DRIVR

Zagato TZ3 Stradale: 9 Keer in Productie zonder Alfa

VIDEO: Zie & hoor de TZ3 Stradale in actie onderaan dit bericht!

Ter gelegenheid van 100 jaar Alfa Romeo (1910-2010) startte de Italiaanse coachbuilder Carrozzeria Zagato het TZ3-programma op. Het project kwam er in navolging van de Tubolare Zagatos uit de jaren ’60 en ’70 en werd gefinancierd door Duits amateurcoureur (en verzamelaar) Martin Kapp. Op bestelling werd voor hem de one off TZ3 Corsa gebouwd, een circuitgeoriënteerd lichtgewicht met een high-tech carbon buizenframe. Als kers op die taart bouwt Zagato nu negen straatlegale Stradale’s die niettemin sterk afwijken van hun spirituele donor…

alfa_romeo_tz3-corsa_and_tz3-stradale_01

Toen het licht op groen ging voor Kapp’s bijzondere Corsa (de rechter op bovenstaande foto) was er van een Stradale (links) nog lang geen sprake. Zijn helrode TZ3 is een mengeling van Gillet Vertigo, 8C Compétizione en Maserati. Met andere woorden: een bont allegaartje zonder serieuze link met Alfa of de filosofie van de TZ’s van weleer. Wel heeft dat prototype een carbon monocoque met gedeeltelijk (carbon) buizenframe en een handgeklopte aluminium carrosserie. Resultaat: 850kg, en een geweldig uithangbord voor de werklieden uit Terrazzano di Rho nabij Milaan. De Corsa van zijn kant is, zoals de naam al doet vermoeden, een circuitspeeltje zonder recht op kenteken. Zagato heeft zich altijd geprofileerd als bouwer van straatauto’s, waardoor een verderzetting van het project met een straatversie dan ook een logische zet leek. Iets wat het bedrijf trouwens al suggereerde met zijn kerstkaart. Want eind vorig jaar rezen er al speculaties rond een nieuwkomer met ambities als homologatiespecial voor de racerij. Zover is het echter niet gekomen.

alfa_romeo_tz3-corsa_and_tz3-stradale_02

De TZ3 Stradale heeft an sich weinig of niets met zijn racebroer van doen. Daarvoor is niet alleen de naam maar ook de basis en body te verschillend. De Zaagmannen hebben zich ditmaal op het chassis van de Dodge Viper SRT10 ACR (American Club Racer) gebaseerd; een hardcore straatversie van de Amerikaanse geweldenaar die het dankzij vele doorontwikkelingen en circuitoverwinningen verre van slecht deed als compromisloze stuurmachine. Getuige daarvan zijn toptijd van 7:22 minuten op de Nürburgring – destijds een record voor productiewagens. Bijzonder respectabel voor een technisch relatief eenvoudige Amerikaan.

dodge-viper_srt10_acr

Het idee van een Alfa Romeo – en/of Zagato (what’s in a name) – op basis van een Dodge Viper mag dan al blasfemisch klinken, het project verdient toch enig krediet. De badge van Alfa Romeo creëert eerst en vooral verwarring; noch FIAT, noch Alfa zelf werden in het project betrokken of zorgden voor financiële back-up. De TZ3 Stradale is dus een onderneming van Carrozzeria Zagato zelf. Wat meteen ook verklaart waarom ze bij Alfa zelf niet eens op de hoogte waren van de aanstaande ontwikkelingen. Ten tweede is het hart van de Viper, een 600pk sterke aluminium 8,4 liter V10, ingeruild voor een gekietelde 90° 4,2 liter V8 van Maserati, gekoppeld aan een sequentiële zesbak. Tenslotte is de body van de nieuwkomer vanwege gewicht besparende maatregelen volledig opgetrokken uit carbon.

alfa_romeo_tz_1

Het design van de nieuwkomer is van de hand van de Japanner Norihiko Harada en houdt het midden tussen de TZ3 Corsa en de (door Zagato ontworpen) Perana Z-One. De proporties zijn daarbij aardig trouw aan het origineel, enkel het zwevende dak wijkt als stijlelement sterk van zijn voorgangers af. Zagato zal van de TZ3 Stradale slechts negen exemplaren bouwen waarvan er reeds drie een eigenaar gevonden hebben. De eerste vertrok richting Amerika naar Alfa- en Zagatoverzamelaar Eric King en chassisnummer 2 en 3 zijn bestemd voor Japan en Europa. Wie geïnteresseerd is brengt zijn Viper ACR (MY 2010, nieuw of gebruikt) mee naar Zagato en laat voor de ombouw een bedrag van plus minus 200.000 euro achter. Niet eens zo gek gezien de exclusiviteit, de ombouw van zowel motor, aandrijflijn, versnellingsbak als carrosserie.

Is de TZ3 Stradale ondanks alles een smet op het blazoen van Zagato en/of Alfa Romeo? Ik vermoed van niet. Want alles opgeteld is er van échte Alfa’s toch al lang geen sprake meer. De badge mag dan al misleiden, een echte Zagato is het bovenal. Zij hebben net zoals vroeger het beste van verschillende werelden genomen en daarvan een puike straatmachine gemaakt. Nu enkel nog wachten op beelden van het interieur. Wordt vervolgd!

Share Button

3 Responses

  1. BART! says:

    Sorry, waar ik de TZ3 Corsa een mooi gelijnde auto vind is de Stradale echt een brug te ver.

  2. Frederik says:

    Ik vind hem/haar er fantastisch uitzien. Ik denk niet dat iemand van mening kan zijn dat de basis van de Viper SRT10 ACR een slechte basis is om van te beginnen. Dat onderstel heeft zich in het verleden immers reeds genoeg bewezen.

    En zoals Pieter zegt, wat is nog een échte Alfa? In de huidige economische context zullen zogezegde échte Alfa’s, BMWW’s, etc. steeds meer verdwijnen. De vraag die zich dan stelt, is of de alternatieven die in de plaats komen ‘slechter’ dan wel ‘beter’ zijn.

    Ik vind het alleszins een verademing deze Stradale.

  3. heidekonijn says:

    Akkoord, er zijn geen Alfa’s meer. En dit is een mooie auto.
    Ik snap gewoon niet goed waarom dit een Alfa moet heten?
    En veel “tubolare” is er ook al niet meer aan.
    De Zagato M(onocoque)Z1 dan maar? Of gewoon een Chrysler Italia Nuovo?

Leave a Reply