DRIVR

Logboek v/e Sneeuwtest: Alfa Romeo 159 2.0 JTDM ti

Of we niet een weekje de nieuwe 159 2.0 JTDM willen testen, wil Alfa’s perschef weten. “Graag”, antwoord ik, al was het maar omdat dit – naast de gelimiteerde 8C – de enige Alfa is uit het huidige gamma die ik nog niet heb gereden. En bovendien de perfecte keuze om, volgeladen met cadeaus, in stijl van het ene familiefeest naar het andere te laveren in de week tussen Kerst en Nieuw. Slechts één detail komt de feeststemming verstoren: de blizzard die op dat moment over ons landje trekt…

Alfa Romeo 159

Donderdag 23 december

De sneeuw dwarrelt ondertussen al een weekje onverdroten uit de lucht. De ijsbanen die ooit snelwegen waren, worden continu geteisterd door kettingbotsingen en vrachtwagens in schaar, en de ochtend- en avondspits ontmoeten elkaar ergens in het midden. Een rit naar Brussel plannen heeft in deze omstandigheden iets van een militaire strategie uitdokteren. Laat én vroeg genoeg om de files te vermijden, zonder uit het oog te verliezen waar er ongevallen gemeld zijn. Kort na de middag opent zich het venster dat ik nodig heb.

Alfa Romeo 159

Ergens ben ik blij dat ik de MINI op zomerbanden een week mag achterlaten – tot ik bij Alfa de parking oprijd. Die lijkt nog het meest op een bekraterd maanlandschap, vol car-sized sneeuwheuvels waar hier en daar een antenne uit priemt. Mijn optimisme smelt als – badam tsjing! – sneeuw voor de zon, zeker wanneer de man die mij de sleutel overhandigt eerst nog even bezorgd de staat van de banden controleert. “Ce sont des pneus d’hiver?”, probeer ik hoopvol in mijn beste Frans. “Nee, maar ik denk wel dat er nog net genoeg profiel op zit.” Slik. Zelden zo voorzichtig huiswaarts gereden als die namiddag…

Alfa Romeo 159

Vrijdag 24 december

Beweren dat mijn ouderlijke woonst in the middle of nowhere staat, doet de situatie onrecht aan. Eens je daar bent, moet je immers nog een kwartiertje doorrijden, om vervolgens een doodlopend straatje in te slaan waar welgeteld twee huizen staan. Dán pas ben je er. Strooizout is daar nog iets om op de patatten te gooien; een sneeuwruimer simpelweg een man met een schop. Er geraken vereist dus flink wat geduld en een dociele rechtervoet – problematisch, want het gaspedaal van de 159 grijpt behoorlijk abrupt aan. Voor één keer ben ik blij dat Alfa op voorwielaandrijving is overgeschakeld.

Alfa Romeo 159

Toch slaag ik erin me te ontspannen, wanneer de schoonheid van het moment me overvalt. Heerlijk, hoe de witte lichtbundel uit de koplampen – hier nog in traditionele drie-op-een-rij-opstelling – zich een weg baant door de vallende vlokjes. Hoe traag het noodgedwongen ook gaat, de in een zwarte Turismo Internazionale-smoking gehesen Alfa past als gegoten in dit idyllische plaatje. Want vergis je niet: al begint hij aan zijn zesde levensjaar, de 159 is nog steeds de mooiste van de klas. De signatuur van Giugiaro pronkt trots op zijn flank, en terecht: tegen zo veel stile is geen Germaan opgewassen.

alfasneeuwtest

Zaterdag 25 december

Vandaag zijn het de schoonouders die het gelag ontvangen, en die wonen gelukkig iets minder ver van de bewoonde wereld. Het is echter opnieuw beginnen sneeuwen, en dat brengt twee problemen met zich mee. Ten eerste moet de lage voorbumper tegen wil en dank dienst doen als sneeuwploeg, en ten tweede valt op dat een quasi horizontale achterruit zonder ruitenwisser geen ideale metgezel is tijdens een sneeuwstorm. Met onze excuses voor eventuele onopgemerkte winterbandridders die gefrustreerd aan onze welgevormde kofferklep kleefden.

