DRIVR

Kort Getest: Cadillac CTS 4 Coupé 3.6 V6

SPECIFICATIE

Het lijkt wel alsof hij in conceptvorm van de beursvloer is gerold. Met zijn hoekige lijnen, grote vlakken, minimale glaspartij en overweldigend postuur komt de CTS Coupé – zonder overdrijven – intimiderend over. Het maakt van Cadillac’s (Europese) herintrede in ieder geval een opmerkelijke gebeurtenis. Onder de alles verpletterende CTS-V met V8 supercharger vinden we zelfs een direct ingespoten 3,6 liter V6 van 311pk die Europa niet misstaat. Standaard zit de aandrijving op de achterwielen, maar wie dat wil kan ook opteren voor vierwielaandrijving. Wij reden die laatste in en rond Zürich.

cadillac-cts_coupe_1

RIJGEDRAG

Om kort te zijn: voorspelbaar. Bij Cadillac mogen ze er dan wel op hameren dat de nieuwe lichting naar Europese norm is afgesteld, in de praktijk valt daar weinig van te merken. Daarvoor laat de flink uit de kluiten gewassen coupé teveel punten liggen op cruciale onderdelen. Zo is de besturing redelijk precies, maar voelt ze onnatuurlijk zwaar aan. Ook de communicatie met de chauffeur laat te wensen over – al moet gezegd dat de Coupé daar minder last van heeft dan andere modelvarianten, en de tweewielaangedreven versie nog het minst. Wie voor een exemplaar met AWD gaat, heeft geen andere keuze dan de automaat erbij te nemen. En dat is meteen de bron van alle kwaad; hij maakt van de CTS een slappe en weinig inspirerende rijmachine die, hoewel neutraal, nooit zal belonen. Vooral jammer omdat de rest van het potentieel erdoor in één adem weggefilterd wordt. Oorzaak zijn de hoge piekwaarden van zowel vermogen (311pk bij 6400 tpm) als koppel (385Nm bij 5200 tpm) die de automaat zelden of nooit weet te bereiken, met slappe (tussen)acceleraties en nerveuze downshifts tot gevolg. Dat er nog een soort van manuele (sport)modus is, brengt enig soelaas. Al staan de ‘min’ en ‘plus’ op de verkeerde plaats, en zijn er – behalve voor de CTS-V – geen stuurflippers beschikbaar. Niet twijfelen en de manuele zesbak aanvinken, zowel om het verbruik te temperen als de atmosferische V6 beter tot zijn recht te laten komen.

cadillac-cts_coupe_02

VERLEIDINGSKRACHT

En toch ontbreekt het de CTS Coupé niet aan verleidingskracht. Overal waar de auto passeert, knikken de kopjes. Deze Caddy wordt dan ook nagestaard, van dichtbij bekeken en bejubeld vanwege zijn uitgesproken design en onconventioneel lijnenspel. De weggewerkte deurklinken trouwens al gezien? Kortom: aan visuele impact ontbreekt het de coupé niet. En toch is er nog werk om naast al die style voldoende substance te genereren, zeker op de gedownsizede Europese markt. Vaak zal je de CTS Coupé hier dus niet zien. Maar als je hem ziet, ga je gegarandeerd kijken. En dat is wel eens anders geweest bij Cadillacs van weleer.

cadillac-cts_coupe

Cadillac CTS 4 Coupé 3.6 V6

Plus Min
+ Visueel schouwspel – Lost geen dynamische verwachtingen in

Weggecijferd

Motor 3.6 V6
Aandrijving AWD
Vermogen 311 pk
Koppel 385 Nm
Gewicht 1.783 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,3 s
Topsnelheid 241 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
Prijs testwagen 59.590€
Fiscale PK 18
Verdict 6 op 10
Share Button

Leave a Reply