DRIVR

Formule 1 in 2011: Circuits & Kalender

Het streven van de F1-directie om de sport aantrekkelijker te maken voor een groter publiek brengt niet alleen jaarlijkse reglementswijzigingen met zich mee, maar ook een verdere globalisering van de kalender. Met 19 races in vijf continenten was het seizoen 2010 al een recordjaar, en “de kaap van de twintig [circuits] zou de komende jaren zelfs gerond kunnen worden”, orakelden we begin vorig jaar nog. Dat zou door een nieuwe GP in India dit jaar al gebeurd zijn, ware het niet dat de seizoensopener in Bahrein werd afgelast wegens politieke en sociale onrust. De teller blijft dus nog eventjes op negentien hangen. Een overzicht.

1| 27/03 – Albert Park

Albert ParkLocatie: Melbourne, Australië
Lengte: 5.303 km
Aantal rondes: 58
Totale race-afstand: 307.574 km
Ronderecord: 1:24.125 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2010: Jenson Button

Door het wegvallen van de GP van Bahrein mag het speciaal voor de Formule 1 aangelegde circuit rond het meer in Albert Park (Melbourne) zijn traditionele rol als seizoensopener hernemen. Een geluk bij een ongeluk, zeg maar, want Albert Park blijft een van de mooiste omlopen op de kalender. Het maakt gedeeltelijk gebruik van afgesloten publieke straten – vandaar de typerende wegmarkeringen op het asfalt.

Albert Park

2| 10/04 – Sepang International Circuit

Sepang International CircuitLocatie: Kuala Lumpur, Maleisië
Lengte: 5.543 km
Aantal rondes: 56
Totale race-afstand: 310.408 km
Ronderecord: 1:34.223 – Juan-Pablo Montoya (2004)
Winnaar 2010: Sebastian Vettel

Zoals vele andere nieuwe circuits vloeiden de lijnen van het Sepang International Circuit uit de pen van de vermaarde architect Hermann Tilke. Het resultaat is een van de meest technische omlopen die de F1 dit jaar aandoet. Kenmerkend zijn de twee lange rechte stukken die, gelinkt door een van de vier haarspelden, vlak naast elkaar liggen. Ertussen staat de hoofdtribune, aan het uiteinde overdekt door een constructie die het best als een gigantische parasol kan omschreven worden.

Sepang International Circuit

3| 17/04 – Shanghai International Circuit

Shanghai International CircuitLocatie: Shanghai, China
Lengte: 5.451 km
Aantal rondes: 56
Totale race-afstand: 305.066 km
Ronderecord: 1:32.238 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2010: Jenson Button

Nog een design van Hermann Tilke, en eveneens een erg technisch parcours vol bochtencombinaties en scherpe haarspelden, afgewisseld met brede rechte lijnen om inhalen te vergemakkelijken. De vorm van het circuit is gebaseerd op het Chinese symbool ‘shang’, wat staat voor ‘hoog’ of ‘boven’. Niet onterecht, want vanop de enorme hoofdtribune (capaciteit: 29.000!) hebben toeschouwers een overzicht over 80 procent van de omloop.

Shanghai International Circuit

4| 08/05 – Istanbul Park

Istanbul ParkLocatie: Istanbul, Turkije
Lengte: 5.338 km
Aantal rondes: 58
Totale race-afstand: 309.396 km
Ronderecord: 1:24.770 – Juan-Pablo Montoya (2005)
Winnaar 2010: Lewis Hamilton

Een van de weinige GP-circuits waarop tegen wijzerzin in gereden wordt – een uitdaging voor de piloten, wiens nekspieren vooral laterale G-krachten in de andere richting gewend zijn. Verder wordt dit Tilke-ontwerp vooral gekenmerkt door de grote hoogteverschillen en de enorme toeschouwercapaciteit van 130.000.

Istanbul Park

5| 22/05 – Circuit de Catalunya

Circuit de CatalunyaLocatie: Barcelona, Spanje
Lengte: 4.655 km
Aantal rondes: 66
Totale race-afstand: 307.104 km
Ronderecord: 1:21.670 – Kimi Räikkönen (2008)
Winnaar 2010: Mark Webber

De eerste Grand Prix op het Oude Continent vindt ook dit jaar plaats in Spanje, op het vertrouwde Circuit de Catalunya. Buiten het seizoen wordt hier veel getest, omdat de omloop met zijn ruwe en hobbelige asfalt en grote variëteit aan bochten moordend kan zijn voor banden en wagen. Veel inhaalmogelijkheden zijn er echter niet, zodat de race zelf soms behoorlijk saai kan uitvallen.

