DRIVR

Alle Blikvangers van Genève 2011 op een Rij (18)

Duw gerust eens op F5, want deze pagina wordt vandaag continu geüpdatet!

Vind je het Twitter-lingo net iets te hip om de hele dag te ontcijferen, dan kan je de belangrijkste nieuwigheden hier gecentraliseerd volgen. Gewoon met een foto en een kort stukje tekst om tegen vanavond alle premières in één post te kunnen aanschouwen. En zoals dat wel vaker op DRIVR gaat, zijn we niet te beroerd om met scherp te schieten op de soms abominabele concepts die de beursvloer jaarlijks sieren…

JAGUAR XKR-S

jaguarxkrs1
jaguarxkrs3jaguarxkrs2

Ik kan collega Ameye alleen maar bijtreden als hij stelt dat Bertone zich niet met Jaguar’s design moet moeien. Want kijk nu alsjeblieft eens naar deze XKR-S die – zo geeft ontwerper Ian Callum zelf toe – nog niet eens op klasse afgelijnd is, maar op pure agressie. Dit is dan ook S-versie van de CompressoR die de hegemonie van de Porsche GT3RS mag vertroebelen. En dat moet met 550pk/680Nm en de scherpste afstelling ooit zeker mogelijk zijn. De vraag is alleen of deze gekietelde XKR een gepast verjaardagscadeau is voor 50 jaar E-Type? Het antwoord van Jaguar: “Daar zijn we nog volop mee bezig”. Bring it on! [Ken Divjak]


ASTON MARTIN Virage

Aston Martin Virage
Aston Martin Viragevirage2_1000

Met 497 pk – nog steeds uit een atmosferische V12 – past de nieuwe Aston Martin Virage perfect tussen de DB9 en de DBS. Wellicht daarom dat hij lijkt op een perfecte kruising tussen de twee. Ook van deze GT mogen we overigens een coupé en een open ‘Volante’ verwachten. In de marge van het ‘nieuwe’ model bracht Aston ook de V8 Vantage S mee naar Genève, een versie met meer vermogen (436 pk) en koppel (490 Nm), grotere remmen en een lager gewicht dan de standaard Vantage. Nul tot honderd doet hij in 4,5 seconden – een respectabele winst van vier tienden. [Pieter Fret]

KOENIGSEGG Agera R

Koenigsegg Agera R
Koenigsegg Agera RKoenigsegg Agera R

Precies een jaar geleden stelde Koenigsegg in Genève de Agera voor. Met 910 pk en een topsnelheid boven de 390 km/h niet meteen de traagste van de klas, maar ‘genoeg’ staat duidelijk niet in het Zweedse woordenboek. Dus zijn de Scandinaven dit jaar terug met de Agera R, voorzien van een grotere vijfliter-V8 met 1130 pk voor een drooggewicht van amper 1330 kg. Prestatiecijfers zijn er nog niet – de coolste skibox van het jaar al wel. [Pieter Fret]

INFINITI Etherea Concept

infiniti_etherea_concept_01
infiniti_etherea_concept_2infiniti_etherea_concept_3

Een rivaal voor de BMW 1-reeks en Lexus CT200h, zo zien ze het bij Infiniti toch. Waarschijnlijk doelen ze daarmee op zijn sportieve credenties en het feit dat er een hybride aandrijflijn onder komt te zitten. Misschien wel het meest opzienbarende is dat Infiniti erin geslaagd is de Etherea er veel groter te doen uitzien dan hij in werkelijkheid is (4,2m lang). De algehele styling is dan weer gebaseerd op het Essence Concept. Met name zijn kenmerkende C-stijl is iets wat we op toekomstige Infiniti’s zeker zullen terugzien. [Pieter Ameye]

MORGAN 3 Wheeler

morgan_3_wheeler_01
morgan_3_wheeler_02morgan_3_wheeler_03

‘If it ain’t broke, don’t fix it’: Et voila, de nieuwe Morgan ‘3 Wheeler’, die er exact zo uitziet als de oude Threewheeler (let op de verschillende schrijfwijzen). Niets mis mee en vooral uiterst begerenswaardig. Want met een V-twin van 115pk en een leeggewicht van rond de 500kg, moet de kleine Spitfire bijzonder snedig voor de dag komen. Schakelen doe je via een manuele 5-bak die van bij Mazda komt. Standaard wordt de cockpit al met leder bekleed en is zelfs een tijdsoriginele RAF-bestickering mogelijk. Of had je liever zo’n gemene haaienbek op de neus? Veilig en proper is hij trouwens ook. Zo werden alle crash- en emissievoorschriften zowel in Europa als Amerika behaald. Prijzen vanaf 30.000€ [Pieter Ameye]

