DRIVR

VRAAG: Zie jij een Klassieker op Elektriciteit zitten ?

Op een dag: de bloesems geuren, “les zoziaux chantent dans les bois” en het ochtendgloren strooit een goudgele lichtbundel door het raam van de garage. Tijd om je een weg te banen door de spinnenwebben en met een kwartdraai aan het fragiele sleuteltje de flat six uit zijn winterslaap te wekken in een overweldigende geur van superplus. Of toch niet? Want dit octaanritueel zou er in de toekomst wel eens carrémant anders kunnen uitzien.

Er is namelijk een nieuwe schare innovateurs opgestaan, die onze teerbeminde oude benzinevrienden wil omvormen tot zero emission oldtimers. De vraag is natuurlijk of met deze transplantatie het kloppend hart niet uit je klassieker wordt gerukt. Ik kan me moeilijk een 911 voorstellen zonder 6 blaffende cilinders, omdat dit nu net een essentieel punt is voor de rijbeleving. Het oorgasme is bij een classic namelijk nog belangrijker dan bij een moderne wagen, waar aanzuiggeluiden, zingende tandwielen en een briesende uitlaat getemperd worden door centimetersdikke isolatie. Idem dito voor de benzinedampen van een iets te rijk afgestelde carburator.

nsolar-porsche-912-1

Onlangs was N.Solar te zien op het Journaal, een bedrijf dat de daken van gegoede burgers plaveit met zonnepanelen, maar tussen de groene stroomcertificaten door een nieuw gat in de markt heeft gevonden: de ‘Classic Electric Car’. Al moet de euforie rond dat gat gerelativeerd worden, want in Duisburg en Nederland had je al een tijdje dergelijke ombouwers. De patrons van N.Solar zijn zelf autoliefhebbers en early adopters, met een Tesla onder de Solar carport. Wat je zelf doet, doe je (meestal) beter – en dus stripten ze een oude 912 om hem vervolgens vol accu’s te proppen. Kostprijs voor een volledige ombouw: vanaf 15.000€, afhankelijk van de donorauto uiteraard. N.Solar vindt het zonde dat klassiekers op stal blijven omwille van hoge brandstofkosten en biedt met deze ombouw naar eigen zeggen de kans om je klassieker in alle stilte uit te laten met een groen geweten als kers op de taart. Oldtimers bieden volgens hen het voordeel dat ze zo’n harttransplantatie makkelijker verteren door hun veel simpelere mechanische lay-out. Feit is natuurlijk dat het leeggewicht al lager start, er een pak minder elektrische verbruikers zijn en dat er meer ruimte is voor de mechaniek.

classic-ecars-1

Maar wordt de gemiddelde DRIVR hier nu vrolijk van? Een opgezette tijger mag er dan al mooi uitzien, grollen en klauwen doet hij niet meer. En is het niet eenvoudiger en technisch correcter om de oude verbrandingsmotor te reviseren en alle dichtingen te voorzien op bio-ethanol, of simpelweg de kleppen aan te passen aan LPG? Zo rij je ook een pak groener maar wel in het gezelschap van een schitterende symfonie uit vervlogen tijden. En je kan op tijd en stond de krik en de vuile overall bovenhalen om een potje te sleutelen.

Anderzijds lijkt het mij een pak beter verteerbaar en zelfs ronduit een zalige gedachte om in alle stilte door de bloesems te zweven in een statige Déesse. De scherprechter ligt in mijn ogen dan ook bij het karakter van de wagen: een lichte Engelse roadster of een vocaal heethoofd uit Italië vormen misschien niet de geschikte kandidaten voor een transplantatie, maar voor alles wat eerder glijdt dan rijdt, zie ik zo’n stiltebehandeling best zitten.

Hebben jullie ook enig voorbehoud als het om DRIVRs gaat?
Kan het voor zachter materiaal dan weer wel?
Of lijkt jullie dit sowieso heiligschennis?
Shoot!

