DRIVR

FotoSpecial: De Geheime Prototypes van BMW M

Staat er hieronder nog Wir Haben Es Nicht Gewusst, dan is het nu tijd om Wir Haben Es Noch Gesagt boven te halen. Ondanks onze knipoog op Facebook zijn namelijk heel wat media voor de BMW M3 Pick-Up gevallen, ook al stond de datum van dat persbericht op 1 april 2011 gedateerd. Zo’n onding komt er natuurlijk nooit, en daar zullen slechts weinigen rouwig om zijn. Maar of dat ook voor die andere prototypes in de kelders van BMW M geldt?

w5f5rrus

Tijdens een M-feestje in het Duitse Garching – de thuisbasis van alle dingen Motorsport – kreeg aftredend CEO Kay Segler het in zijn krollen om een handvol journalisten toe te laten in de studio en kelder van BMW M. Daar staat niet alleen een exemplaar van elke M-wagen ooit gebouwd (vaak met de sleutels erin), maar ook een exemplaar van elke M die nooit verder dan het prototypestadium geraakt is. En dat levert volgende droomcollectie op:

186cx8qj0rmniatz

dzwyq7fut4vqarbx

thii974p91bd0d71

2keyenpv8gv21bu0

b5i2jmchf3mr9mc2

hb7vp4u2i9so63su

vowi0mfdyxgibphm

rgj3o00gntmpz56b

MET WELKE ZOU JIJ EVEN ROND DE BLOK WILLEN SJEEZEN?

PS: Uitleg bij de verschillende prototypes geven we gaandeweg in de commentaren

Share Button

15 Responses

  1. Stijn says:

    Geen grote verrassingen. Aan de M8 hadden van de zomer al enkele journalisten mogen snuffelen. De E34 cabrio was ook reeds gekend. Met die X5 zijn ze destijds zelf naar buiten gekomen. Het gaat dus niet om de best bewaarde geheimen. De E36 compact ziet er wel geinig uit. Maar je kan die M-velgen ook op een goedkope 323 Ti zetten en haast evenveel plezier beleven. Wat een geweldige hot hatch, met dito sound, was dat ding wel niet.

    • Ken Divjak says:

      Die Compact had de 321pk sterke 3.2 zes-in-lijn van de E36 M3 onder de kap,
      maar werd destijds te concurrentieel bevonden voor de lucratievere 3-Reeks.

      Vandaag kan dat blijkbaar wel met de 1M en zijn grotere broer.

      • Stijn says:

        Dat deden de 4 uitlaten inderdaad vermoeden. Maar gaf gewoon aan dat de 323 Ti al genoeg fun kan bieden.
        Ik vermoed dat een M3 Compact weinig minder zal gekost hebben dan de Coupé (productiekosten zullen nagenoeg even hoog liggen) en het verkoopspotentieel daardoor als nihil werd beschouwd. Wel opvallend dat je al spreekt van de 3.2 uit de gefacelifte E36 M3. Initieel (3.0 M3) was er dus geen sprake van een mogelijkheid tot een M3 Compact.
        Maar goed op hetzelfde onderstel kregen we de uitstekende M Z3, en die zag er wat origineler uit…

        De 1M is vandaag de dag dan ook werkelijk inferieur op het vlak van prestaties aan de M3. Dat zou hier niet het geval geweest zijn.

      • Benny Herdewyn says:

        In 1996 werd er 1 E36 M3 compact gemaakt ter ere van 50 jaar Auto Motor und Sport en die werd verloot aan een gelukkige lezer…

  2. BART! says:

    Die blauwe 5-serie Touring is best wanstaltig, net als dat rode “ding” op de laatste 2 fotoos.

    Ik had een van de 2 pick-ups vandaag wel heel goed kunnen gebruiken om overbodig tuin-spul naar de plaatselijke stort te transporteren.

    Maar voor de dagelijkse dingen: doe mij die E46 M3 Touring dan maar, aub….dezelfde kleur is wel goed.
    En als die al bezet is is die E93 M3 pick-up ook wel goed, wel gaarne de trekhaak laten zitten!

    • Ken Divjak says:

      Die blauwe E34 M5 station is inderdaad een enigma;

      van die reeks bestond er immers een officiële M5 station,
      dus wat dit verhoogde en tegelijkertijd verlaagde exemplaar moet… Iemand?

      Als ik mij niet vergis is de oude pick-up een gechopte 320is;

      je weet wel – die speciale editie met tweeliter E30 M3-blok (S14 voor de kenners) die enkel in Italië en Portugal verkocht werd en goed was voor 192pk uit 2000 atmosfersiche CC’s. In 1987!

      Dat rode ‘ding’ is de zogenaamde Ur-Roadster;

      een verderontwikkeling van de Z1 Roadster met het blok van de E30 M3 om uiteindelijk de Z3M voort te brengen.

  3. Fastflupke says:

    Knappe collectie … ook al eens mogen “rondneuzen”

    Just a detail: in het Luxemburgse “Garnich” zijn weinig M’s te vinden vrees ik, “Garching” is the place2be

    EDIT: Verschönung!;)

  4. Fastflupke says:

    Herzlichem Dank 😉

  5. 1-11 says:

    Beetje off-topic, maar heeft er hier iemand eigenlijk hands-on ervaring met de E30 M3 ?

    Zit mij hier af te vragen of die qua fun factor nog tegen recenter speelgoed opkunnen. Objectieve cijfers of rondetijden spelen voor mij geen rol. Het gaat hem mij vooral om de beleving van de bestuurdersrecaro.

  6. Pieter Ameye says:

    Goede herinneringen aan de 8-serie. Doe maar enkele honderden kilometers in zo’n M8.

  7. Pieter Ameye says:

    Toch wel een echte ‘M’:

  8. Ken Divjak says:

    En nog eentje:

Leave a Reply