DRIVR

Kort Getest: BMW 530d

SPECIFICATIE

De specificaties van BMW’s viercilinder turbodiesel liegen er niet om: 184 pk en 380 Nm koppel. Bijzonder volwassen cijfers voor een bescheiden tweeliter, zelfs de dag van vandaag. Toch is er nog altijd baas boven baas. In een statige berline voelt een geciviliseerde zes-in-lijn immers dat tikkeltje meer bon ton aan. Zeker als die goed is voor 245 pk en 540 Nm koppel. Daarmee tikt de 530d de 100 aan in 6,3 seconden; fractioneel sneller dan de 535d topdiesel uit de voorgaande 5 die de klus in 6,4 seconden klaarde.

bmw_530d_f10_2011

RIJGEDRAG

Over het weggedrag van de nieuwe fünfer is al een pak (virtuele) inkt gevloeid. Niet in het minst omdat het geheel wat softer is geworden in de zoektocht naar extra finesse. Dat wie een scherp sturende 5 wil, zijn heil in de optielijst dient te zoeken – lijkt dus effectief van toepassing. Want tal van actieve (rijhulp)systemen zijn niet alleen een optie, maar maken een substantieel verschil uit in de manier waarop de auto de bocht om gaat. Zo staan het adaptief onderstel (1.490 euro), de actieve anti-rolstangen (3.450 euro), het Active Steering (1.935 euro) en de actieve vierwielsturing (2.390 euro) op de lange en complexe optielijst – of geïntegreerd in een van de voordeelpakketten. In ieder geval doen de actieve anti-rolstangen hun werk het meest opvallend en neutraliseren ze zo goed als elke vorm van laterale koetswerkrol. Een kwaal die bij de standaard 5 al eens opspeelt en benadrukt hoe groot en zwaar de auto intussen wel geworden is. De voor het eerst elektrisch bekrachtigde stuurservo is dan weer aangenaam communicatief maar kan zich nog niet meten met zijn hydraulische voorganger. Een pijnlijk slachtoffer van BMW’s onvermurwbare zoektocht naar efficiëntie en eigenlijk not done voor de makers van The Ultimate Driving Machine. Over de drieliter diesel kunnen we kort zijn: stil en snel, kracht in overvloed en op de koop toe nog eens zuinig ook. Het riante koppel laat indrukwekkende tussensprints toe en dankzij acht alerte versnellingen zit de auto quasi constant in optimaal toerengebied. Kortom: het doorsparen waard.

kortgetestbmw530d

VERLEIDINGSKRACHT

Prijzen voor de 530d starten bij 52.500 euro. Wie het complete koppelarmada wil ervaren mikt zijn pijlen dan weer op de 535d met 300 pk en een vanafprijs van 58.500 euro. Toch lijkt de 530d het ideale compromis tussen sportief en zuinig met nog steeds voldoende power om de bijna twee ton zware bolide credibiliteit te geven. Dat daarvoor richting optielijst moet verwezen worden, is een pijnlijke constatatie – maar zegt misschien meer over de typische koper dan over de auto zelf. Laat er geen misverstand over bestaan, de nieuwe 5 is in zijn soort nog steeds ons weapon of choice. Zij het met iets minder marge dan we van BMW gewoon zijn.

bmw_530d_f10_2011

BMW 530d(A) (F10)

Plus Min
+ Echte DRIVR – Mits de juiste opties

Weggecijferd

Motor 3.0 zes-in-lijn, turbo
Aandrijving Achterwielen
Transmissie 8-traps automaat
Producent ZF
Vermogen 245 pk (4.000 tpm)
Koppel 560 Nm (1750 – 3000 tpm)
Gewicht 1795 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,3 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 7,4 l/100 km
CO2-uitstoot 162 g/km
Prijs 51.800 euro
Fiscale PK 15

Verdict

8 op 10

Share Button

7 Responses

  1. Jeroen Thys says:

    De 520da Touring staat anders ook op mijn verlanglijstje van volgende daily.

    • Ken Divjak says:

      Then you’re in luck, mate – want die is ondertussen ook gereden om binnenkort in een uitgebreide rijtest online te komen.

      Eén van de knapste tourings van het moment, als je het mij vraagt.

  2. Renny says:

    Publiceren die handel…
    Als ex-5 Touring bezitter kijk ik naarstig uit om mijn ondertussen 1 jaar oude A6 Avant zonder schroom in te ruilen… moest ik de mogelijkheid hebben.

  3. Dirk says:

    De 530d heeft zover ik kan nazien geen twin-turbo. Enkel de BMW 535d, 123d en X1 23d hebben een diesel met een twin-turbo. Vraag is of de turbo-lag, die duidelijk merkbaar en storend was wij de E60 525d, al dan niet aanwezig is bij de F10 530d. Twin-turbo motoren hebben daar, begrijpelijkerwijze, veel minder last van.

    • Ken Divjak says:

      Inderdaad Dirk, de 530d gebruikt een Turbocharger with variable intake geometry, common-rail direct injection with piezo injectors (max pressure 1800 bar) waar de 535d de TwinPower Turbo (variable Twin Turbo), common-rail direct injection, piezo injectors (max pressure 2000 bar) gebruikt.

      Pieter zit al op de vlucht naar Siberië…;)

    • Pieter Ameye says:

      Mijn excuses. Was in de veronderstelling – mag niet, I know – dat ook voor de 530d gebruik werd gemaakt van dubbele turbo’s. Niet het geval zo blijkt nu. Van enige turbo-lag is zo goed als geen sprake. Mede dankzij de 8 verzetten van de hyperalerte achtbak (en zeker in Sport+ modus) hangt deze echt wel fijn aan het gas (voor een turbomotor).

Leave a Reply