DRIVR

Column: Waarom de Alfa 4C Concept geen Alfa is

De Alfa Romeo 4C Concept is de ster van Genève 2011. Daar is iedereen het volmondig over eens, zeker zij die de tweezitter ‘in het echt’ gezien hebben beter dan op de onflatterende persbeelden. Dat Alfa er bovendien in geslaagd is om het model geheim te houden tot op de eerste dag van het salon, is in deze tochtige tijden een unicum dat de verrassing van een 850kg lichte roadster met achterwielaandrijving des te specialer maakt. En toch zit ik met een ei.

alfa4cconcept1

Toen het doek er bij hande van de Benetton-babes vanaf ging, schoot er vanalles door mijn hoofd – van Dallara over slagroom tot KTM. De slagroom laat ik aan jullie fantasie over, de link met de Italiaanse eenzitterspecialist en de Oostenrijkse motorfietsenbouwer volgt hierna. Gezien de KTM X-Bow een commercieel fiasco is (op 31 augustus 2010 hadden ze er na één jaar productie 112 verkocht), zit leverancier Dallara met een schuur vol ongebruikte carbon kuipen. Het gerucht doet dan ook de ronde dat Alfa die voorraad aan soldenprijzen opgesnoept heeft om er in allerijl een halo car of aureoolmodel van te maken. Voor de geplande herintroductie in Amerika, natuurlijk.

lotusevoraalfa4cconcept2
porschecaymanartegagt

Wat er evenwel niet door mijn Alfisti-brein schoot bij de introductie, was Alfa Romeo. En daarmee wil ik zeker niet zeggen dat het ontwerp van de 4C verkeerd is (verre van zelfs), maar dat het evengoed van een ander huis had kunnen komen. Kijk daarvoor maar naar de gelijkaardige Artega GT, Lotus Evora en zelfs Porsche Cayman volgens sommigen. Stellen dat de middenmotor lay-out een zekere vormgeving dicteert, is evenmin aan de orde; er zijn exponentieel meer modellen met een klassieke motoropstelling die er desondanks in slagen om er ‘anders’ uit te zien, en daar is Alfa’s eigen 159 een perfect voorbeeld van. Klassieke sedan, maar op en top Alfa. En dat heb ik bij de 4C niet, net als bij de TZ3 Corsa van een jaartje geleden. Of het aan mij ligt?

Share Button

21 Responses

  1. Simon says:

    i feel the same. Qua design geheel (interieur & exterieur) blijft de 159 de laatste op en top alfa in mijn ogen. De giulietta mist het interieur…

    De 4C lijkt een rip-off van de evora, terwijl alfa normaal het verschil maakt op design-vlak.

  2. Renny says:

    Ach, gewoon een nieuwe designstijl. We worden allemaal ouder en dus hebben we gewoon minder met die nieuwe moderne modellen. Hetzelfde wordt immers al jaren over Ferrari geroepen.

    Je begint eindelijk ook te beseffen dat BMW je meer ligt… 😉

  3. Stijn says:

    Heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat dit de eerste Alfa met middenmotor in zéér lange tijd is. We kunnen ons er haast niets meer bij voorstellen, Alfa heeft hiervan geen reeks kunnen opbouwen zoals ze bij hun vierdeursmoddelen wel hebben kunnen doen. En bovendien is het niet een slecht viertal om bij te horen, stuk voor stuk mooie tot zéér mooie wagens.

    P.S. de foto op de homepage is mooier (uitdagender) dan die in het artikel 🙂

    EDIT: Prego!

    alfa4cconcept3

  4. Pieter Fret says:

    Ik vind hem nochtans wel geslaagd. Misschien geen klassieke schoonheid als de 8C, maar toch een behoorlijk verleidelijk design.

    En wat trekjes van de Evora en de Artega hebben, dat is in mijn boek echt geen minpunt. Hoe zei Clarkson dat ook weer? “It’s like criticising your girlfriend because she looks too much like Uma Thurman” 😉

  5. Fre says:

    @ Pieter Fret: inderdaad, je slaagt de nagel op de kop!

    En bovendien, als die spec’s ook maar enigszins benaderd worden, maakt het mij niet uit dat hij trekjes heeft van een Lotus.

