DRIVR

Ford Fiesta Sport+: 1,2s sneller tot 100 dankzij 14pk?

Als mijn geheugen mij niet bedriegt, dan heb ik de Ford Fiesta Sport ooit omschreven als “een vriendin die eigenlijk vooral wil knuffelen”. En laat ons eerlijk zijn: frieten zijn ook niet hetzelfde zonder de mayonaise. Daarom komt Ford nu met een ‘Plus’-versie die het ellenlange wachten op de ST-incarnatie moet verzachten – en daar mogen Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk én dat kleine landje zonder regering van meegenieten. Alleen is er iets vreemds aan de hand…

fordfiestasportplus

Voor de gewone Sport met 120pk geeft Ford een acceleratietijd van 9,9 seconden op. De Sport + doet diezelfde oefening in 8,7 seconden, wat zomaar even 1,2 seconden beter is dankzij 14 extra pk’s. En dat motiveert volgende wetenschappelijke vraag: Oekanda? Sinds onze review van de gefacelifte Mini Cooper S weten we immers dat een verschil van 21pk (de standaardversie heeft er 184, de toegeknepen Belg slechts 163) overeenkomt met een verlies van twee tienden in de klassieke sprint. Dus hoe hebben de Ford-ingenieurs en winst van 1,2 seconden gerealiseerd met 14 magere paarden?

mountunekitfordfiesta

In ieder geval niet door wat Mountune-onderdelen op de in- en uitlaat te zwieren. Want hoewel die modificaties op zich voldoende zijn om 134pk te halen, volstaan ze niet om 1,2 seconden te winnen. Daarvoor moet de software onder de loep, en wel in die mate dat zowel het vermogen alsook het koppel hogerop in het toerentalgebied vallen; vroeger was het 120pk bij 6.000t/m en 152Nm bij 4.000t/m, nu 134pk bij 6.700t/m en 160Nm bij 4.250t/m. Wat zoveel betekent als ‘Ford heeft de begrenzer bijna 1.000 toeren verhoogd om de Sport+ 100 in tweede te laten klokken’? En dat kan het karakter van de voorlopig snelste Fiesta wel eens ten goede komen. De 1.6 van de standaard Sport is immers vooral op koppel afgesteld, wat hem misschien een gezwinde maar geen sportieve inborst geeft. Alleen spijtig dat Ford 2.600€ voor het privilege vraagt waardoor de Plus zelfs duurder uitkomt dan de 163pk sterke Abarth Punto Evo.

Share Button

2 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Als Ford er inderdaad voor gezorgd heeft dat je niet meer naar het derde verzet moet, dan lijkt me dit de plausibele verklaring.
    In dat opzicht zouden ze er net zo goed de Powershift tegenaan geplakt kunnen hebben, of start ik hiermee weer het DSG vs manueel debat?

  2. Ken Divjak says:

    De Powershift halfautomaat is niet echt een optie aangezien Ford voorlopig geen stuurflippers voorziet:

    http://drivr.be/2010/07/15/rijtest-ford-s-max-20-scti-ecoboost-powershift/

    Volvo (dat dezelfde bak gebruikt) trouwens evenmin:

    http://drivr.be/2010/06/10/rijtest-volvo-s60-2010-d3-t3-d5-t6/

    Maar die geven tenminste toe dat het kostenbesparende maatregelen zijn; Ford houdt het bij “het merendeel van onze klanten heeft daar geen behoefte aan”.

    En zo is er wel meer dat Essex voor zich houdt:

    – dat de Sport+ Mountune-onderdelen gebruikt wordt niet gecommuniceerd
    – evenmin dat de mapping van de motor (en de begrenzer) daardoor wijzigt
    – laat staan dat er vanachter nog altijd remtrommels zitten;)

Leave a Reply