DRIVR

Persvoorstelling: Ford Focus 2.0TDCI 163 & 1.6T 180

Salon van Parijs, september 2010. Ford trakteert meteen op de gepeperde ST-versie van Focus nummer drie. Schitterend, ware het niet dat die pas in 2012 op de markt komt. Zelfs de release van het reguliere model zou nog een half jaar op zich doen wachten om vandaag eindelijk bij de dealers te staan. Vandaar ook dat deze kennismaking bevreemdend vertrouwd aandoet wanneer we de neofiet richting Zolder sturen in de voorlopig krachtigste diesel- en benzineversie.

img_1712

Rijden, daar is het de Focus om te doen. De eerste generatie was vooral daarom een schot in de roos terwijl de tweede op dat elan verder ging – zij het met een veel braver uiterlijk. En de derde generatie? Die zweeft daar ergens tussenin. Bij het zien van de persfoto’s hadden we onze bedenkingen; overdruk lijnenspel, obese lichtklusters en een dashboard dat niet op Cape Canaveral zou misstaan. Maar wanneer het beeld zich in 3D toont, valt het best mee – zeker in frisse kleuren zoals Mars Red of Mustard Yellow. Niet dat Jef met de Pet ze daarom gaat aankruisen… De afmetingen gaan er tegenover het uittredende model alleen in de lengte op vooruit, want breedte en hoogte zijn marginaal krapper. Dankzij high-strength staal en structurele spitsvondigheden blijft het gewicht trouwens onveranderd ten opzichte van nummer twee. En dat is bij menig concurrent wel eens anders.

img_1773

Binnenin is de transformatie minder evident. De middenconsole is druk en mist de speelse eenvoud van zijn voorgangers. Qua afwerking en materialen schuift de MK3 wél een serieuze bank vooruit (en dat is met de nieuwe stoelen letterlijk te nemen), enkel de pover afgewerkte handremhendel doet daar enigszins afbreuk aan. De eenvoudige maar kristalheldere tellers staan dan weer chique en zijn een verademing in het gewaagde dashboardontwerp. Begin 2012 zou het allemaal overzichtelijker moeten worden met de introductie van het MyFord en SYNC-controlesysteem; zeg maar Ford’s geïntegreerd multimediasysteem à la Audi MMI of BMW I-drive:

De ingenieurs van Lommel hebben zich naar eigen zeggen toegelegd op het reduceren van de NVH-niveaus (Noise, Vibration & Harshness) en het perfectioneren van de elektronische (rijhulp)systemen. Dat ze beide objectieven gehaald hebben, moge duidelijk wezen – ook al impliceert het laatste een fameuze optielijst. Zo pakt de Focus uit met bandenspanningscontrole, Key-Less Go, Auto High Beam Assist, Lane Departure Warning, achteruitrijcamera, BLIS, verkeersbordherkenning, Active Park Assist, Torque Vectoring Control, Adaptieve Cruise Control, Active City Stop (vergelijkbaar met Volvo’s City Safety), Driver Alert en Lane Keeping Aid – al dan niet optioneel of geïntegreerd in een van de vele packs. Wel standaard is de Active Grille Shutter, die afhankelijk van de omstandigheden de grille sluit en zo de aerodynamica verbeterd. Tegelijk verkort het de opwarmingstijd van de motor gevoelig.

img_1740

img_1681img_1713

Eveneens standaard is Torque Vectoring Control dat onderstuur reduceert. Niet dankzij een mechanische sper, maar met een systeem dat stilaan gemeengoed aan het worden is: een ESP-functie die het binnenste wiel in extremis afremt om doorspinnen tegen te gaan. Net als bij de concurrentie, maar dan subtieler én efficiënter. In de praktijk zal je er als bestuurder weinig van merken, en zo hoort het. Rij de Focus naar de limiet en die lijkt het allemaal met gemak te verteren. De elektronische servo blijft transparant, onderstuur beperkt zich tot een minimum en de voortrein komt nooit echt in de problemen. Autocar’s commentaar over het verlies van speelsheid is bijgevolg dubbel; ja, Focus 1 en 2 laten zich beter op het gas sturen, maar de inherente nervositeit zou anno 2011 nog maar weinig fans vinden. En dat is voor Ford reden genoeg om voor raffinement te gaan.

img_1702

Tijdens deze korte introductie rijden we de 180pk sterke 1.6 EcoBoost en de 163pk sterke tweeliter diesel. Die laatste is voorzien van Ford’s PowerShift-transmissie met dubbele koppeling. Over de benzine kunnen we kort zijn: die is (veel) te geciviliseerd om zijn fiscale afstraffing enigszins te verantwoorden. De dociele krachtontplooiing zorgt voor een lineaire toename van vermogen, maar geeft nooit de gewenste trap in de rug en mist gretigheid. Of hoe 180pk in een moderne hatchback lang geen overdaad meer is. Wel van de partij is een prima Durashift zesbak met voldoende precisie, maar iets te lange slagen voor de grote onderscheiding.

