DRIVR

Jinba Ittai! De Mazda MX-5 volgens BBR

Of de kleine MX-5 over een toverformule beschikt? Hoegenaamd niet. Een zorgvuldig afgewogen geheel van pk’s en grip – in combinatie met de blootstelling aan de weerselementen en de onlosmakelijke achterwielaandrijving, staan in dit geval gelijk aan democratische prijzen. Toch zit geen enkele DRIVR verlegen om wat extra pk’s. Zeker niet in combinatie met de 1e generatie MX-5 die intussen voor spotprijzen van eigenaar wisselt. Details na de sprong.

bbr_mx-5_turbo_01

Intussen zijn ze bij Broadie Britain Racing (BBR) bijzonder vertrouwd met de kleine roadster. De link tussen Mazda en de preparateur kwam er begin jaren ’90. De Britse importeur zocht een makkelijk te implementeren kit die de prestaties merkelijk zou verbeteren tegen een aanvaardbare meerprijs. BBR wist de aanbesteding binnen te halen en maakt sindsdien vermogenskits voorzien van – niet onbelangrijk – fabrieksgarantie. 20 jaar terug rees de 1.6 daarmee van 115 naar 150pk. Ook vandaag nog wenselijk voor een auto van rond de 1.000kg.

1990-mazda-mx-5-miata-turbo-by-bbr-02

Turbotechnologie heeft in die 20 voorbije jaren niettemin een grote stap voorwaarts gezet. Zozeer zelfs dat het BBR in staat stelt om met de verjaardag van de twee decennia oude MX-5 een DIY-kit te lanceren die de 1.6 verder opvoert naar 220pk bij 6.900 tpm. Bye bye Porsche Boxster S! BBR stofte niet zomaar de oude af om vervolgens de druk te verhogen. De Garrett T25 werd ingeruild voor een ECU-gestuurde GT25 met ball-race turbo en ook het uitlaatspruitstuk is nieuw. Dankzij die aanpassingen moet de geblazen 1.6 zich daardoor niet alleen krachtiger maar ook meer lineair gedragen. 0 tot 100 in vijf en een halve tel en een top van 230km/h! Erg aanlokkelijk.

bbr-turbo-engine-parts1

De kit wordt geïnstalleerd voor 5.800€. Doe je het zelf, dan heb je het geheel al voor 4.800€. Toch ligt er nog een interessantere formule op tafel. Wie een kleine 9.000€ bij BBR achterlaat krijgt daarvoor een 1e generatie MX5 (kleuren naar keuze), afgemonteerd met G5-kit, opgewaardeerde dempers, stoffen kap (i.pl.v. vinyl), centrale vergrendeling, uitlaat in RVS, zwarte spoiler, zwarte spiegelkappen en dito 16″ lichtmetalen velgen. Wie nog eens 1.200€ extra neertelt krijgt zelfs een Torsen sper-differentieel met aangepaste aandrijflijn.

Of DRIVR Cedric al aan de telefoon hangt…?

[Meer Info: BBR]

Share Button

13 Responses

  1. Levi says:

    I want!

    Zijn die turbo’s ook legaal in België?

  2. Stijn says:

    “0 tot 100 in vijf en een halve tel en een top van 230km/h!” en bye bye Boxster S? Don’t think so, naar honderd kan je gelijke tred houden maar dan gaat er toch een boxer-klank langs je passeren…

  3. Stijn says:

    Dus koop gewoon een jonge tweedehandse 160 pk variant in Duitsland…

  4. swies says:

    Hopelijk doet het geen afbreuk aan het “eerlijke” karakter van de mx-5! Maar idd, extra pk’s zullen wel voor meer fun zorgen 😀
    9000 euro lijkt mij relatief weinig geld. Zorgt BBR dan zelf voor een Mazda? En hoe zit het dan met de garantie (bij bv auto’s met veel km’s)

  5. Ihi Turbo mx5 says:

    220 pk en 0-100 in 5,5 tel? Zonder aangepast motormanagment (zie ik niet op foto) en zo’n kleine IC? Daar lach ik eens mee. Om onder de 7,5 seconden te duiken, moet de bak ook aangepast, want schakelen bij 40 km/u naar 2 en bij 95 naar 3 haal je nooit in 5,5 sec.
    EN ik weet met mijn 190 pk waarover ik spreek. 😉 Desalniettemin, een heerlijk ding. Enkel die spoiler is 😛

    • Borissnor says:

      Het is mogelijk hoor, BMW Z3 2.8 doet het met 193pk in 6.8 seconden met lange verhoudingen en de 3.0 met 230pk in slechts 6 tellen met een topsnelheid van 250 km/h ( lange verhoudingen dus ook ). Rekening houdend met het gewicht van deze kleine Mazda is dat dus perfect mogelijk.

  6. Ken Divjak says:

    Handen omhoog wie dit wist:

    Jinba ittai (人馬一体?, “person [and] horse [as] one body”) is a Japanese four-character compound describing unity of horse and rider which is pertinent to Yabusame, Japanese mounted archery. The term was used in the development of the Mazda MX-5 to describe a driver’s connection with the car.

    • Duckie 'RS says:

      Beide handen zelfs!
      (maar dat vermoedde je ongetwijfeld…)

    • Stijn says:

      Ik denk dat elke petrolhead dit inmiddels weet, is zelfs in Top Gear al voorbijgekomen indien ik me niet vergis.

  7. Jeroen Thys says:

    En zeggen dat de MX5 wilde teruggrijpen naar de traditionele Britse roadsters… De sequel is zelden beter dan het origineel, zeggen ze 😉

  8. ElmoTheElk says:

    Hebben! Die NA kan best wat extra vermogen gebruiken. Wel met een bijgeleverde remmenupgrade aub.

Leave a Reply