Alfa Romeo 159

Zondag 26 december

Zondag is traditioneel een rustdag, zeker als het daarenboven Tweede Kerst-, kater- en indigestiedag is. Ook onze trouwe slede wordt dus een dagje dooi in de garage gegund. Dat geeft ons de tijd om in de boordcomputer het gemiddelde verbruik op te zoeken. Met 10,6 l/100km staat de teller bijna dubbel zo hoog als het opgegeven normverbruik van 5,4 liter – het gevolg van een halve week kostbare energie wegspinnen in eerste en tweede versnelling.

Alfa Romeo 159

Maandag 27 december

Wanneer ik op de afgesproken fotolocatie aankom, blijkt collega Ken geschikter vervoer te hebben geregeld voor deze winterse omstandigheden. Helaas staat zijn Subaru WRX STI op nóg kaler rubber dan mijn Alfa, zodat ik hem zie vastrijden nog voor we elkaar de hand hebben geschud. Amper ingesneden sportbanden of niet; een lege sneeuwvlakte plus vierwielaandrijving is voor DRIVRs nu eenmaal gelijk aan speeltijd. Ook ik waag me aan wat donut- en driftwerk in de STI – een aangename eerste kennismaking met de opgefokte Japanner.

Alfa Romeo 159

Het maakt me zelfs wat overmoedig, want als ik terug in de 159 kruip, rijd ik hem vrijwel meteen vast. En opnieuw. En dan nog eens. Het geeft me wel de gelegenheid wat langer op te warmen in de knappe lederen zetels en te genieten van die typische Alfa-atmosfeer. Ronde klokjes, naar de bestuurder gekantelde middenconsole, sportieve accenten, … Bij Alfa weten ze hoe ze een interieur moeten ontwerpen.

Alfa Romeo 159

Dinsdag 28 december

Tijd voor het volgende familiefeest, inclusief tantes en nonkels deze keer. De wegen liggen er inmiddels berijdbaar bij, wat eindelijk de grip en het vertrouwen geeft om de 170 paarden uit te laten. De 2.0 JTDM biedt een typische dieselervaring, met een diep turbogat in de cruisezone om vanaf 1800 toeren een overweldigende brok koppel los te laten. Het zijn vooral die 320 Newtonmeters die de rijbeleving bepalen – in korte stoten, vanzelfsprekend minder lineair en hoogtoerig dan de benzineversies die onze voorkeur wegdragen.

Alfa Romeo 159

Toch absoluut op zoek naar een sportieve diesel? Dan is deze beslist de aanrader binnen het gamma. Snel genoeg om de DRIVR te plezieren, en dankzij de mogelijkheid om te downgraden tot 163 pk ook BIV-gewijs verantwoord. De 210 pk sterke – en fiscaal afgestrafte – 2.4 JTDM heeft door een meergewicht van 140 kg (!) nog geen halve seconde voorsprong in de klassieke nul-tot-honderdsprint: 8,4 s tegenover 8,8. Dat die tijden niet scherper zijn, heeft alles te maken met de nog steeds aanzienlijke 1490 kg die de 2.0 JTDM moet meeslepen.

Alfa Romeo 159

Woensdag 29 december

Het is alweer woensdag als we ons terug op de snelweg begeven. Weinig verkeer en een volledig opgedroogd wegdek dicteren eindelijk een snelheid die de anders zo vanzelfsprekende 120 km/h benadert. Meteen valt een zekere nervositeit op, alsof er permanent kleine stuurcorrecties nodig zijn om de 159 op koers te houden. De dader blijkt in mijn vuisten geklemd te zitten. Rond het nulpunt kent het stuur een vage zone, die kleine, onbedoelde stuurbewegingen faciliteert. De ultradirecte stuurinrichting, typerend voor Alfa, vertaalt die vervolgens in onverwacht grote koerswijzigingen. Misschien een kwestie van gewenning, maar hoe dan ook een eigenschap die je gegarandeerd alert houdt na een vermoeiende feestweek.

