DRIVR

F1 Review: Sepang, Maleisië (Race 2 2011)

TIP: Benieuwd hoe het er vorig jaar in Sepang aan toe ging?

Na de late en ietwat teleurstellende seizoensopener in Melbourne kreeg het F1-circus gisteren de kans om van ‘tweede keer goede keer’ te doen. Niet dat Sepang totnogtoe de spannendste races uit de F1-geschiedenis heeft voortgebracht, toch weten grillige wolkbreuken er af en toe en kruidig schouwspel van te maken. En ook dit jaar klonk BBC’s weather forecast voor de kijkers positief: 90% regenkans tijdens de race, wat meteen de eerste echte test voor Pirelli’s regenrubber zou betekenen en de regenmeisters anno 2011 meteen op de favorietenbank zou placeren.

Malaysia F1 GP Auto Racing

De droge kwalificatie op zaterdag gaf aan dat Red Bull en McLaren opnieuw de twee te kloppen teams zouden zijn. Vettel trok aan het langste eind en zette zijn Bull op pole, een zuchtje sneller dan Hamilton. Hun teamies deelden de tweede startrij, terwijl Renault de goede vorm van Melbourne wist te bevestigen met een mooie P6 en P8 voor quick Nick en Petrov. Ferrari kon het pijlsnelle kwalificatietempo van de toppers niet aan, en moest lijdzaam toezien hoe Alonso met een vijfde startplek een volle seconde moest toegeven. De Scuderia heeft duidelijk nog werk aan de winkel.

Malaysia F1 GP Auto Racing

Starten doe je zo – het lijkt wel het devies van Renault te zijn, want opnieuw kenden beide Loti een uitstekende start, waarbij Heidfeld zich zelfs keurig op P2 (net voor Hamilton) wist te nestelen. Petrov schoof ook enkele plaatsjes naar voren en Schumacher – die zich wederom op een schamele elfde stek had gekwalificeerd – kende een goede start en maakte makkelijk enkele plaatsen goed. Minder verging het Mark Webber, die al van bij de opwarmingsronde met een niet-werkend KERS-systeem te kampen had. Weg 80 extra pk’s en weg mooie startplek: de Australiër kwam na één ronde pas als tiende over de streep.

64276612

Gaandeweg werden de verhoudingen duidelijk: Vettel bleek de snelste, terwijl de rappe McLarens pas na de eerste pitstop bevrijd zouden worden van Heidfelds Renault. Die eerste stops gingen ook gepaard met wat regendruppels en een donker wolkendek. Maar hoewel die dreiging wel een tijdje aanhield, bleef betekenisvolle regenval uit en wist geen enkele rijder zich te vergalopperen aan een gewaagd spelletje bandenpoker.

Malaysia F1 GP Auto Racing

Het einde van de regendreiging deelde meteen een flinke mokerslag uit aan de spanning. Die werd nu hoofdzakelijk bepaald door bandenslijtage en het tactisch ‘zuiver rijden’ eerder dan agressieve toptijden. Dat laatste bleek trouwens voor Hamilton fataal; in de kwalificatieritten sprong hij minder zuinig om met zijn beschikbare bandensets en moest hij (wat idealiter) zijn laatste stint (had moeten zijn) op inferieure banden afwerken, waardoor hij langzaam maar zeker achterop geraakte en Button zo de tweede plek mocht pakken. Nog later moest hij dan ook nog eens de duimen leggen voor een uitstekend rijdende Heidfeld, die zich knap op het podium wist te racen.

Malaysia F1 GP Auto Racing

Tien rondjes voor het einde viel Hamilton ten slotte ten prooi aan Alonso. En opnieuw met het nodige spektakel: eerst koos Hamilton ervoor om op het rechte stuk tot tweemaal toe zijn lijn te verdedigen – iets waarover de laatste jaren al menige straf voor werd uitgedeeld en wat hem ook hier achteraf 20 sec straftijd zou opleveren. Nadien was het Alonso zelf die in de fout ging door Hamiltons slipstream foutief in te schatten. Resultaat: gebroken voorvleugel en een obligate vierde pitstop voor de Spanjaard. Weg podiumkansen! Voor deze stoot zou de FIA ook nog eens 20 seconden straftijd aansmeren, wat hem uiteindelijk nog steeds diezelfde zesde stek opleverde. Een bui die de Scuderia al lang zag hangen, aangezien Massa nog vlak voor een terugkomende Alonso als vijfde over de finish mocht rijden.

Malaysia F1 GP Auto Racing

Vooraan niets dan lof voor Sebastian Vettel, die met een nieuwe zege twee op twee wist te scoren. Button kwam weliswaar op het einde nog in de buurt, maar de Duitser kon perfect gecontroleerd de laatste rondjes uitrijden. Het leverde Button desalniettemin 18 punten en de tweede plek in de WK-tussenstand op. Nick Heidfeld werd knap derde en bewees hiermee dat Renault dit jaar een competitieve wagen heeft. Ook Petrov reed geen slechte race, maar maakte op het einde een spectaculaire stuurfout en verknalde zo een zekere puntenfinish.