SUZUKI Swift Sport S-Concept

suzukiswiftsportsconcept1
suzukiswiftsportsconcept3suzukiswiftsportsconcept2

Al is het mysterie nog zo groot, DRIVR legt de waarheid sowieso bloot. Suzuki wil namelijk (nog) niets kwijt over dit Sport-concept – ook al doet de upgrade van een vijf- naar een zesbak, 18-duimers én een breder spoor vermoeden dat deze Swift Sport meer dan de uitgaande 125pk gaat produceren. In tegenstelling tot de geruchten wordt de 1.6 ook niet vervangen door een dubbel geblazen 1.4 van nieuwbakken partner VW, maar borduurt Suzuki gewoon verder op de sterke vierpitter met gepolijste inlaat en één oliekoeler per cilinder. En daarmee zal de indrukwekkkende score van de nieuwe 1.2 ongetwijfeld nog omhoog gaan. [Ken Divjak]

LAMBORGHINI Aventador LP700-4

lamborghiniavnetador

lamborghiniavnetador3lamborghiniavnetador2

700pk sterk , 90kg lichter dan zijn voorganger, voorzien van een unieke 7-bak (die in 50 milliseconden van verzet wisselt) en afgekruid met een F1-achtige pushrod-ophanging – what’s not to like? Het feit dat de Aventador rood aanloopt naast de Miura, Countach, Diablo, Murciélago of Reventon… In de ontwerpwereld noemen ze het de ‘Peripheral Vision test’. Kortweg: in hoeveel milliseconden je de neofiet van zijn voorganger(s) kan onderscheiden. En net daarin zou de conservatief gestylede Aventador kunnen tegenvallen. Prijstechnisch is het dan weer een regelrechte voltreffer, want bij de concurrentie ben je voor gelijkaardige specificaties minstens het dubbele (of meer) kwijt. [Pieter Ameye]

JAGUAR B99 by Bertone

jaguarbertone1
jaguarbertone3jaguarbertone2

Net nu ze bij Jaguar de retrostyling definitief vaarwel gezegd hebben, komt Bertone met een oubollig concept dat sterk doet denken aan de XJ van een generatie geleden. En daar is weinig of geen behoefte aan gezien het huidige gamma echt gezien mag worden. Bovendien stuurt Bertone hiermee een vreemd signaal richting Coventry, alsof ze het niet helemaal eens zijn met de ingeslagen weg (en het beter denken te kunnen doen). Ontwerphints of andere stijlkenmerken hoef je dan ook niet meteen te verwachten in toekomstige Jags. En maar goed ook. [Pieter Ameye]

GUMPERT Tornante by Touring

gumperttornante1
gumperttornante2gumperttornante3

In tegenstelling tot de buren/collega’s van Zagato zit Touring Superleggera wel in de juiste flow. En dat moeten ze bij Gumpert ook gezien hebben. Prompt mocht Louis de Fabribeckers voor een meer comfortabele GT-versie van de hardcore Apollo tekenen. Het resultaat toont zich nu in de vorm van de Tornante. Meest opvallende eigenschap zijn de twee kofferdeksels in vlindervorm à la Porsche Tapiro en De Tomaso Mangusta. Verder vinden we voornamelijk techniek van de Apollo terug, zij het in iets meer comfortabele set-up. De 700pk sterke en handgebouwde Tornante verlaat vanaf volgend jaar de hallen bij Touring te Milaan. [Pieter Ameye]