Circuit de Catalunya

6| 29/05 – Circuit de Monaco

Circuit de MonacoLocatie: Monte Carlo, Monaco
Lengte: 3.340 km
Aantal rondes: 78
Totale race-afstand: 260.520 km
Ronderecord: 1:14.439 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2010: Mark Webber

De meest legendarische race van het seizoen vindt al sinds 1955 nagenoeg ongewijzigd plaats in de straten van Monte Carlo. Harde vangrails bakenen de smalle rijbaan af, zodat er op deze trage en complexe omloop absoluut geen ruimte is voor foutjes. Voor de bezoekers komt het spektakel dan ook vooral van de frequente crashes en het mooie celebrityvolk langs de omloop, want inhaalmanoeuvres zijn in Monaco even zeldzaam als sneeuwval. Toch blijft de race met de traagste bocht van het seizoen, de lange tunnel en de drijvende luxejachten-annex-tribunes zeker het bekijken waard.

Circuit de Monaco

7| 12/06 – Circuit Gilles Villeneuve

Wall of Champions (Circuit Gilles Villeneuve)Locatie: Montréal, Canada
Lengte: 4.361 km
Aantal rondes: 70
Totale race-afstand: 305.270 km
Ronderecord: 1:13.622 – Rubens Barrichello (2004)
Winnaar 2010: Lewis Hamilton

Net als het Australische Albert Park is het Circuit Gilles Villeneuve gedeeltelijk een stratencircuit, dat rond een meer loopt in een groene omgeving – in dit geval het Île Notre-Dame, de locatie van Expo ’67. Behalve zijn schoonheid is dit circuit vooral befaamd voor de ‘Wall of Champions’ die de laatste chicane afbakent – zo genoemd nadat ex-wereldkampioenen Michael Schumacher, Damon Hill en Jacques Villeneuve er alledrie hun race tegen beëindigden in 1999.

Circuit Gilles Villeneuve

8| 26/06 – Valencia Street Circuit

Valencia Street CircuitLocatie: Valencia, Spanje
Lengte: 5.419 km
Aantal rondes: 57
Totale race-afstand: 308.883 km
Ronderecord: 1:38.683 – Timo Glock (2009)
Winnaar 2010: Sebastian Vettel

Het stratencircuit in de haven van Valencia begint stilaan een vaste waarde te worden op de kalender – en terecht. Hoewel het parcours maar liefst 25 bochten telt, halen de wagens er een gemiddelde snelheid van 200 km/h en een top boven de 300. Niet echt een tweede Monaco dus, al is de vergelijking snel gemaakt, omdat de baan voor een groot stuk vlak langs het water loopt. Of er zelfs over, want de bolides steken via een speciaal aangelegde brug het kanaal over.

Valencia Street Circuit

9| 10/07 – Silverstone Circuit

silverstone3bLocatie: Silverstone, Verenigd Koninkrijk
Lengte: 5.891 km
Aantal rondes: 52
Totale race-afstand: 306.277 km
Ronderecord: 1:30.874 – Fernando Alonso (2010)
Winnaar 2010: Mark Webber

Wat tijdens Wereldoorlog II een luchtmachtbasis was, werd na de oorlog al snel gebruikt voor autoraces. Met landings- en taxibanen werd een circuit geïmproviseerd, dat in 1950 de allereerste Formule 1-race ontving. Als onderdeel van een groot investeringsplan voor het behoud van Silverstone werd het GP-tracee eind 2009 hertekend tussen de bochten Abbey en Brooklands, zodat elk rondje nu 700 meter extra telt.

Silverstone

10| 24/07 – Nürburgring

NürburgringLocatie: Nürburg, Duitsland
Lengte: 5.148 km
Aantal rondes: 60
Totale race-afstand: 308.863 km
Ronderecord: 1:29.468 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2010: n.v.t.

Aanvankelijk leidde de Duitse GP de F1-bolides dwars door het Eifelgebergte over de befaamde Nordschleife (23 km, 175 bochten), maar na Niki Lauda’s bijna-fatale ongeval in 1976 werd de gevaarlijke omloop van de kalender geschrapt. De organisatoren bleven echter niet bij de pakken neerzitten. Naast het historische traject werd een gloednieuw GP-circuit aangelegd, zodat de Nürburgring medio jaren negentig opnieuw een vaste stop werd voor het Formule 1-circus. Tegenwoordig slechts tweejaarlijks, want sinds 2010 geldt een beurtrol met de Hockenheimring.