[Meer info op DeRedactie, ElektroPorsche, ElectricOldtimer & N.Solar]

Share Button

16 Responses

  1. Ben says:

    Toen ik het hoorde in het journaal kreeg ik er letterlijk kippenvel van. Dit is in mijn ogen echt heiligschennis. Voor mij valt dit in de categorie van motoren ombouwen om een auto ‘vlotter’ te laten rijden (de grotere fiat 126 motor in een fiat 500 leggen, een B20A motor van een Volvo ombouwen met injectie tot een B20E, een Volvo ‘Amazon sleeper’ maken met een Nissan Silva motor of erger nog: een Amerikaanse V8 in een Triump TR6 lepelen) waar ik met evenveel afschuw naar kijk. Misschien ben ik wel een purist maar voor mij moet een klassieker origineel zijn. Liefst nog met ‘matching numbers’ zonder accessoires die er origineel van het fabriek niet opzaten. Koop je een basic 911E dan bouw je die in mijn ogen ook niet om tot een 911L of 911S, koop je een standaard 142 dan plaats je daar ook niet het lederen interieur van een Volvo 142 Deluxe in. Een auto spuit je daarom ook best in de kleur die op het chasisnummer staat. Is je Alfa 1600 GTA Wit dan laat je hem niet in het rood overspuiten..

    Dit is er voor sommige mensen misschien een beetje over maar het weghalen van het hart van een auto moet er normaal voor iedereen een beetje over zijn.. Het fluiten van je cardanas, het bibberen van je versnellingspook, het aanvoelen van de koppeling, het luisteren naar je toerental bij het terugschakelen.. dat horen dingen te zijn, naast het uiterlijk en de emotie bij de auto, waar je hart sneller van gaat slaan en waarom je in eerste instantie überhaupt een oldtimer koopt. Als je van mening bent dat een auto 4 wielen heeft en moet rijden, koop je best een Daihatsu Cuore of iets in dat segment.

    Jay Leno zegt ergens in een van zijn filmpjes: Oldtimers met verbrandingsmotoren zullen blijven bestaan en worden gebruikt naast de gebruikelijk vervoersmiddelen. Paarden waren vroeger ook gebruiksvoorwerpen die de hele stad volscheten maar die nu als recreatie worden aangewend. Dit zal ook gebeuren met de auto’s die mensen nu verzamelen.

    Oldtimers is niet voor iedereen weggelegd en een oldtimer hebben is in mijn ogen een hobby met passie wat inderdaad wel wat geld kost. Je weet het op voorhand dus zit dan ook niet te klagen dat de benzine geld kost. Voor mij geen LPG maar super98 met loodvervanger en genieten van de auto..

  2. DRIVVEN.net says:

    Hoe durven ze! Zelfs een 912 ombouwen met dit soort onzin is wat mij betreft heiligschennis! En daarbij; wat voor nut heeft het? De energie die het kost om die batterijen te maken, verschepen, etc. is ongetwijfeld een grotere belasting voor het milieu dan die paar liters benzine die je erin moet gooien zolang deze auto nog leeft..

  3. vdsmichiel says:

    Als je zo’n ombouw per se wilt, dan koop je misschien beter voor een appel en een ei een tweedehandse Honda Civic of Toyota Celica of zo, laat daar de accucellen in lepelen en rijd dan met een groen geweten. Echte oldtimers zijn echter iconen van een tijdperk, een tijdperk waarin verbrandingsmotoren voor de aandrijving zorgden en niets anders. Voor de paar kilometers die de oldtimers afleggen, is zo’n transplantatie inderdaad zelden de moeite.

  4. Stijn V says:

    Een opgezette tijger mag er dan al mooi uitzien, grollen en klauwen doet hij niet meer.
    –> I rest my case, prachtig verwoord

  5. LeviV says:

    Ik rijd zelf met een eerste generatie MX-5. Ik weet dat dit geen klassieker is, maar als er een toertje mee ga doen met de kap open, kan ik mij echt niet voorstellen dat ik het zonder die heerlijke grom zou moeten doen.

    Dat ze doen wat ze willen met moderne wagens, maar klassiekers moeten klassiekers blijven.