DE TOMASO Deauville

detomasosls1
detomasosls3detomasosls2

Noem het gerust een professionele vorm van ‘badge smudging’. Deze De Tomaso SLS (wat staat voor Sports Luxury Sedan) mag het binnenkort opnemen tegen de al evenmin onbesproken BMW 5 GT en Mercedes R-klasse. De SLS (die waarschijnlijk ‘Deauville’ gaat heten) wordt in tegenstelling tot voorgaande enkel aangedreven door een V8 van 524pk sterk. Een minder potente V6 en dieselvariant zouden later volgen. Niet minder dan 8.000 stuks hopen ze er uiteindelijk jaarlijks van te slijten. Op zijn minst ambitieus dus, want niet alleen hondslelijk maar ook nog eens geprijsd ten noorden van de ton. Goed zot zeggen ze dan… [Pieter Ameye]

FIAT 500 Coupe Zagato

fiat_500_by_zagato
fiat500zagato1fiat500zagato2

Een nieuwe Zagato op basis van de FIAT 500 Twin-Air? Dat maakt ons initieel nieuwsgierig – tot een zekere vorm van teleurstelling de bovenhand krijgt; Zagato voorziet de Cinquecento immers alleen maar van het kenmerkende ‘double bubble’ dak. Nogal voor de hand liggend en verre van de  grensverleggende ingrepen die we normaal met het Italiaanse ontwerphuis associëren. Enfin, niet dat we het niet voorspeld hebben. Over een eventuele 500Z in de showrooms blijft FIAT voorlopig vaag, al zou het ons niet verbazen gezien de op til staande Mini Coupé. [Pieter Ameye]

NISSAN Esflow Concept

nissanesflow

nissanesflow2nissanesflow1

Volgens Nissan is de Esflow een duidelijke indicatie van hoe sportwagens er in de toekomst gaan uitzien. En aangezien Renault-Nissan net vier miljard op elektrische aandrijving heeft ingezet, heeft deze AC/DC-slurper niets meer aan de pomp te zoeken – net als de Leaf met wie hij hardware deelt. Nu is het design van die ‘Car of the Year’-Leaf niet bepaald oogstrelend (iets met een aparte look voor EV’s of Elektrische Voertuigen), en ook de Esflow heeft wat ons betreft een rare kronkel in zijn lijnenspel. Of zien we dat verkeerd? [Ken Divjak]

VW Giugiaro Tex Concept

vwgiugiarotexconcept

vwtex2vwtex1

Wie ontwierp de allereerste Golf? Giorgetto Giugiaro. En wat staat er vandaag te pronken op de VW-stand in Genève? Een concept door Giugiaro Italdesign dat tegenwoordigdeel uitmaakt van VW’s merkenimperium. Nog interessanter is de vraag waar de Tex (blijkbaar een Italiaans cartoonfiguurtje) op toespeelt: “It’s all about giving a fresh perspective for VW – an outsider’s look in” aldus huisontwerper de Silva. Maar wij zien gewoon een Golf door Alfa Romeo die niet bij SEAT zou misstaan. [Ken Divjak]

WIESMANN Spyder Concept

wiesmannroadster

wiesmannspyder1wiesmannspyder2

Wiesmann is formeel: “We tonen deze compromisloze tweezitter om na te gaan of hij marktwaardig is”. En dat is hij zeker als je bedenkt dat er onder de kap een V8 van BMW M nestelt, namelijk die van de E9x M3. Verder zijn er geen ramen noch deuren maar wel een drooggewicht van quasi 1000kg wat verdacht veel is voor zo’n spartaanse specificatie. Desalniettemin: dankzij 420 atmosferische pk’s passeert de 100 in minder dan vier seconden – als Wiesmann beslist om ermee door te gaan welteverstaan. [Ken Divjak]

VW Bulli Concept

volkswagenbulli

vwbulli1vwbulli2

Hoewel El Bulli zich overduidelijk op het Microbus-concept van 2001 inspireert, zit er kakelversie Up!-technologie onder. En dat is VW’s kleintje dat zich binnenkort Fox-gewijs onder de Polo nestelt. Daardoor meet de Bulli geen vijf meter zoals de T1 van weleer, maar exact een meter minder met een vlakke vloer van voor tot achter en drie Multipla-stoelen op de eerste rij. Genodigden op VW’s lanceringsfeestje gisteren melden trouwens dat alles op dit busje er productieklaar uitziet… [Ken Divjak]