Nürburgring

11| 31/07 – Hungaroring

HungaroringLocatie: Boedapest, Hongarije
Lengte: 4.381 km
Aantal rondes: 70
Totale race-afstand: 306.630 km
Ronderecord: 1:19.071 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2010: Mark Webber

Deze smalle omloop in een glooiende Hongaarse vallei staat vooral bekend om zijn gebrek aan inhaalmogelijkheden. Niet meteen de opwindendste race van het seizoen dus, al was het wel hier dat onze landgenoot Thierry Boutsen in 1990 zijn derde en laatste F1-overwinning boekte – met 0,3 seconden voorsprong op een zekere Ayrton Senna…

Hungaroring

12| 28/08 – Circuit de Spa-Francorchamps

Circuit de Spa-FrancorchampsLocatie: Francorchamps, België
Lengte: 7.004 km
Aantal rondes: 44
Totale race-afstand: 308.052 km
Ronderecord: 1:45.108 – Kimi Räikkönen (2004)
Winnaar 2010: Lewis Hamilton

De oudste GP-omloop op de kalender en favoriet van vele piloten. Al in 1924 werd in Spa een Grand Prix gereden, toen nog op een stratencircuit van bijna 15 kilometer. Inmiddels telt het parcours nog maar een dikke 7 kilometer, maar het blijft desalniettemin de langste omloop van het seizoen. Bekend om zijn heuvelachtige, bosrijke omgeving en het glooiende G-krachtenfestijn dat ook wel Raidillon wordt genoemd.

Circuit de Spa-Francorchamps

13| 11/09 – Autodromo Nazionale di Monza

Autodromo Nazionale di MonzaLocatie: Monza, Italië
Lengte: 5.793 km
Aantal rondes: 53
Totale race-afstand: 306.720 km
Ronderecord: 1:21.046 – Rubens Barrichello (2004)
Winnaar 2010: Fernando Alonso

De thuisbasis van de Tifosi was in de jaren twintig een van de allereerste permanente racecircuits ter wereld, toen nog tien kilometer lang. Inmiddels staat Monza vooral bekend als de snelste omloop van het jaar en een waar feest voor Ferrarifans.

Autodromo Nazionale di Monza

14| 25/09 – Marina Bay Circuit Park

Marina Bay Circuit ParkLocatie: Singapore City, Singapore
Lengte: 5.073 km
Aantal rondes: 61
Totale race-afstand: 309.316 km
Ronderecord: 1:45.599 – Kimi Räikkönen (2008)
Winnaar 2010: Fernando Alonso

Na meer dan vier maanden toeren in Europa verhuist het hele circus terug naar Zuid-Oost-Azië, waar in Singapore voor de vierde keer een unieke nachtrace gehouden wordt. Een stratencircuit dwars door de stad, verlicht door honderden krachtige lampen, vormt een spectaculair en wondermooi schouwspel voor het livepubliek én de tv-kijkers in Europa, die de race gewoon overdag kunnen volgen. Om die reden mogen we in de nabije toekomst waarschijnlijk meer F1-nachtraces in het verre Oosten verwachten.

Singapore

15| 9/10 – Suzuka International Racing Course

Suzuka International Racing CourseLocatie: Suzuka, Japan
Lengte: 5.807 km
Aantal rondes: 53
Totale race-afstand: 307.573 km
Ronderecord: 1:31.540 – Kimi Räikkönen (2005)
Winnaar 2010: Sebastian Vettel

Het circuit in Suzuka werd in de vroege jaren zestig door Honda gebouwd als testparcours. Het resultaat is een lange en veelzijdige omloop, die door de piloten erg geäpprecieerd wordt. Typerend is het pretpark, inclusief imposant reuzenrad, vlak naast het circuit en de achtvorm – uniek in de Formule 1.

Suzuka International Racing Course

16| 16/10 – Korean International Circuit

Korea International CircuitLocatie: Yeongam, Zuid-Korea
Lengte: 5.615 km
Aantal rondes: 55
Totale race-afstand: 308.630 km
Ronderecord: 1:50.257 – Fernando Alonso (2010)
Winnaar 2010: Fernando Alonso

Twee weken voor de debuutrace in 2010 werden de laatste stenen nog gelegd op het linksdraaiende Korean International Circuit. De omloop raakte net op tijd af, maar het immense bouwproject errond loopt verder: men wil de rurale omgeving omtoveren tot een high-tech complex met residentiële en ontspanningsfaciliteiten.

Zuid-Korea

17| 30/10 – Buddh International Race Circuit

IndiaLocatie: New Delhi, India
Lengte: 5.137 km
Aantal rondes: 60
Totale race-afstand: 308.220 km
Ronderecord: n.v.t.
Winnaar 2010: n.v.t.

