DRIVR

Rijtest: Jaguar XJL SuperSport 5.0 V8 Supercharged

De Jaguar XJL SuperSport 5.0 V8 Supercharged. Een naam bijna zo lang als de wagen in kwestie, maar wel een die exact definieert waar het om gaat: een product van het nieuwe Jaguar dat onder TATA carte blanche heeft om zijn mojo te herdefiniëren, de L-versie van de niet bepaald bescheiden XJ limousine, in SuperSport-uitvoering op 20-duimers en aangevuurd door een karakterkop van een motor – de vijfliter V8 met supercharger die 510pk en 625Nm produceert. Ready for some action from the back-section?

rijtestjaguarxjl1

rijtestjaguarxjl2rijtestjaguarxjl3

Tot de vierwielaangedreven versie er is, sluist de XJ zijn vermogen via de achteras naar de vette Dunlops. En die zit op deze Long Wheel Base-versie 13cm zuidelijker dan op de standaard XJ. Ideaal om wat gezelschap mee te nemen, op voorwaarde dat ze een over stevige maag beschikken… Want ondanks een surplus van 25kg over de gewone XJ, tikt deze limo nog altijd onder de twee ton af terwijl de Mercedes S-Klasse daar een paar Duitsers over gaat. Met als gevolg dat dit slagschip van 5,25m in 4,9 seconden naar de 100 schiet om dezelfde prestaties neer te zetten als de kleinere XFR met hetzelfde blok. Die is namelijk van staal gemaakt terwijl de XJ uit aluminium opgetrokken is.

rijtestjaguarxjl4

Eenmaal achter het stuur geef je de XJL nooit 1915kg. 1500 misschien, en die hebben al helemaal geen verhaal tegen de oerkrachten van de huiseigen V8. Laat je ook niet misleiden door ‘625Nm bij 2.500 toeren’ – alsof er daaronder een ‘turbogat’ zit – want dit ding duwt vanaf leegloop, in eender welk van de zes automatische verzetten. De SuperSport-versie heeft trouwens recht op stuurflippers die goed reageren en in ‘Sport’ of ‘Dynamic Mode (DM)’ de controle volledig bij de bestuurder leggen beter dan automatisch op te schakelen aan de begrenzer. Wel spijtig dat het gutturale gebrul niet sterker naar binnen dringt, maar dat zou veel te overstated zijn voor de understated Britten.

rijtestjaguarxjl5rijtestjaguarxjl7

Dat het gewicht niet duidelijker wordt in de bochten, is de merite van Mike Cross. Gerespecteerd over heel de wereld is Jaguar’s chassisguru grotendeels verantwoordelijk voor het onzinnige gemak waarmee deze mastodont wegeltjes afhaspelt en al even onzinnige snelheden uit zijn brulpijpen schudt. Gedwongen om er een vergelijking op te plakken, moet Focus RS500-tempo er zeker inzitten – ondanks de serene rust binnenin. Het stuur wordt dan ook nooit loodzwaar (zelfs niet in DM-modus) maar blijft altijd handzaam en precies om de bijna twee meter brede snoet perfect te geleiden. En afhankelijk van je kunnen staat er in extremis onder- dan wel overstuur op het programma, zij het nooit onverwacht en altijd heerlijk gradueel. Ronduit verbluffend voor dit type wagen.

rijtestjaguarxjl8

Wat de hier geteste Jaguar evenwel niet biedt, is de magic carpet ride van sommige tegenhangers. “Een bewuste keuze” aldus Cross die zich van het probleem bewust is: “hadden we de XJ comfortabeler gemaakt, dan zouden we aan stuurgevoel en -plezier ingeboet hebben – en dat was niet de bedoeling”. Voor de korte SuperSport volgen we die redenering volledig, maar voor de LWB-versie die specifiek bedacht is op taxidiensten? Trek dat gedachtengoed door, en ook het SuperSport-pakket is een dubieuze toevoeging aan de L-versie; dat omvat naast esthetische aanpassingen immers DRIVR-addenda zoals twintigduimers, een elektronische driftsper, stuurflippers en de zogenaamde DriveSelector die ‘Dynamic Mode’ toelaat. Kortom: welke hoogwaardigheidsbekleder wil nu op het tweede beste zitje van het huis plaatsnemen!?

rijtestjaguarxjl6rijtestjaguarxjl10

Niet dat het ons (vooraan) een barst kan schelen. Evenmin dat de hoofdruimte met optioneel schuifdak eerder krap is, of dat het touchscreen niet het beste op de markt is – ook al laat het de co-piloot toe om TV te kijken terwijl de bestuurder enkel navigatie ziet. Niet met een split-screen, maar door een andere weergave afhankelijk van de kijkhoek. Zelfs het gemiddelde testverbruik van 17,9l/100km [gelijkaardig aan de XFR hoewel de XJL met 60(!)km op de klok spliksplinternieuw was] valt best mee gezien de chrono’s. En dat brengt ons naadloos bij de styling die zeker niet onbesproken is; ja, de achterlichten hebben iets Amerikaans, maar in 3D met SS-pakket valt er weinig of niets op het design aan te merken. Sterker nog: het doet de XF er meteen gedateerd uitzien waardoor een facelift zich opdringt. Aan het salvo complimenten tijdens de testweek te beoordelen, denken omstanders daar trouwens net zo over.

rijtestjaguarxjl9

Conclusie: de (haal diep adem) Jaguar XJL SuperSport 5.0 V8 Supercharged is een rijdersmachine van onverwacht allooi die erin slaagt om een nieuwe niche te creëren. De vraag is alleen wie er op een SuperLimo – da’s een limousine met quasi supercar-prestaties – zit te wachten? Zij die betaald worden om te sturen, of de werkgever achterin? Daarom raden we welgestelde DRIVRs zonder verpinken een korte XJ SS aan, en de luieriken achterin een S-Klasse. Because nobody’s perfect, al komt deze kat wel verrekt dichtbij.