Malaysia F1 GP Auto Racing

Webber kende een tegenvallende wedstrijd. Zijn KERS-systeem functioneerde niet, terwijl hij in zijn eerste stint bovendien nog eens met overmatige bandenslijtage te kampen had. Naar het einde toe keerde het tij: de Australiër wijzigde zijn strategie, had minder last van verkeer en wist uiteindelijk zijn Bull nog op een verdienstelijke vierde plek te parkeren. Mooie resultaten tenslotte nog voor de Japanner Kobayashi, die een solide race met gesmaakte inhaalmanoeuvres reed, terwijl ook de Schot Di Resta zijn eerste puntje binnenrijfde. Volgende race in China graag meer actie alstublieft!

Malaysia F1 GP Auto Racing

TOP
+ Vettel reed een foutloze race en won overtuigend
+ Buttons zuivere rijstijl wint anno 2011 aan belang
+ Knappe prestatie van Heidfeld. Kubica zal het zich beklagen…

FLOP
– Mercedes GP stelt teleur met wederom een futloze vertoning
– Hamilton overdrivet en boekt een slecht resultaat als één van de drie grote titelkandidaten
– FIA beperkt de kwaliteit van het racen door overmatig te sanctioneren

RESULTAAT RACE 2:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 56 1:37:39.832 1 25
2 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 56 +3.2 secs 4 18
3 9 Nick Heidfeld Renault 56 +25.0 secs 6 15
4 2 Mark Webber RBR-Renault 56 +26.3 secs 3 12
5 6 Felipe Massa Ferrari 56 +36.9 secs 7 10
6 5 Fernando Alonso Ferrari 56 +57.2 secs 5 8
7 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 56 +66.4 secs 10 6
8 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 56 +69.9 secs 2 4
9 7 Michael Schumacher Mercedes 56 +84.8 secs 11 2
10 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 56 +91.5 secs 14 1
11 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 55 + 1 Lap 17
12 8 Nico Rosberg Mercedes 55 +1 Lap 9
13 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 55 +1 Lap 12
14 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 55 +1 Lap 13
15 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 55 +1 Lap 19
16 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 54 +2 Laps 21
17 10 Vitaly Petrov Renault 52 Accident 8
Ret 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 46 Rear wing issue 23
Ret 25 Jerome d’Ambrosio Virgin-Cosworth 42 Accident 22
Ret 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 31 Clutch 20
Ret 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 23 Accident 16
Ret 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 22 Hydraulics 15
Ret 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 14 Hydraulics 24
Ret 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 8 Engine misfire 18

WK-STAND PILOTEN:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Sebastian Vettel German RBR-Renault 50
2 Jenson Button British McLaren-Mercedes 26
3 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 22
4 Mark Webber Australian RBR-Renault 22
5 Fernando Alonso Spanish Ferrari 20
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 16
7 Nick Heidfeld German Renault 15
8 Vitaly Petrov Russian Renault 15
9 Kamui Kobayashi Japanese Sauber-Ferrari 6
10 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 4
11 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 2
12 Michael Schumacher German Mercedes 2
13 Paul di Resta British Force India-Mercedes 2
14 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 0
15 Nico Rosberg German Mercedes 0
16 Jarno Trulli Italian Lotus-Renault 0
17 Jerome d’Ambrosio Belgian Virgin-Cosworth 0
18 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Renault 0
19 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
20 Sergio Perez Mexican Sauber-Ferrari 0
21 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 0
22 Vitantonio Liuzzi Italian HRT-Cosworth 0
23 Pastor Maldonado Venezuelan Williams-Cosworth 0
24 Narain Karthikeyan Indian HRT-Cosworth 0

WK-STAND CONSTRUCTEURS:

Pos Team Points
1 RBR-Renault 72
2 McLaren-Mercedes 48
3 Ferrari 36
4 Renault 30
5 Sauber-Ferrari 6
6 STR-Ferrari 4
7 Force India-Mercedes 4
8 Mercedes 2
9 Lotus-Renault 0
10 Virgin-Cosworth 0
11 Williams-Cosworth 0
12 HRT-Cosworth 0
Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Nog wat over dat crash(je) waarbij Alonso zijn voorvleugel versplinterde op Hamilton’s achterwiel:

    http://twitter.com/#!/andyjenright/status/57738295353933824

    En dan zijn er natuurlijk nog de beelden van Petrov’s jump:

    petrovjump

    [Copyright: Peter Orosz for Jalopnik]

    • Pieter Fret says:

      Het filmpje wordt helaas afgebroken voor de reactie van Martin Brundle op Coulthards opmerking over Mika ‘The Flying Finn’ Hakkinen:

      “I guess we should call Petrov ‘The Rudderless Russian’ then”. 🙂

Leave a Reply