DRIVR

F1 Review: Melbourne, Australië (Race 1 2011)

TIP: Benieuwd hoe het er vorig jaar in Melbourne aan toe ging?

Twee weken later dan gepland werd het F1-seizoen 2011 dit weekend op gang geschoten. Niet in het door sociale onlusten geplaagd Bahrein, maar rond het meer van Albert Park in hartje Melbourne. Red Bull en een verrassend McLaren deelden tijdens de kwalificatieritten de lakens uit, maar de introductie van nieuwe regels, banden en onderdelen zorgde voor een onzekere factor – te meer aangezien de meeste wagens nog nooit een volledige race-afstand afgelegd hadden. Een duik in het diepe dus voor Vettel & co, en dat ging ongeveer zo…

melbourne-race2_1000

Behoorlijk wat positiewissels bij de start, al bleef de top drie ongewijzigd. Hamilton kwam vanop P2 weliswaar slecht weg, maar kon zijn plek met een welgemikte KERS-stoot verdedigen tegenover Webber (P3), die net als teammaat Vettel (P1) geen gebruik maakte van het elektroboostsysteem dit weekend. Ondertussen profiteerden Vitaly Petrov en Felipe Massa van een incidentje tussen Button en Alonso om plaatsen vier en vijf te grijpen.

Terwijl Michael Schumacher na contact met Alguersuari al na één ronde moest pitten voor vers rubber, vormden Button en Alonso een treintje achter de veel tragere Massa. Ondanks KERS en DRS (Drag Reduction System), dat de piloot controle geeft over de hellingsgraad van de achtervleugel, slaagde de Brit er echter niet in zich uit de Ferrarisandwich te bevrijden. Pas in ronde 11 kon hij Massa passeren, maar hij maakte daarbij gebruik van de uitloopstrook naast het circuit. Een ongeoorloofd manoeuvre, aldus de wedstrijdcommissie, die Button bestrafte met een drive-through.

melbourne-race6_1000

Ondertussen werkten de Red Bulls en de Ferrari’s hun eerste pitstop af – door de sneller slijtende Pirellibanden veel vroeger dan vorig seizoen. Voor Mercedes GP ging het intussen van kwaad naar erger. Twee ronden nadat Schumacher zijn beschadigde wagen definitief in de pits parkeerde, werd teamgenoot Rosberg door een onstuimige Barrichello uit de wedstrijd getikt. Het leverde de ervaren Braziliaan een strafritje door de pits op.

Vooraan leek de race omstreeks de tweede pitrush in een definitieve plooi te vallen. Hamilton (P2) had de bodemplaat van zijn McLaren beschadigd en kreeg de opdracht risico’s te mijden, zodat leider Vettel in een zetel kon rijden. Renault-rijder Petrov, in zijn debuutjaar 2010 nog wisselvallig, stelde ondertussen zijn eerste podiumfinish veilig.

melbourne-race3_1000

Achter de Rus ontketende zich een hevige strijd om de vierde plek tussen Webber en Alonso, die als driestoppers een eigen race reden. De Ferraripiloot dreef de druk op en kon de thuisrijder uiteindelijk passeren door een rondje later te pitten. Webber koos echter voor het zachte rubber, dat zo’n seconde per ronde sneller zou moeten zijn dan Alonso’s hardere bandensoort. Nu was het aan de Australiër om te jagen, maar zijn DRS-systeem bleek niet opgewassen tegen Ferrari’s KERS-boost. En dus blijft de vijfde plek Webbers hoogste rangschikking voor eigen publiek.

En onze landgenoot d’Ambrosio? Die sloot de rangen met een zestiende plaats, op vier ronden van de leiders. Op zich een mager resultaat, maar met de traagste wagen in koers was zijn doel dan ook vooral om zijn allereerste Grand Prix uit te rijden. Iets waar zijn ervaren teamgenoot Timo Glock niet in slaagde, wegens mechanische pech. Over Jérôme kunnen ze bij Virgin dus best tevreden zijn – het is vooral hun oncompetitieve wagen die nog veel bijsturing nodig heeft. Anders zal de komende maanden nog vaak een Belg de laatste plaats bekleden.

melbourne-race7_1000

TOP
+ Vettel domineerde het hele weekend
+ McLaren bleek veel competitiever dan verwacht
+ Petrov nam Kubica’s leidersrol met glans over