    Iedereen klaagt altijd maar dat wagens te zwaar geworden zijn (door veiligheidsvereisten etc.). Wel, hopelijk is er nu een trend gezet om dit te veranderen

  6. Fre says:

    Men mag trouwens ook niet vergeten dat Alfa serieus wat moeite heeft moeten doen om de 4C op tijd af te krijgen en hier te kunnen showen.

    Volgens mij gaat er nog aardig wat wijzigen voor hij (zij) effectief op de markt komt.

  7. Ken Divjak says:

    Interessante opmerking van Stijn: “Heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat dit de eerste Alfa met middenmotor in zéér lange tijd is.”

    Als ik me niet vergis,
    is dat inderdaad van de 18 keer gebouwde 33 Stradale uit 1967 geleden:

    alfa33stradale1

    alfa33stradale2

    En da’s geen kleintje om esthetisch op te volgen…

  8. 1-11 says:

    Beetje verrassende visie vind ik. Op foto valt de vergelijking met Lotus/Artega (en als je met die 3/4 profiel foto vergelijkt waarom ook niet Nissan GTR ?) misschien nog te begrijpen.

    Maar ‘in the flesh’ heeft de 4C wel degelijk een eigen en héél uitgesproken persoonlijkheid. Ben nooit een fan geweest van moderne Alfa’s, maar als Alfa met de 4C z’n prijs/gewicht/power belofte waarmaakt, dan komt deze gegarandeerd in mijn garage.
    Maar wel in een ander kleurtje.

  9. Peter S says:

    Ik vind het ook wat kort door de bocht. Zoals Stijn en Ken al aanhaalden: als je het design plaatst in het eigen verleden van het merk, dan zou men ook kunnen zeggen dat het design van andere merken geënt is op dat van roemrijke Alfas uit het verleden. Kwestie van hoe je het wil bekijken.
    Ik vind het een mooie verdere evolutie van de huidige designtaal.
    En wat de 159-designtaal betreft: op zich heel mooi, maar voor Alfa net iets te ‘zwaar’ en te massief. Het mist de ‘lichte’ elegantie van oudere én nieuwere modellen.

  10. tborre says:

    In alle eerlijkheid kan het me allemaal niet schelen. Dit schatje ziet er knap uit.

    Als de prijs meevalt voor mij eentje in die matte rode kleur…

  11. Benny Herdewyn says:

    Ken, zou het kunnen dat de matte dieprode kleur jou als klassieke Alfaman wat bruskeert? Zet hem in blinkend Alfarood, vervang het matzwart in de neus door een streep chroom en het geheel wordt volgens mij een pak verteerbaarder.
    Dat neemt niet weg dat de luchtinlaat in de flank nogal heftig is om het tot klassieke schoonheid te schoppen. Laat ons dan maar hopen dat het lichtgewicht idee Alfa verder zal inspireren?

  12. Pieter Ameye says:

    Vooraleer ik een definitief oordeel vel, zou ik hem graag eens in het echt zien. En in een niet-matte kleur.

    Ik heb persoonlijk meer schrik voor een teleurstellende soundtrack. Want het zou mij verbazen mocht er nog budgettaire ruimte geweest zijn voor degelijke sound-engineering.

    En laten we ook hopen dat er manuele versie komt. Het zou hem zelfs extra licht maken.

  13. Ken Divjak says:

    Dit werkt dus al veel beter in my humble…

    alfa-romeo-4c-spider-rendered-3

    • 1-11 says:

      Niet voor mij.
      Vind dat het evenwicht weg is.
      Zonder dak lijkt dat achterwiel wel heel ver achteruit te staan.

  14. heidekonijn says:

    Meh, er zijn nog meer mid-engined Alfa’s sinds de 33 stradale, de Sprint 6c bevoorbeeld. Of de Zagato periscopo. Meer overeenkomsten (oa qua doelgroep) daarmee lijkt me.

    Zijdelings convergerende tijdlijnen : de originele Sud Sprint had een boxer van de hand van een italiaanse ex-Porsche ingenieur, en recente comments uit duitse hoek zijn dat Piëch een nieuwe Porsche 4pit boxer in de Alfa zijn gat wil steken..

Leave a Reply