DRIVR

Forza Motorsport 4 & Kinect: (Niet) De Moeite?

Opschudding in gameland enkele dagen geleden, toen een interne preview van Forza Motorsport 4 – Microsofts GT5-concurrent die dit jaar verschijnt voor Xbox 360 – uitlekte op het internet. Het filmpje sprak van volledige Kinect-ondersteuning, niet alleen in de menu’s zoals we vorig jaar op de E3-beurs al te zien kregen, maar ook tijdens het racen zelf. Of we daar enthousiast van moeten worden?

forza4-3_1000

Voor de oningewijden: Kinect is Microsofts tegenhanger van de Wii, maar dan nog een stapje verder. Bewegingscontrole over videogames dus, maar dan zónder controller. Via een ingenieuze setup met lasers en camera’s scant Kinect immers permanent de speler in drie dimensies. Een reeks partygames illustreerde al ruimschoots de mogelijkheden van het systeem, dat je inplugt op je bestaande Xbox 360-console, maar ‘serieuze’ spellen die er op een volwassen manier gebruik van maken, lieten vooralsnog op zich wachten.

En veel serieuzer dan Forza Motorsport 4 wordt het niet. Het spel wordt samen met Gran Turismo aanzien als de beste racesim op console. Aangezien de vijfde iteratie van Sony’s bestseller teleurstelde, is dit Forza’s kans om zich tot onbetwiste koning van het genre te kronen. Developer Turn 10 belooft alvast “unmatched graphics” – nochtans niet het sterkste punt van de Forzareeks – en een recordaantal beschikbare automerken – tachtig, om precies te zijn. De Kinect-functionaliteit moet de kers op de taart worden.

forza4-6_1000

Wat we daarvan mogen verwachten, is de virtuele showroom die al eerder werd voorgesteld (zie onderstaand filmpje), maar ook een meer organische rijervaring. Strek de armen, maak draaibewegingen en het stuur van je racebolide beweegt mee alsof je het zelf vasthoudt. Via head tracking laat Kinect zelfs toe de bocht in te kijken. Indrukwekkend, maar wij vragen ons af hoe zoiets natuurlijk kan aanvoelen terwijl je je ogen permanent aan het scherm gekluisterd moet houden. Bovendien is sturen zonder controller allemaal goed en wel, maar dat betekent ook dat je geen gas- en remknoppen ter beschikking hebt. Aangezien Kinect rechtstaand bediend wordt, lijkt realistisch voetenwerk uitgesloten. Eerdere Kinect-racetitels maakten gebruik van duw- en trekbewegingen met de armen, maar dat is al helemaal niet op zijn plaats in een racesimulatie.

Ook wij kijken dus halsreikend uit naar Forza 4, maar niet omwille van zijn Kinectiviteit. Bouwt het spel voort op de sterke punten van Forza Motorsport 3, zijnde een uitgebreid wagenpark, brede aantrekkingskracht en (vooral) een ijzersterke physics engine, dan wordt het gegarandeerd een schot in de roos. De Kinect-ondersteuning is misschien een leuke bijkomstigheid, maar lijkt vooral bedoeld om Microsofts nieuwe gadget wat extra ruchtbaarheid te geven. Aan Turn 10 om ons ongelijk te bewijzen – over enkele maanden weten we jullie te vertellen of dat gelukt is.

Share Button

2 Responses

  1. bram says:

    In de trailer zijn ze toch duidelijk over de Kinect-functionaliteit. Het besturen met kinect is voor de kids, een arcade mode. Verder zijn ze heel behouden met het inzetten van kinect in de simulatiemodus. Iets ‘simpels’ als kijken lijkt me heel natuurlijk en hele fijne toevoeging (als het goed werkt).

    In ieder geval genoeg om naar vooruit te kijken. Ook het Top Gear testtrack is een leuke toevoeging 🙂

Leave a Reply