DRIVR

Caterham: Het Nieuwe Lotus?

Gemengde reacties, toen Lotus op de jongste Mondial de l’Automobile aankondigde dat het zijn cliënteel voortaan hogerop zou gaan zoeken. Met zes nieuwe modellen, die – de hybride City Car, die enkel bedoeld lijkt om de globale CO2-uitstoot te drukken, buiten beschouwing gelaten – allen meer dan 300 pk produceren en ruim een ton op de weegschaal zetten. Zelfs de nieuwe Elise. Weinig verwonderlijk dat de trouwe aanhang even moest slikken. En al evenmin dat een of andere slimme zakenman zich in het achtergelaten gat in de markt zou storten.

sevenss1_1000
De Supersport werd deze maand de nieuwste telg in de Seven-reeks.

Die slimmerik blijkt Tony Fernandes te heten, niemand minder dan de eigenaar van F1-renstal Team Lotus. Ironisch genoeg is de man de Maleisische investeringsgroep achter Lotus Cars een doorn in het oog, want zij associëren zich liever met het veel minder kansloze Renault F1, sinds dit jaar omgedoopt tot ‘Lotus Renault’. Behoorlijk verwarrend, en net daarom willen ze in Maleisië dat Fernandes het gebruik van de merknaam opgeeft.

Dat zou binnenkort wel eens kunnen gebeuren, want volgens (betrouwbare) geruchten heeft de AirAsia-eigenaar recent het kleine Caterham overgenomen. Hij zou er inmiddels al in de directie zetelen en plannen uitrollen om Lotus’ huidige marktpositie als leverancier van hardcore lichtgewichtsportwagentjes in te palmen.

En dat is niet eens zo vergezocht: Caterham zoekt al enkele jaren naar een uitbreiding van haar modellengamma. In 2008 werd Project Splitwheel opgestart, een denktank bestaande uit ingenieurs en andere auto-experts, maar evengoed (en vooral) uit geïnteresseerde klanten en sportwagenliefhebbers. Helaas werd het plan onder invloed van de financiële crisis al snel weer in de koelkast gestopt.

lola1_1000
De SP/300.R, uitsluitend voor circuitgebruik.

Recent ontstond er opnieuw speculatie rond een mogelijke nieuwe Caterham, met zelfs geruchten over een vierzitter. Die bleken echter ongegrond toen het bedrijf de Lola SP/300.R introduceerde, een ietwat logischere trackday special in de stijl van het (eveneens Britse) Radical. Voor het eerst sinds 1994 draait het gamma dus niet meer uitsluitend om het 54 jaar oude Seven-ontwerp, dat Caterham aanvankelijk verkocht en later ook produceerde onder licentie van… Lotus. De cirkel lijkt rond. Aan Fernandes om hem zinvol in te kleuren.

Share Button

3 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Nu ook met beeld erbij:

Leave a Reply