F1 Review: Shanghai, China (Race 3 2011)

De Grand Prix van China lijkt wel een patent te hebben op spektakel. Precies een jaar na de regenachtige race in 2010 begon het drama deze keer immers al in sessie 1 van de kwalificatieritten. Red Bull toonde zich té zelfzeker en stuurde Webber twee keer de baan op met een ondermaats presterende set harde banden. Resultaat: P18 voor de ervaren Australiër. En zijn teammaat Vettel? Die bevestigde zijn vorm met zijn derde pole position van het seizoen, voor de McLarens van Button en Hamilton.

shanghai-race2_1000

En dat was niet het einde van de opschudding vóór de race. Luttele minuten voor de start moest Hamilton ondervinden dat zijn McLaren niet meer startte. De oorzaak werd gevonden in een brandstoflek, dat de luchtfilter blank had gezet. Een knap staaltje crisismanagement van de mecaniciens zorgde ervoor dat hij toch nog op de grid geraakte, zo’n 30 seconden voor het sluiten van de pitlane.

Niet dat het de Brit leek te deren, want bij start gingen Button en hij meteen voorbij een slecht weggekomen Vettel. De drie splitsten zich al snel af van de tweede kopgroep, gevormd door Rosberg, Massa en Alonso. Michael Schumacher toonde ondertussen dat zijn reflexen nog steeds op punt staan, met een bliksemstart die hem in één ronde vijf plaatsen opleverde – P9 voor de Duitser. Webber verging het minder goed achterin: hij won slechts enkele plaatsen, om ze vervolgens weer kwijt te spelen aan wagens die wél op het KERS-systeem en de zachte banden konden rekenen.

shanghai-race8_1000

Rond de tiende ronde opende het venster voor de eerste pitstops. Toch vond de meeste actie op de baan plaats: terwijl een losgekomen wiel van een Toro Rosso een baanpost bombardeerde, ging Vettel in de voorlaatste bocht voorbij Hamilton. Vijf seconden later dook de regerende wereldkampioen, samen met leider Button, de pits in. Die bleek echter iets te veel oog te hebben voor de knopjes op zijn stuur, en stuurde prompt zijn McLaren in de Red Bull-box. Wanneer hij zijn vergissing had ingezien, was hij zijn plaats al kwijtgespeeld aan Vettel.

Een rondje later: déjà-vu. Hamilton werd opnieuw ingehaald in de voorlaatste bocht, dit keer door Massa, waarna beiden meteen de pits opzochten. Bij het buitenkomen was de rangorde danig door elkaar gegooid. Vooral de Mercedes-rijders hadden geprofiteerd van hun vroege stop om op verse banden plaatsen goed te maken: Rosberg leidde voor Vettel, Button, Massa, Hamilton, Schumacher en Alonso. Die laatste was duidelijk sneller dan de zevenvoudige wereldkampioen, maar passeren bleek moeilijk. Dat had alles te maken met de ho(ogst)e topsnelheid van de Mercedes, de korte toegelaten DRS-zone en het uitstekende verdedigingswerk van de Duitser, die misschien wel zijn beste Grand Prix sinds zijn comeback reed. Webber was ondertussen opgerukt tot een elfde plaats.

shanghai-race7_1000

Halfweg koers werd duidelijk dat niet iedereen de verwachte driestopstrategie volgde. Vettel, Massa en Alonso sloegen een pitstop over, waardoor zijn vooraan het pak terecht kwamen. Op hun oude banden bleken zij echter veel trager dan de driestoppers. In geen tijd werden ze ingehaald én voorbijgestoken door Rosberg, terwijl diens teammaat Schumacher hetzelfde trucje probeerde in het drukke middenveldverkeer. Toen iedereen twee stops achter de rug had, waren de kaarten dus opnieuw grondig herschud. Rosberg was nog steeds de leider, maar werd nu op de hielen gezeten door Hamilton, die zijn McLaren-collega Button op de baan was voorbijgegaan. Vettel was vierde, gevolgd door Massa, Schumacher, Webber en Alonso.

En nog was het laatste woord niet gezegd. Na de laatste reeks pitstops stak Hamilton Rosberg voorbij, die net via zijn radio de verontrustende boodschap ‘fuel critical’ had te horen gekregen. Ondertussen werden opnieuw de tweestoppers, die veel vroeger hun laatste bandenset had opgelegd, ingehaald door de piloten die drie stops hadden gemaakt – duidelijk de juiste keuze dit weekend. Terwijl Vettel zijn leidersplaats moest afstaan aan Hamilton, bleek een herboren Webber plots de snelste man op het circuit. In de laatste twee ronden ging hij nog voorbij Rosberg én Button, om alsnog een onverhoopte podiumfinish veilig te stellen.

shanghai-race6_1000

TOP
+ Hamilton op zijn best: spectaculair, agressief en vooral razendsnel