DRIVR

Zit er een BMW 1M GTS in de MotoGP Safety Car ?

Mercedes voorziet het F1-circus van safety cars, BMW de MotoGP. En dat doen de Münchenaren al sinds 1999 toen de Z3 M Coupé motards als Max Biaggi en Sete Gibernau (één rondje) in zijn spiegels mocht houden. Daarna volgden respectievelijk de Z8, M5, M6, X5M en X6M om vandaag bij een heel bijzondere 1M Coupé te belanden. Waarom die volgens ons zo speciaal is, ontdek je hieronder…

P90074202

Eind vorig jaar stelde een niet nader genoemde M-insider dat “de respons op de 1M Coupé het lot van een cabrio- en GTS/CSL-versie zou bepalen”. Drie maanden later is de volledige productie voor 2011 (en zelfs al een stuk van 2012) besproken, terwijl Google bijna vijf miljoen hits telt op “BMW 1M”. Dat de eenvoudigste aller M’s het snelste succes in de geschiedenis van de Motorsport-afdeling gaat worden, staat dus nu al vast. En dan zal het ons worst wezen of er al dan niet een Knokke-versie komt, want DRIVR voorspelt een GTS-versie naar het voorbeeld van grote broer M3.

P90074192P90074180

P90074200P90074189

Bekijk de specificaties van deze bezemwagen en alle GTS-ingrediënten blijken aanwezig: halve kooi, racekuipen met zespuntsharnas, individueel instelbare shocks, carbon motorkap en een overjaarse spoiler. Het enige wat niet meteen op een straatversie kan, zijn de perspex ruiten (zoals de Renault Mégane R26R achteraan had) en de titanium Akrapovic-uitlaat (zoals diezelfde Mégane in optie aanbood). Dankzij die ingrepen heeft de lichtere MotoGP-wagen volgens BMW geen vermogensboost nodig, waardoor de pk’s op 340 blijven steken. Maar zoals iedereen weet, is dat tegenwoordig slechts een kwestie van een schroeven-draai. Dus wat zullen we zeggen: een voorstelling op het Salon van Tokio eind 2011? Of al eerder in Frankfurt?

Share Button

Leave a Reply