Alfa Romeo 159

Donderdag 30 december

Klokslag twee uur arriveer ik terug op de Brusselse parking. Het maanlandschap heeft plaats gemaakt voor een aardser ogende collectie sedans, breaks en hatchbacks. Zelfs de MINI is door de dooi nog steeds (of opnieuw) zichtbaar. Terwijl ik de sleutels weer afgeef, bekruipt mij een dubbel gevoel. Want hoewel verre van perfect, blijft de Alfabeleving uniek. Ondanks het feit dat de Siberische testomstandigheden niet toelieten de dynamische kwaliteiten van de 159 aan te tand te voelen en alzo een (DRIV)R-score te bepalen – of misschien net omwille daarvan?

Alfa Romeo 159

[Foto’s: Jeroen Peeters]

ALFA ROMEO 159 2.0 JTDM 170 ti

Plus Min
+ Stilissimo – Smeekt om een benzinemotor

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 170 pk
Koppel 320 Nm
Gewicht 1490 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,8 s
Topsnelheid 218 km/h
Gem. testverbruik (sneeuw) 10,6 l/100 km
CO2-uitstoot 142 g/km
Prijs 35.150 euro
Fiscale PK 11
Share Button

9 Responses

  1. BenR. says:

    Ongelofelijk knappe foto’s! Super!

  2. Frexy says:

    En weg is de kwalificatie met sterren. Nieuw concept aan het bedenken?

    • Ken Divjak says:

      “Terwijl ik de sleutels weer afgeef, bekruipt mij een dubbel gevoel. Want hoewel verre van perfect, blijft de Alfabeleving uniek. Ondanks het feit dat de Siberische testomstandigheden niet toelieten de dynamische kwaliteiten van de 159 aan te tand te voelen en alzo een (DRIV)R-score te bepalen – of misschien net omwille daarvan?”

  3. fre says:

    wat een prachtige wagen is dat toch nog steeds
    hoop er snel zo eentje te hebben
    alfa forever-

  4. Stijn says:

    Goede review en keurige foto’s! Was de sneeuwellende al bijna vergeten.
    Ook ik ben weg van het interieur van de 159 alleen vond ik de displays een te fel (oranje) licht uitstralen. Oogt wat goedkoop en onaangenaam ‘s nachts. Voor de rest een prachtige wagen, alhoewel de kleine, frêle en perfect geproportioneerde 156 nog fraaier was.

    • Fre says:

      Dit is vanaf MY2008 aangepast. Alle tellers zijn sindsdien in het wit. Enkel de radio en airco zijn nog in dit oranje/rood. Deze zijn wel niet meer echt mee met hun tijd…

  5. Fre says:

    Ben de gelukkige eigenaar van een 159 en ben blij deze prachtige foto’s te zien.

    Ik stel mij enkel een vraag bij de opmerking: “Dat die tijden niet scherper zijn, heeft alles te maken met de nog steeds aanzienlijke 1490 kg die de 2.0 JTDM moet meeslepen.”

    Is dat dan zo aanzienlijk? De kale Passat 1.9 TDI (voorlaatste model) van een naast familielid weegt volgens zijn roze kaart 1.600 kg.

    Oké, deze is iets groter maar hier zit toch 110 kilo tussen.

    Het feit is vooral dat hij zwaar aanvoelt, door de zware stuurinrichting, zware koppeling, en zware schakeldoos.

    Maar eens je daar door kan zien, is het best plezierig rijden!

  6. fre2 says:

    de 136 en 170 pk versie zijn motorisch dezelfde, beiden perfect te tunen nr 200 pk !

Leave a Reply