DRIVR

Tip van de Sluier: Volvo S80 Concept Universe

Aan de andere kant van de wereld loopt momenteel de Shanghai Auto Show. Een belangrijke thuismatch voor het Chinese Geely concern (de kersverse eigenaar van Volvo) en voor ons een opportuniteit om na te gaan welke richting het merk uit gaat. Dat ontdekken we aan de hand van de ‘Concept Universe’, een uit de kluiten gewassen berline met tal van designhints die we op toekomstige Volvo’s mogen verwachten – niet in het minst voor de opvolger van de intussen belegen S80. Maar wat vinden we er nu van?

volvo_concept_universe_01

Voor het eerst sinds lange tijd is Volvo afgestapt van zijn sterk geprofileerde schouderlijn – destijds geïnspireerd op de Lamellostoel van Yngve Ekström – en voor een integraal nieuwe aanpak gegaan. Grille en koplampen zijn ondanks hun hypnotiserend effect herkenbaar en enkel de achterlichten doen aan de huidige generatie terugdenken (zei daar iemand Audi A7). De aflopende daklijn, tegenwoordig een noblesse oblige, is vanzelfsprekend van de partij en ook de suicide doors lijken een verplicht nummer bij sedans van deze omvang – niet dat ze het ooit zullen schoppen tot op het productiemodel. Afgezien daarvan is het de motorkap die intrigeert door zijn bijzondere boegvorm. Een onmiskenbare knipoog naar een oer-Volvo van weleer: de PV 444.

volvo_concept_universe_02

Ook het interieur is ‘concept car correct’ met vier individuele stoelen, een brede en hoge middentunnel die doorloopt tot achter en twee iPad-achtige touch screens voor de bediening van de functies aan boord. Het geheel straalt in opperste Volvotraditie eenvoud en gebruiksgemak uit, net zoals we van de – euh – Zweden gewoon zijn. Over technische bijzonderheden werd er verder niet gecommuniceerd. Maar Concept is in deze dan ook vrij letterlijk interpreteerbaar.

volvo_concept_universe_03

Wie er de conceptkantjes van af schaaft ziet hierboven wel degelijk de nieuwe S80 staan. En die is mede dankzij de Chinese input een maatje groter geworden. De kleine Chinezen zijn immers verzot op lange en grote sleeën en het succes van de nieuwe S80 zal voor een groot deel staan of vallen met hoe goed deze het op de Chinese thuismarkt zal doen. Belangrijker voor ons is dat Volvo lijkt te breken met de belangrijkste stijlkenmerken van het huidige portfolio. Een welgekomen frisse wind in het land van Koning – premium – Eenheidsworst.

volvo_concept_universe_04

Share Button

8 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    De P444 waarvan sprake:

  2. Ken Divjak says:

    De botte voorkant vind ik kunnen, maar de omrande motorkap is erover.

    Eens met je tweet dat de achterkant er erg Audi A7-achtig uitziet.

  3. stockelbo says:

    ajajaj… dit is design om het design.
    Ik ben oldtimerliefhebber en vind de Amazon en PV geweldig, maar dit nieuw ontwerp vind ik ABSOLUUT NIET kunnen.

    Even lelijk als de Fiat Multipla, zo niet nog lelijker!
    Stop die nonsens. Hiermee graaft Volvo zijn graf.

  4. FrX says:

    Vind het nog wel iets hebben. Statig. En ziet er vrij limousine-ig uit. Ook zo slecht nog niet. Maar de neus is toch iets té overkill. Visual information overload.

    Ik vraag me trouwens af of die specifieke motorkap iets bijbrengt aan de aerodynamica of er juist zwaar afbreuk aan doet.

  5. Benny Herdewyn says:

    Feit is dat Volvo niet kan blijven voortborduren op de onderlegger voor alle Volvo’s sinds de S80, de Experimental Concept Car (ECC) uit 1992 van Peter Horbury. De laatste S60 bewijst dat dit thema stilaan uitgemolken is, wat niet betekent dat dit geen knappe verschijning is.
    Maar in designland moet je een generatie vooruit denken en dan is carte blanche soms nodig.
    De knoertige, maar sobere Concept Universe doet mij ook wel denken aan een paar andere kleppers: de flanken van de SAAB 9-5 en een beetje Rolls-oyce Ghost, de kont van een Fisker Karma en een Audi 7, de heupen van een S60, maar het is altijd (te) makkelijk ‘referenties’ te zoeken in een nieuw ontwerp.
    Feit is dat de soberheid van dit concept (denk de glitter her en der even weg) een goede vertrekbasis is voor de Volvo’s van de toekomst. Al zullen de prijzen door dit ‘Premium karakter’ er niet democratischer op worden…

    volvo-ecc-2

  6. Niels says:

    Dag Pieter,

    Hiermee beantwoord ik graag je vraag om vanuit mijn achtergrond (Vehicle Design, Royal College of Art, London) te reageren op de Concept Universe van Volvo.