ALFA ROMEO 4C Concept

alfaromeo4cgta

alfa4c1alfa4c2

Carbon, aluminium, achterwielaandrijving, middenmotor, 200pk+, 250 voluit, in minder dan vijf naar de 100, TCT-halfautomaat,  850kg en ga zo nog maar een personferentie door. Het minste wat je daarop kan zeggen, is dat Alfa woord houdt en zijn mini-8C volgend jaar op de straat zet. Maar anderzijds zou het ons niet verwonderen als er meteen twee kampen gevormd worden om het Elise-achtige ontwerp te bediscussiëren, al is dat hoe dan ook beter dan de xerox-aanpak van de constructeur hierboven. Een cabrioversie zou eveneens onderweg zijn. [Ken Divjak]

AUDI A3 Sedan Concept

audia3sedanconcept

audia3sedan2audi3sedan

Audi’s Jetta, zo kan je de A3 sedan gerust omschrijven. Markten als China, Rusland en Noord-Amerika houden immers niet van hatchbacks wat Ingolstadt gemotiveerd heeft om een vierdeursversie van de volgende A3 te produceren. Maar vooraleer het zover is, debuteert de gewone driedeurs/sportback in september op Frankfurt om pas eind 2012 als sedan te verschijnen – wie weet zelfs als RS3 met dezelfde 405pk-versie van de brute vijfcilinder die ook in het Quattro Concept ligt… [Ken Divjak]

SAAB PhoeniX Concept

saabphoenixconcept

saabphoenix1saabphoenix2

Zoals in onze Heizel-special vermeld, ontwerpt Jason ‘Lancia Stratos’ Castriota tegenwoordig concepts voor Saab. Zijn laatste wapenfeit is deze gelikte PhoeniX hybride waarvan we jullie de details besparen aangezien die sowieso niet in productie gaat. Belangrijker is dat ‘s mans visie op de volgende 9-3 hierin verwerkt zit (net als het gelijknamige phoenix-platform waar de C-segmenter op komt te rusten), ook al heb je daar momenteel een röntgenbril voor nodig. Schreven we trouwens al dat eigenaar Spyker zijn sportwagentak van de hand wil doen om zich volledig op Saab te concentreren? [Ken Divjak]

Share Button

29 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    Zowel de nieuwe Alfa als Saab concepten beloven veel goeds! Hopelijk rijden ze ook zoals ze er uit zien. (O jee, een DNA knop in 4C?)

  2. Stijn says:

    Is nu ook ruimte ontstaan in het Europese gamma voor een A3-sedan nu de A4 4,72m meet.

  3. Nuvolari says:

    4C concept vrijgegeven.
    http://www.alfaromeopress.com/press/article/11000

    850 kg! Achterwiel!

    maar de duettotanta vond ik spannender, italiaanser…

    • Stijn says:

      De Alfa Romeo Evora (vooral achteraan)? 🙂

      • Nuvolari says:

        Hmmm veel gehoorde comment, de “Lotus Alfa”.
        Ik weet het nog niet zo goed — meestal moet je Alfa’s in ’t echt zien voor je ze echt kan beoordelen…

  4. Ken Divjak says:

    Niemand minder dan Bangle vraagt Castriota waarom de PhoeniX een Saab zou zijn:

  5. Duckie 'RS says:

  6. W0ut says:

    Valt me op dat de Zweden de laatste tijd vooral modellen tonen die ze niet gaan maken. 😉

    • Pieter Fret says:

      Lelijk vind ik hem nochtans zeker niet. Een beetje druk achteraan, dat wel. Maar als dit een (goedkoper?) alternatief wordt voor de Lotus Exige, dan ben ik absoluut geïnteresseerd.

      • Ken Divjak says:

        De 4C gaat in coupévorm pakweg 45.000€ kosten.

        Ze willen er zo’n 15.000 per jaar van maken.

        • Ken Divjak says:

          Interessante Tweet door een EVO-redacteur:

          John Barker
          So, the gorgeous Alfa 4C uses the KTM X-Bow c.f. chassis. Good re-deployment of Dallara’s handiwork; super-stiff structure. But the skeletal X-bow has been a slow seller because it costs so much. How can the Alfa 4C cost just £40k? Stockpile of tubs at Dallara?

          Maar die rekent dus al op 40.000 pond beter dan euro…!?