In 2010 waren het de Koreaanse bouwvakkers die zich moesten reppen, dit jaar racen de Indiërs tegen de klok om hun nationale GP-circuit op tijd af te krijgen. Dit ontwerp van de onvermijdelijke Hermann Tilke wordt gekenmerkt door zijn grote hoogteverschillen (maar liefst 14 meter tussen bocht 1 en 3!) en zijn vele trage bochten – een gevolg van de samenwerking met de F1-teams, die hun simulatoren ter beschikking stelden om de inhaalmogelijkheden te maximaliseren.

India

18| 13/11 – Yas Marina Circuit

Yas Marina CircuitLocatie: Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
Lengte: 5.554 km
Aantal rondes: 55
Totale race-afstand: 305.470 km
Ronderecord: 1:40.279 – Sebastian Vettel (2009)
Winnaar 2010: Sebastian Vettel

In zijn derde jaar F1 is het Yas Marina Circuit seizoensafsluiter af. Dat heeft misschien wel iets te maken met het gebrek aan inhaalmogelijkheden, dat eind 2010 de uitkomst van het wereldkampioenschap mee bepaalde. Vraag dat maar aan Fernando Alonso en jonge Rus Petrov, die een halve race lang de deur wist dicht te houden. Gelukkig zorgt de locatie zelf voor spektakel: een sfeervol verlicht luxecomplex inclusief jachthaven, uitkijktoren en vijfsterrenhotel, waar de wagens elke ronde zelfs even onderdoor rijden.

Yas Marina Circuit

19| 27/11 – Autodrome Carlos Pace (Interlagos)

Autodrome Carlos Pace (Interlagos)Locatie: Sao Paulo, Brazilië
Lengte: 4.309 km
Aantal rondes: 71
Totale race-afstand: 305.909 km
Ronderecord: 1:11.473 – Juan-Pablo Montoya (2004)
Winnaar 2010: Sebastian Vettel

In Sao Paulo, de geboorteplaats van wijlen Ayrton Senna, ligt een racecircuit omgeven door huizen. Een betere metafoor voor de motorsportgekte die hier tijdens de hoogdagen van de drievoudige wereldkampioen ontstond, bestaat er niet. Formule 1 zit in het hart van de Brazilianen en zo ook Interlagos, een linksdraaiende omloop met veel hoogteverschillen, waar thuisrijders altijd iets meer lijken te kunnen…

Autodrome Carlos Pace (Interlagos)

[Copyright Circuitdiagrammen: F1.com]

Share Button

8 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Wordt Bahrein eigenlijk later in de kalender opgepikt,
    of is het game over voor het oliestaatje dit seizoen?

  2. Duckie 'RS says:

    Op PlanetF1.com staat:

    A decision over the Bahrain Grand Prix is to be taken by May 1 at the latest, the FIA said on Tuesday.

    The race in the Gulf state, which was to be the season-opener, was called off due to political unrest in the region.

    At the time it was said that no decision whether the race would be held at a later date had been taken.

    FIA has now asked Bahrain race organizers to inform them whether they will be able to organize the race at a later date this year.

  3. Pieter Fret says:

    Het lijkt mij toch moeilijk om die race nog ergens in het drukke F1-schema in te passen – tenzij als seizoensafsluiter of tijdens de zomerstop, dit dit jaar vier weken duurt.

  4. Ken Divjak says:

    Geen idee of het mijn inwendige klok dan wel het tegenvallende weer is,
    maar een F1-wedstrijdje had vandaag niet misstaan…

    Grmblpf.

  5. Pieter Fret says:

    De kalender is geüpdatet, want inmiddels kreeg de wegens sociale onlusten geschrapte seizoensopener in Bahrein een nieuw plaatsje later op het jaar. De race in Sakhir neemt op 30 oktober de plaats in van de kersverse Indiase GP, die naar 11 december verhuist en zo in zijn eerste seizoen meteen seizoensafsluiter wordt. Bovendien is er zo meer tijd voor de Indiërs om hun omloop op tijd af te krijgen.

    En zo krijgen we toch nog een recordseizoen met 20 Grand Prix!

    • Pieter Fret says:

      Te vroeg gejuicht, zo blijkt. De teams gaan niet akkoord, dus is de kalenderwijziging van de FIA nietig. Toch geen race in Bahrein dit jaar dus, en geen twintigste GP…

  6. Pieter Fret says:

    Dankzij de videogame F1 2011 kunnen we het nieuwe circuit in India al in 3D aanschouwen nog voor het af is:

  7. Pieter Fret says:

    Ter vergelijking: zo ziet het Buddh International Circuit er momenteel uit in real life:

    Nog zo’n vier weken voor Vettel & Co er arriveren…

    [Via tipgever Duckie’RS]

Leave a Reply