    Deze auto is onder leiding van Peter Horbury tot stand gekomen. Hij heeft Steve Mattin opgevolgd en is dus na enige jaren van afwezigheid weer terug bij Volvo. Vandaar de duidelijke breuk met de visuele kenmerken die door Mattin met de XC60, S60 en V60 werden ingezet.

    De heupen van de eerste generatie S80 (inderdaad rechtstreeks afgeleid van de EEC) en de S60 en V70 die daarop volgenden, zijn overigens vooral een visuele vertaling van het SIPS (Side Impact Protection System) zoals dat werd geintroduceerd op de 850 en later ook in de 940. Die auto’s waren buitengewoon veilig voor hun tijd maar communiceerden dit niet voor wat betreft de vormgeving van de zijkant. Die is erg vlak en vrij volumeloos. De 140 en 240 serie, die min of meer de voorlopers van de 700 en 900 serie waren, hadden een visueel zeer sterke schouder. Feitelijk heeft Horbury in de jaren ’90 de twee werelden van Volvo hertitage en Volvo veiligheid gecombineerd. De sterke, typische schouderlijn (met een heel uniek negatief volume onder de curve van de schouder) was geboren.

    Mattin heeft volgens velen de essentie van het merk uit Zweden gemist. De generatie Volvo’s die onder zijn supervisie zijn vormgegeven -en dat zijn onder meer de auto’s die hierboven zijn genoemd en een aantal modellen die binnenkort zullen worden geintroduceerd- zijn niet per definitie lelijke auto’s, maar helaas absoluut weinig Scandinavisch in de breedste zin van het woord. Veel complexe volumes en continue veranderende surfacing typeren de Mattin Volvo’s. Nogmaals, an sich dus niet slecht vormgegeven, maar wel heel ver van alle kernwaarden van zowel Volvo als Scandinavisch design.

    Horbury en zijn team hebben met de Concept Universe, zowel interieur als exterieur design, sterker naar de Scandinavische roots van Volvo gekeken. Dat is overigens niet direct retro te noemen. Pure, cleane volumes en surfaces, een heel tijdloze sculptuur, weinig detaillering. Heel anders dan de design richting van veel andere merken. En daarmee dus hopelijk duidelijker herkenbaar als een Scandisnavisch design en vooral als een typische Volvo.

    Graag wil ik nog even ingaan op de vergelijkingen met andere merken. Het menselijk brein is ingericht en gefocused op het zoeken en herkennen van eerder opgeslagen vormen. Zo zien we bijvoorbeeld een gezicht op de maan en op bomen in een donker bos. Op een gelijke wijze herkennen we merk X in merk Y. Er zijn weinig auto designers die daadwerkelijk van andere merken features zullen overnemen, die ideeen sluiten sowieso zelden aan op de designtaal van het eigen merk.

    Persoonlijk had ik graag wat meer 3 box design terug gezien in deze Concept Universe, zoals bijvoorbeeld de Ford Interceptor Concept van een aantal jaren geleden. En er zijn diverse elementen niet heel sterk uit de verf gekomen. Maar de tijd waarin deze auto is ontwikkeld is buitengewoon kort en bovendien is er nooit de gelegenheid geweest een 1:1 kleimodel te maken. Dat maakt het vele malen lastiger om een perfecte oncept car te creeren.

  7. Benny Herdewyn says:

    Da’s nu eens een degelijke commentaar Niels. Volledig eens met het feit dat de laatste S60 een mooie wagen, maar niet noodzakelijk een echte Volvo is. Ik kreeg persoonlijk de kriebels als men bij het dashboard begon over een referentie naar de bocht van een of ander circuit, in Volvo jongens!
    En idem over de ‘gelijkenissen’ tussen merken/gezichten/…
    Heb je Londen al afgewerkt trouwens en zoja, waar ben je dan nu aan de slag?

    • Niels says:

      Dank u.

      Ik ben nu ongeveer halverwege met mijn Vehicle Design MA aan Royal College of Art. In de vakantie periode volgen we internships bij autofabrikanten op de designstudios en het jaar wat daar op volgt zal vooral in het teken staan van afstuderen en een baan vinden.

Leave a Reply