  6. ElmoTheElk says:

    Als ik echt een uniek exemplaar in de garage zou hebben staan, dan blijft die liever volledig origineel. Maar zelf van (moderne) klassiekers zijn er al snel 1000den en een gepersonaliseerde auto vindt ik misschien wel mooier dan 1 in standaard fabriekstrim. Ook bij ons staat een MX-5 voor de deur maar als daar groter-dan-originele remmen op gaan heb ik daar geen probleem mee. Of misschien een kofferbakrekje dat niet door Mazda is ontworpen. Hell, een elektrische aandrijving die het karakter van de auto misschien wel kan versterken? Ik bel niet meteen naar de ombouwers maar vindt het een intressant idee. Te verrijking van de auto dan en niet vanwege de (mogelijke) kostenbesparing or (mogelijke) milieuaspecten.

  7. Pieter Ameye says:

    Vind het zelf maar een slap verhaal. Reden waarom ze voor klassiekers opteren is vanwege het makkelijk inbouwen van de hele zooi.

    Het klassieke motorgeluid is de helft (of meer) van de sensatie van een oude auto. Voor de prijs van de omvorming kan je trouwens aardig wat (octaan)km’s afleggen.

    • Benny Herdewyn says:

      Marketing speelt natuurlijk ook mee: als ‘ecobedrijf’ val je natuurlijk meer op met een klassieke 912 dan met een omgebouwde Golf…
      Voor jouw Alfa lijkt het mij alleszins zonde:)

  8. beebeeporsche says:

    Ik heb een paar weken geleden voor het eerst met een electrische wagen gereden, een nissan leaf. Ik was aangenaam verrast en ik kan mij voor stellen dat er thuis ooit een electrische sportwagen op de oprit staat. Maar dat zal echt geen omgebouwde classic zijn.

  9. Flaminia says:

    Die elektrische wagens hebben volgens mij geen toekomst. We hebben nu al een tekort aan stroom en nog meer aan “groene stroom”! De enige uitweg is waterstof en Honda is hiermee al aardig onderweg. Waterstof is vrij makkelijk te produceren en te stockeren en het is een uitstekende propere “brandstof”. Volgens mij houden de almachtige petroleum-bedrijven alle “groene oplossingen” (brevetten opkopen is voor hen een koud kunstje)in hun schuif tot de laatste druppel olie verbrand is! Er is ook de “financiele gedachte”… aardolie raakt op, wordt duurder, en dat komt sommigen heel goed uit. “Groene energie” zal steeds beter en efficienter worden, waardoor de “schaarste” zal verdwijnen en hoe kan je dan je zakken vullen met iets wat steeds in overvloed aanwezig zal zijn… Geen rooskleurig uitzicht voor zakkenvullers. Dus, eerst iedere cent uit de olie persen en dan zien we wel hoe er geld te rapen valt met die groene maatregelen. Mocht er met die olie niet zo’n grote winst gepaard gaan, was er al lang een proper alternatief geweest!

    • Pieter Ameye says:

      “Waterstof is vrij makkelijk te produceren en te stockeren en het is een uitstekende propere “brandstof”

      Klopt niet helemaal. Hoewel ik een grote voorstander ben, zijn de technische tekortkomingen momenteel substantieel. Enerzijds moet je om waterstof te produceren er nog altijd meer energie instoppen dat het equivalent dat er kan worden uitgehaald, anderzijds valt het moeilijk te stockeren, vooral een probleem bij opslag op lange termijn.

      Water omzetten met behulp van klassieke energiestoffen is dus geen optie.

      • Flaminia says:

        Ja, maar daar zijn ook al oplossingen voor gevonden. Er is nog een lage weg te gaan, maar z lang is die ook weer niet.

        Ken je dit:

        Als ik zo’n dingen zie stel ik me voor wat het zou kunnen worden als megafirma’s zoals Esso en Shell daarin zouden investeren…

  10. Flaminia says:

    En dat is dan nog maar een “verlichte amateur”…

  11. Thibaut says:

    Populistisch item van de redactie, reclamestunt van het bedrijf.

  12. heidekonijn says:

    Er zijn best wel wat auto’s met crappy mechaniek en een iconisch uiterlijk of knap concept die zich hiertoe kunnen lenen lijkt me.

    Moest een gigantisch euromillions lot me overvallen (redelijk onwaarschijnlijk gezien ik zelden meespeel) dan weet ik alleszins dat de wielbasis van een Citroen SM maar een halve inch scheelt met die van een Tesla :-p

Leave a Reply