FLOP
Mercedes GP kende een rampweekend
Ferrari staat niet waar het hoopte te staan
Heidfeld stelde teleur met P14 in een nochtans snelle Renault
Hispania Racing bleek niet eens snel genoeg om zich te kwalificeren voor de race

RESULTAAT RACE 1:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 58 1:29:30.259 1 25
2 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 58 +22.2 secs 2 18
3 10 Vitaly Petrov Renault 58 +30.5 secs 6 15
4 5 Fernando Alonso Ferrari 58 +31.7 secs 5 12
5 2 Mark Webber RBR-Renault 58 +38.1 secs 3 10
6 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 58 +54.3 secs 4 8
7 6 Felipe Massa Ferrari 58 +85.1 secs 8 6
8 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 57 +1 Lap 10 4
9 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 57 +1 Lap 16 2
10 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 57 +1 Lap 14 1
11 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 57 +1 Lap 12
12 9 Nick Heidfeld Renault 57 +1 Lap 18
13 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 56 +2 Laps 20
14 25 Jerome d’Ambrosio Virgin-Cosworth 54 +4 Laps 22
NC 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 49 +9 Laps 21
DSQ 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 58 +65.8 secs 13
DSQ 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 58 +76.8 secs 9
Ret 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 48 Transmission 17
Ret 8 Nico Rosberg Mercedes GP 22 Accident damage 7
Ret 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 19 Water leak 19
Ret 7 Michael Schumacher Mercedes GP 19 Puncture damage 11
Ret 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 9 Transmission 15

WK-STAND PILOTEN:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Sebastian Vettel German RBR-Renault 25
2 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 18
3 Vitaly Petrov Russian Renault 15
4 Fernando Alonso Spanish Ferrari 12
5 Mark Webber Australian RBR-Renault 10
6 Jenson Button British McLaren-Mercedes 8
7 Felipe Massa Brazilian Ferrari 6
8 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 4
9 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 2
10 Paul di Resta British Force India-Mercedes 1
11 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 0
12 Nick Heidfeld German Renault 0
13 Jarno Trulli Italian Lotus-Renault 0
14 Jerome d’Ambrosio Belgian Virgin-Cosworth 0
15 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
16 Sergio Perez Mexican Sauber-Ferrari 0
17 Kamui Kobayashi Japanese Sauber-Ferrari 0
18 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 0
19 Nico Rosberg German Mercedes GP 0
20 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Renault 0
21 Michael Schumacher German Mercedes GP 0
22 Pastor Maldonado Venezuelan Williams-Cosworth 0

WK-STAND CONSTRUCTEURS:

Pos Team Points
1 RBR-Renault 35
2 McLaren-Mercedes 26
3 Ferrari 18
4 Renault 15
5 STR-Ferrari 4
6 Force India-Mercedes 3
7 Lotus-Renault 0
8 Virgin-Cosworth 0
9 Sauber-Ferrari 0
10 Williams-Cosworth 0
11 Mercedes GP 0
Share Button

6 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Tabellen geüpdatet, want beide Sauber-piloten, die op een verdienstelijke zevende en achtste plaats finishten, werden na de race gediskwalificeerd wegens overtreding van de technische reglementen m.b.t. de beweegbare achtervleugel.

  2. Mee says:

    + Perez die 34 rondjes met de softs kan rijden en nog een deftig tempo reed op het einde ook!

  3. Ken Divjak says:

    + Verdedigingswerk van Massa tegen aanvalswerk van Button vooraleer Alonso kwam aansluiten en de Brit van frustratie naar de uitwijkstrook deed grijpen.

    Beste vijf minuten van de GP wat mij betreft!

  4. En nog een minnetje voor de “meest ervaren F1 rijder” van het veld, die zijn KERS onzinnig gebruikt en Rosbergs koeling aan diggelen rijdt…
    Mag toch nog eens apart aangestipt worden 🙂

  5. AnthonyG says:

    Hoe kan Sauber nu falen voor de inspectie na de race terwijl er zaterdagochtend scrutineering is?

    • AnthonyG says:

      Correctie: donderdag is er scutineering.

      Antwoord op mijn vraag heb ik ondertussen ook gevonden; er werd namelijk voornamelijk gekeken of de wagens aan alle veiligheidseisen voldeden.

Leave a Reply