DRIVR

MishMash: Bentley Continental Supersports ISR

Porsche & Bentley. Een huwelijk dat gevoelsmatig vreemd aandoet, maar achter de schermen lang beklonken is. En dat komt natuurlijk door de onstilbare fusiehonger van moedermerk VW dat beide sportwagenbouwers controleert. Sterker nog: Porsche R&D-chef Dürheimer (die onder andere verantwoordelijk is voor de 918 Spyder Hybrid) heeft de CEO-badge van Bentley aanvaard om het merk uit het fossiele tijdperk te lichten. Ook al opent hij met een – how shall we say – stilistische misser?

bentleyenporsche

Vooraleer ‘s mans smaak op de korrel te nemen, kijken we even naar de toekomst. Naar 2015 om exact te zijn, wanneer de huidige Bentley Continental GT (die volgens criticasters niet meer dan een facelift van het origineel uit 2003 is) afgelost wordt door een compleet nieuw model met veel Porsche onderin. Stuttgart is namelijk bezig met twee nieuwe platformen – eentje met de motor voorin en een ander met middenmotor lay-out – die zowat alle merken in de portfolio gaan bedienen en hybride zowel als volelektrische aandrijving toelaten. De volgende Conti zal dan ook een pak lichter en groener zijn dan de huidige met zijn ‘gedownsizede’ V8. Voor datzelfde jaar zou er trouwens ook een sub-Conti coupé gepland staan.

bentleycontinentalisl

Dat Dürheimer zijn nieuwe uitdaging – die hij combineert met dezelfde functie bij Bugatti – ziet zitten, moet blijken uit de gewaagde creatie hierboven: de Bentley Continental Supersports ISR Muliner. Of wat er gebeurt als je een Continental GTC bij Porsche langs stuurt voor wat velgen en stickers… Officieel dient dit model met Muliner Styling Pack om Kankkunen snelheidsrecord op ijs te eren (330,695km/h), inofficieel om Dürheimer’s stijlgevoel te declareren. Gelukkig is deze uitspatting beperkt tot 100 exemplaren, want ondertussen heeft bandenboer Nokian dat record ook nog eens verbeterd met een gemodificeerde Audi RS6 die 331,61 klokte. De onder pubers gehanteerde internetterm FAIL² lijkt hier van toepassing.

Share Button

Leave a Reply