          • Pieter Fret says:

            40.000 pond = 47.000 euro, dus dat valt al bij al nog mee. Al had ik gehoopt op nog wat minder, bv. door een kleinere basismotor aan te bieden (zoals Lotus doet met de Elise). Moet met een gewicht van 850 kg (eerst zien of ze dat gaan halen natuurlijk) toch zeker kunnen.

            En nu we het er toch over hebben: is er al gelijkaardige info over de geplande topless variant?

  7. Ken Divjak says:

    Ondertussen is de sportwagentak van Spyker officieel verkocht aan de Russische biljonair Vladimir Antonov die er (een schappelijke) 32 miljoen voor veil had.

  8. Pieter Ameye says:

    Niet gedacht dat ik dit nog ging zeggen, maar potverdikke: Ik wil een driewieler!

    • Stijn says:

      En toch wil je geen Jag ‘old style’?
      Zelf was ik helemaal weg van de vorige Jaguar XJ. Moderne techniek (alumium spaceframe zelfs keuze voor een goede 2,7 liter diesel die prestaties aan zuinigheid koppelde) in een elegant, slank en klassevol jasje. Zo’n XJ X350 in British racing green met vijfspakige (Ferrari 355-style) velgen gaat er over 20 jaar nog stijlvol uitzien.

      Met hun nieuwe design vrees ik dat ze meer deuren achter zich hebben dichtgetrokken (oud clienteel afgeschrikt) dan er nieuwe zijn opengegaan. De verkoopscijfers zijn (in Nederland) de laatste jaren toch niet aan de hoge kant:
      http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Jaguar

      • Pieter Ameye says:

        Klopt. De Morgan zie ik dan ook veel meer als een nicheproduct dat enkel in zijn originele vorm kans op slagen had.

        Jaguar is dan weer een pak meer mainstream en stond in zijn meest succesrijke periode net bekend om zijn vooruitstrevendheid op vlak van ontwerp (en techniek). Dat is denk ik met de nieuwe XJ goed gelukt. Geen enkele andere auto ziet er uit als de nieuwe. Opdracht volbracht vind ik dan.

        Al begrijp ik dat de styling niet bij iedereen in de smaak valt. Kwestie van tijd?

        • Stijn says:

          Jaguar heb ik toch nooit als vooruitstrevend bekeken. Toegegeven in de jaren ’50-’60 waren ze koploopers op het vlak van aërodynamica maar de techniek was toch steeds simplistisch en courant voor die tijd. Jag’s waren sportieve wagens die prijs/kwaliteit boden en zelfs echte koopjes binnen hun respectievelijk segment waren. Zelfs de (wondermooie) E-type ontketende geen stijlbreuk in 1961…
          En dat doen huidige Jag’s vandaag de dag wel (in mijn ogen). Ze zien er hypermodern en trendy uit zonder dit te staven met innovaties. Het komt me iets teveel over als een façade. De I-Pod-generatie heeft oftewel niet de middelen om een dergelijke wagen aan te schaffen of gaat toch wat ontgoocheld zijn. Het aloude clienteel daarentegen gaat zich een (bol)hoedje schrikken en hard wegrennen (met wandelstok). In mijn ogen zijn het antwoorden op vragen die niemand stelde…

          • Pieter Ameye says:

            De XF bewijst voorlopig toch het tegengestelde.

            Hoe het met de XJ zal aflopen weet niemand, en ook ik ben de eerste om toe te geven dat niet alles even geslaagd aandoet. Vooral de visualisatie van de tellerpartij is voor verbetering vatbaar en over done.
            Maar ik ben het niet eens met de gedachte dat Jaguar per sé moet mikken op de oude man met de wandelstok. Dat houdt geen enkel merk overeind.

          • Stijn says:

            @ Pieter Ameye (blijkbaar kunnen we niet verder in de boomstructuur gaan, kan niet meer op jouw antwoord replyen)

            De XF is niet zo’n grote ommekeer. Nog steeds vrij klassieke lijnen met een Aston-achterste. Weinige die zich daar (met uitzondering van de Koreaanse neus die weldra vervangen gaat worden) aan zullen storen. Bovendien is dit in het middensegment (al meer jongere managers die hierin shoppen) en gaat het om de opvolger van de S-type, een wagen die toch ook menig Jaguarliefhebber tegen de borst stootte. Dit voornamelijk met zijn flauwe reïncarnatie van het Mark 2-jasje, erg Amerikaans interieur en hoog gewicht. Succesvoller zijn dan deze wagen is de lat nu niet erg hoog leggen.