img_1612

De tweeliter diesel is minstens zo aangenaam en moet dankzij de gerobotiseerde automaat niet eens zoveel toegeven qua snelheidsgevoel. Het systeem met dubbele koppeling doet wat het moet, maar lijkt nog altijd minder intuïtief dan VW’s Direkt SchaltGetriebe. Eerder een kwestie van soft- dan hardware zeg maar, net als bij de SMax. Maar pas echt frustrerend is dat Ford geen stuurflippers voorziet; “niet opportuun voor ons clientèle”, luidt het. Toch zijn we van oordeel dat een dergelijk extraatje de kleine meerkost absoluut waard is – al was het maar omdat de drukknop op de pook zelf (zeker in Sport) ronduit onhandig in gebruik is.

img_1779

De Focus staat dus vanaf nu bij de dealers met een vanafprijs van €18.100. De meerprijs voor de Clipper die eind mei komt, bedraagt €900 en het Titanium Pack kost €2.150. Ter gelegenheid van de lancering voorziet Ford echter een boel extra opties zoals snelle voorruitontdooiing, parkeerhulp achteraan, mistlampen vooraan, elektrische spiegels en ruiten, 16″ alu velgen en de opgewaardeerde middenconsole. Samen goed voor een gecombineerde waarde van €2.500. Niets staat het succes van de nieuwe Focus dan ook in de weg. Want nog steeds scherp geprijsd, rijkelijk uitgerust en voorzien van milieuvriendelijke gangmakers blijft het een vaste waarde onder de rijdersauto’s in het C-segment. Ook in zijn derde incarnatie.

[Foto’s: Pieter Ameye]

FORD Focus 1.6 EcoBoost 180

Plus Min
+ TechnoFocus – 180 pk què?

FORD Focus 2.0 TDCI PowerShift

Plus Min
+ TechnoFocus – (Bak) mocht scherper

Weggecijferd

Focus 1.6 EcoBoost Focus 2.0 TDCI
Motor 1.6 4-in-lijn turbo 2.0 4-in-lijn turbo
Aandrijving voorwielen voorwielen
Vermogen 180 pk 163 pk
Koppel 270 Nm 340 Nm
Gewicht 1333 kg 1461 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s 8,9 s
Topsnelheid 222 km/h 215 km/h
Gem. normverbruik 6 l/100 km 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km 139 g/km
Prijs 24.100 euro 25.100 euro
Fiscale PK 9 9
Share Button

13 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Mogen we dan concluderen dat de manuele 2.0 TDCI 163 voorlopigde DRIVR-keuze is,
    Pieter?

  2. Pieter Ameye says:

    Absoluut, al blijft zoiets natuurlijk wel vreemd smaken. Afwachten hoe de andere motorisaties zich profileren.

  3. FrX says:

    Ik vind het vooral straf dat ze de ‘eco’-wagen (ervan uitgaande dat Ecoboost ook slaat op ecologischere wagen), toch veel meer liters gebruikt. Ik vind de term ‘eco’ hier dus enorm overroepen. De CO2-uitstoot is maar een deel van het hele ecologische verhaal. Die liters wegen minstens zo zwaar door.

    Iets waar veel constructeurs mee goochelen, jammer genoeg. Het hele Eco-label wordt té snel gebruikt.

    • Ken Divjak says:

      Het kind moet natuurlijk een naam hebben: “Ecoboost is Ford-taal voor downsizing met pit: directe injectie en variabele kleptiming zorgen voor het eco-gedeelte, een turbo met lage inertie voor de boost.”

      Dat de diesel en de benzine dezelfde CO2-uitstoot bij een verschillende verbruik hebben, komt omdat de rekensleutel voor benzine & diesel anders is:

      The conversion factors used are as follows:

      – Premium petrol – multiply the L/100km by 23.414 to give CO2 grams/km
      – Diesel – multiply the L/100km by 26.050 to give CO2 grams/km

      Maar voor een wagen van dezelfde brandstofsoort zijn CO2 en l/100km wel degelijk gelinkt volgens een vaste verhouding.

      • FrX says:

        Netjes. Wist niet dat er een verhouding tussen de twee factoren zat. En of dat dus ook met elkaar te maken had tout-court.

        Thanks om dit op te klaren, Ken!

        Maar het blijft wel een rare keuze om hiervoor het woord ‘eco’ te gebruiken. Downsizen is uiteraard ecologischer, maar de eind-cijfers tellen toch door, mijn inziens (<- wat een woordkeuze!). Ook al stoot een benzine geen, of weinig, fijn stof uit 🙂

  4. Pieter Ameye says:

    Over ecogeneuzel gesproken. De eerste beelden van de Econetic-versie. Eind dit jaar bij de dealers.

    New Ford Focus ECOnetic

    New Ford Focus ECOnetic

    New Ford Focus ECOnetic

  5. Thibaut says:

    Vandaag op de ring rond Brussel: een zwarte Ford met Duitse nummerplaat op stalen velgen zonder wieldoppen zonder opschrift met een hoop apparatuur op het dashboard. Afwerking niet schitterend, nog gaten in de voorbumper o.a.

    Ik dacht eerst dat het om een Fiesta ging, omdat de wagen nogal klein leek, maar dan bemerkte ik de achterlichten en voorlichten in de stijl van de nieuwe Focus. Is men nog nieuwe uitvoeringen aan het testrijden?

  6. Pieter Ameye says:

    En dit is de reden waarom:

    focus

Leave a Reply