[Foto’s Holga’s: Ken Divjak]

JAGUAR XJL SuperSport 5.0 V8 Supercharged

Plus Min
+ Twee ton rijplezier – Contradictie SS-pakket op LWB-versie

Weggecijferd

Motor 5.0 V8 S/C
Aandrijving achterwielen
Vermogen 510 pk
Koppel 625 Nm
Gewicht 1.915 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,9 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 17,9 l/100km
Vanafprijs 147.900 €
Fiscale PK 24
Verdict 9 op 10
Share Button

15 Responses

  1. FrX says:

    Nog ene zien staan op de parking van Maasmechelen Village. Wat een beest! Had zich schuin op 2 plaatsen moeten zetten om niet uit te steken in de rij geparkeerde wagens. En dan moet ik nog toevoegen dat het gehandicaptenplaatsen waren.
    Niet erg hoor, hij had de gehandicaptenkaart uit liggen, ik heb gechecked 🙂

  2. Swies says:

    Heb ook onlangs de (gewone) versie gezien van de xj. Ziet er in het echt veel beter uit dan op papier!
    Trouwens, mooie foto’s. De laatste foto, camera skills of photoshop?

  3. Pieter Ameye says:

    Kan wat mij betreft zonder verpinken naast een Quattroporte GT S staan. Eerlijk gezegd zou ik niet meteen weten wat kiezen. Fijne bak!

    • Stijn says:

      Mja, heb mijn ongenoegen voor moderne Jags al wel eerder uitgedrukt. En ook van deze prestaties en de 17,6 liter ben ik niet onder de indruk. Leuk zou het zijn moesten jullie (liefst nog dezelfde tester) nu ook eens met de Panamera Turbo op pad gaan ter vergelijking…

      De Panamera is ook niet moeders mooiste, maar met de juiste velgen en kleur wel erg stoer. Maar vermoed dat hij de Jag wel kan evenaren qua weggedrag en dan is er het interieur. Niet enkel mooi en van een assemblagekwaliteit zoals je die alleen bij de betere Audi’s en Lexussen vind maar de gebruikte materialen ook….

      • Pieter Ameye says:

        Dat de rijprestaties van de Panamera tot bij de beste van de klas horen ga ik niet betwijfelen. Maar met het aangemeten imago van dergelijke pooierbak zou ik niet kunnen leven. En daar gaan zijn marginaal betere driverskunsten niets aan verhelpen. Echt goed klinken doet de Panamera Turbo trouwens evenmin.

        • Stijn says:

          Voorkeuren zijn natuurlijk subjectief. Maar de Panamera een pooierbak noemen is wel héél erg ver gaan. Een oude 7 of S-klasse met aftermarketvelgen maatje 20″ OK, maar een gloednieuwe Panamera…

          Ochja het geluid van de Turbo is ook niet slecht, maar turbomotoren klinken meestal gedempter. Liever een 911 GT3 dan 911 Turbo/GT2. Veel kan me dit bij een vierdeurs trouwens niet schelen. Vooral niet omdat de concurrentie van die typisch “kloppende” muscle car V8’s (à la AMG) met grote cilinderinhoud hebben. Als ik een boormachine/betonmixer wil horen ga ik wel naar een bouwwerf…

          • Pieter Ameye says:

            Hier in de buurt van St-Martens-Latem gaat de vlieger pooierbak best wel op. Al neem ik met footballers car ook vrede. 😉

          • Stijn says:

            Was dat niet vroeger de streek van de schilders, of draait het daar nu allemaal rond andere penselen? 🙂

            Enfin, ‘footballers’ kiezen slechts zelden voor een Porsche. Die zweren bij Bentley en Ferrari en AMG’s.
            Trouwens, de XJ zal ook niet meer uitsluitend gekocht worden door notarissen. Verval op het vlak van sociale status van het clienteel zal ook daar plaatsgrijpen. Dus imago mag geen excuus zijn…

  4. Ken Divjak says:

    Graag – regel jij dat even met D’Ieteren Import? Zeg maar dat het voor mij is;)

    • Stijn says:

      Met een linkje naar de website moet dat toch lukken? En anders meteen naar Penders stappen om er eentje te lenen voor een half dagje raggen…

  5. W0ut says:

    Knappe foto’s.

    Denk dat de “jag” het vooral moet hebben van zijn anonimiteit. Als je de power wilt zonder dat aan elk roodlicht de smartphone wordt bovengehaald om je auto te digitaliseren in het facebook universum.

  6. Tom says:

    De XF update komt er sneller aan dan je denkt:

    EVO – Jaguar XF 2.2D diesel review

Leave a Reply