            Nu beweer ik niet dat Jaguar zich enkel moet richten op gepensioneerde notarissen. Maar hun klassieke doelgroep helemaal over boord gooien zoals nu het geval is, is het andere uiterste van het spectrum. Je huidige klanten achterlaten in de zoektocht naar nieuwe kan op lange termijn een goede strategie zijn maar je moet vandaag auto’s verkopen wil je morgen nog bestaan. Dat ze een dergelijke revolutie nu ook net bij de XJ doorvoeren is wel erg opmerkelijk, het gaat om een vrij goed lopende reeks die net de meest kritische kopers zal hebben. Een gulden middenweg voor de XJ en een hippe nieuwe X-type had volgens mij toepasselijker geweest. En waarom hebben ze nooit de Z4, SLK en Boxster de duivel aan gedaan met die bloedmooie F-type…

          • Pieter Ameye says:

            Nu weet ik niet of de XJ Jaguar’s best verkopende model was, maar de meningen zijn bij het (oudere) Jaguarcliënteel zeker niet onverdeeld negatief.
            Zo is een kennis van mij (Jaguarfanaat in hart en nieren; heeft o.a. een XK120 HFC SE, MK II en laatste generatie XK) grote fan van de ingeslagen richting en met name van de XperimentalJaguar.

            Met een roadster/coupe zouden ze op dit moment bezig zijn (uit goede bron vernomen).

          • Stijn says:

            Of de XJ het best verkopende model is/was van Jaguar laat ook ik in het midden. Het zal alvast een groter belang in de eindafrekening opnemen dan een 7-reeks bij BMW. Daar zijn het vooral de kleinere volumemodellen die voor het voortbestaan moeten zorgen en is het topmodel meer een etalage/ontwikkelingsruimte/statusmaker. Vind het dus wel een vrij groot risico dat Jaguar genomen heeft, al zullen er natuurlijk ook voorstanders zijn (zoals jou kennis met de mooie verzameling). De vraag die verkoopscijfers zullen beantwoorden is hoeveel voorstanders…

  9. Pieter Ameye says:

    Nog wat extra informatie over de FIAT 500Z

    * Heet intern de Double Bubble Coupe.
    * De productieplannen liggen er al voor als de respons positief is.
    * Productie zou plaatsvinden in Polen in de Seicento fabriek.
    * Voor de productie zijn geen grote wijzigingen aan de structuur nodig, alleen de dakstructuur is anders wat de productie redelijk simpel maakt en de prijs laag houdt.

    Bron: Zaagauto

  10. Pieter Ameye says:

    Bangle over de supercars van vandaag:

  11. Pieter Ameye says:

    Promofilmpje van de demonische XKR-S

    • Stijn says:

      Hierbij begrijp ik wederom de tekst (dit maal van Ken Divjak) niet. Ik volg jullie smaak in zowat alle wagens, maar over Jaguar’s leiden onze meningen duidelijk eigen levens. De XKR-S aanzie ik als een klasse-GT die een (niet heel geslaagd) bezoekje aan een tuner heeft gebracht. Deze wagen meteen vergelijken met een GT3 RS is ook van het goede teveel. Een GT met wat opsmuk en extra pk’s (waardoor hij waarschijnlijk nog steeds slechts de prestaties van een 997 S met PDK zal bieden) vergelijken met een van de meest radicale en beste trackdaytoy’s?

      • Johnnyboy says:

        Ik zou toch met plezier een arm laten amputeren om er een te krijgen. (Al zal het dan wel een automatic moeten zijn.)

        Alsof het een schande is dat er geen rolkooi instaat en dat hij over iets verwerpelijks beschikt als een ophanging die ritten van langer dan een uur toelaat…

        • Stijn says:

          Een moderne GT3 RS is al vrij leefbaar, de tijden van de 964 RS zijn lang voorbij. Feit blijft dat op het eerste zicht deze twee geen concurrenten zijn, de Jag is (vermoed ik) geen tracktoy. Waarmee hij nog steeds als sportwagen bestaansrecht kan hebben hoor.

Leave a Reply