo van een 2.4d vijfcilinder en elektrische motor wordt een fenomenaal normverbruik van net geen twee liter per 100 kilometer bereikt. De Power-knop zorgt er dan weer voor dat beide motoren worden aangewend voor sportieve prestaties. Het gecombineerde vermogen van 215 plus 70pk en 440 plus 200Nm laat de stationwagon in 6,9 seconden van 0 naar 100 gaan. Het navigatiesysteem van de auto kan bovendien bepalen welke de meest optimale combinatie van modi is voor de gekozen route.

volvo21

Misschien zijn auto’s als de V60 Plug-In Hybrid wel de toekomst. Want zoals Volvo CEO Stefan Jacoby terecht opmerkt, kan je DRIVRs enkel overtuigen om groen te rijden als ze niet aan rijplezier moeten inboeten. Dat spaarzaam en sportief rijden met één en dezelfde auto kan, is zeker een verkoopsargument van formaat. En omdat de V60 hybrid onder de groene noemer valt, geniet je van een ecokorting van 15 procent. Iets wat sowieso niet denkbaar is bij een conventionele sportieve wagen. Je rijdt dus met een snelle wagen, verbruikt minder en ziet de fiscale ongemakken die daar normalerwijze bij horen terugbetaald. En er is nog goed nieuws: de V60 Plug-In Hybrid zou al in 2012 beschikbaar zijn. Met minder fijn stof dan een diesel ooit geproduceerd heeft.

Share Button

6 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Waarom komt men nu pas met hybride diesels? Mij leek het al langer efficienter om een dieselmotor met elektromotor te combineren dan benzine, met benzine verbruik je sowieso een pak meer dan met een oliestoker…

    Wat de prestaties betreft, ik geloof het pas als ik de review hier lees! :p

    • Ken Divjak says:

      Heel simpel: de prijs.

      Diesels zijn sowieso al duurder dan benzines, en hybrides doen daar nog een schepje bovenop. Combineer de twee en je weet hoe laat het is.

      Daarom ben ik niet alleen benieuwd naar de prestaties, maar bovenal naar het prijskaartje van deze interessante V60. En dan weet je meteen waarom Peugeot België zo lang talmt om de prijs van de 3008 Hybrid4 (de eerste productierijpe diesel-hybride) te communiceren;)

  2. VishnuSixDix says:

    Hmm, excusus voor mijn zinsbouw hierboven, lol.

    Wat betreft die 3008 Hybrid4, in Nederland zou die over de €40.000 gaan kosten. Ik vermoed dat het bij ons niet zo ver verwijderd gaat zijn van die prijs?

    Maar dan heb je wel 200 vette dieselpk’s en een ultralaag verbruik. Lijkt me niet zo’n afschuwelijk slechte deal. Of zit je met zo’n prijs dicht bij het VAG of BMW territorium?

    • VishnuSixDix says:

      Edit, het was €49.000. Dat is dus wel degelijk een BMW 330d XDrive met een paar opties. :/

  3. lexus is 300 says:

    stel na een stukje knallen, stoplicht motor valt uit (start stopsysteem) turbo blijft doordraaien zonder oliedruk, zelfde met hybride diesel, wil toch wel eerst eens zien hoe lang die turbo’s meegaan bij zo’n hybride diesel, waarschijnlijk hebben ze er wel iets op gevonden zoals elecktrische oliepomp ofzo, maar zoniet gaat een turbo toch geen 150.000 km mee, niet?

    • Benny Herdewyn says:

      Deze opmerking geldt in principe voor alle start stop systemen die vandaag op de markt zijn, doorgaans in combinatie met turbodiesels en soms met turbobenzines. Aangezien deze systemen rekening houden met allerlei parameters (buitentemperatuur, motortemperatuur, batterij etc), zou het logisch dat ook de belasting van de turbo in rekening wordt gebracht.
      Ik zal mijn oor eens te luister leggen bij een goeie technische bron…

Leave a Reply