DRIVR

Gamepreview: Colin McRae DiRT 3

Over een dikke maand – op 24 mei om precies te zijn – lanceert de Britse speluitgever Codemasters de derde telg in haar DiRT-reeks. Die gaat simpelweg ‘DiRT 3’ heten; de verwijzing naar ex-rallykampioen Colin McRae, die in 2007 overleed, wordt definitief geschrapt. De Schot maakt plaats voor Ken Block, die zijn populaire gymkhana introduceert. Maar, zo klinkt het in Warwickshire, de focus ligt wél terug op de rallysport. Tijd voor een vooruitblik.

dirt3-2_1000

De reden voor die laatste geruststelling is de weg die Codemasters was ingeslagen met Colin McRae DiRT 2. Vergeleken met zijn voorganger DiRT mikte die op een breder (Amerikaans) publiek, door de rol van pure rally te verkleinen ten voordele van meer spectaculaire offroad-racetypes zoals Baja, rally raid en rallycross. Dat vonden de (Europese) fans van het eerste uur maar niks, dus gaat de reeks terug naar zijn roots. Zo’n zestig procent van de career mode van DiRT 3 zou uit rallystages bestaan.

dirt3-9_1000

Bovendien werden, opnieuw op vraag van de fans, extra locaties toegevoegd. Zo kan je nu ook crossen door Kenia, Michigan, Finland en Zweden. Vooral die laatste twee zijn belangrijk, want de additie van de Scandinavische landen betekent een terugkeer van sneeuw en ijs als ondergrond, naast het gebruikelijke asfalt, gravel en zand. En niet alleen op de baan wordt het vochtig, ook uit de lucht mogen we de nodige nattigheid verwachten: regen en sneeuwval zullen voor een extra uitdaging zorgen.

dirt3-11_1000

Te meer daar DiRT 3 zich naar goede gewoonte niet beperkt tot de beschaafde vierwielaangedreven WRC-bolides van nu. Ook smaakmakers uit het verleden, zoals de (achterwielaangedreven) Ford Escort en de (voorwielaangedreven) Mini Cooper S zijn van de partij; net als de legendarische Groep B-kanonnen. De keerzijde is helaas dat de 2011-line-up, op Blocks Fiesta na, niet beschikbaar is – het WRC-gedeelte van de game doet het met de Citroën C4 en Ford Focus uit het seizoen 2010.

Alle wagens zijn, met de medewerking van rallypiloten als Kris Meeke en Ken Block, voorzien van een geavanceerder physicsmodel, dat gebaseerd is op 400 variabele parameters. Vooral de interactie van banden, veren en schokdempers zou herzien zijn. Meer manieren om in het decor te belanden dus, in welk geval we troost kunnen zoeken in het (nog) gedetailleerdere schademodel. Zo worden onderdelen als de bumpers niet langer als één geheel beschouwd, maar kunnen ze – afhankelijk van de plaats van impact – ook gedeeltelijk versplinteren en afbreken.

dirt3-3_1000

Meer realisme is dan ook hét streefdoel van de ontwikkelaars, en dat is ook nodig om een precisiesport als gymkhana om te zetten naar de virtuele wereld. Deze vorm van autoballet zal uitgevoerd worden op de ‘DC Playground’ (let op de weinig subtiele sponsoring van Ken Blocks schoenmerk), een grote lap asfalt bezaaid met bandenstapels, paaltjes en – als we op onderstaande trailer mogen afgaan – exploderende opleggers.

Om ook de casual gamer te plezieren, is extra aandacht besteed aan het perfectioneren van de chase camera, die achter het voertuig zweeft. Ook de multiplayermodus was een focuspunt, met de reïntroductie van offline splitscreen naast de online sessies, en de komst van een party mode met minigames met veelzeggende namen als ‘Capture the Flag’, ‘Cat & Mouse’ en ‘Infection’. Genoeg om naar uit te kijken dus. Terecht of niet, dat horen jullie binnenkort.

dirt3-12_1000

Share Button

One Response

  1. ElmoTheElk says:

    Fijne preview. Thanks. Preordered!

Leave a Reply