DRIVR

Exclusieve FotoSpecial: Ralph Lauren Collection

19

Attendeerden we jullie vorige week nog op de Ralph Lauren Collection in Parijs, dan kunnen we nu verslag uitbrengen van dit indrukwekkend gebeuren. Dankzij FIAT kregen we de kans om de unieke tentoonstelling te bezoeken en empirisch vast te stellen dat de hoogdagen van de automobiel wel degelijk achter ons liggen. Althans dat kan je besluiten na de overweldigende emotionele rollercoaster die zich in hartje Parijs situeert; zeventien mijlpalen uit de recente geschiedenis, tot op de laatste popnagel en lasnaad in de perfectie gerestaureerd. Mens, tijd, cultuur en machine herleid tot 3D-sculptuur in auto’s van – letterlijk – onschatbare waarde…

ralph lauren collection2

3ralph_lauren_collection_paris_04

ralph_lauren_collection_paris_056

Want wie het museum betreedt, wordt meteen op een Bugatti 57 S(C) Atlantic (1938) getrakteerd. Chassisnummer 57591 siert er de inkom van de statige trappenhal en laat een onuitwisbare indruk na. Meteen daarop volgt een Bentley ‘Blower’ uit 1929 met aan zijn zijde een Mercedes SSK ‘Count Trossi’ uit 1930. Of je kippenvel kunt krijgen van auto? In dit geval wel. Vervolgens komen er twee Alfa’s aan de beurt met de 8C 2300 Monza (1931) en 8C 2900 Mille Miglia (1938). Op zich voldoende om een tijdje zoet mee te zijn, maar het visuele festijn gaat gewoon door. Want daarna volgt een Bugatti 59 Grand Prix (1933), Ferrari 375 Plus (1954), Jaguar D-type (1955) en Porsche 550 Spyder (1955). Vervolgens vertoef je in het gezelschap van drie oogstrelende Ferrari’s: de 250 Testa Rossa (1958), 250 GTO (1962) en 250 LM (1964). Eventjes bekomen? Best wel want dan komt er een XK120 Roadster (1950), Mercedes 300 SL ‘Papillon’ (1955), Jaguar XKSS (1958) en een bloedrode Ferrari 250 GT SWB Berlinetta  (1960). Afsluiter is meteen ook de jongste uit het gezelschap: een van de vijf McLaren F1 Le Mans uit 1996.

ralph_lauren_collection_paris_07ralph_lauren_collection_paris_08

ralph_lauren_collection_paris_09ralph_lauren_collection_paris_10

ralph_lauren_collection_paris_11ralph_lauren_collection_paris_12

Indrukwekkend zei u? En dan nog wat. Maar is dit daarmee De Ultieme Collectie? In de letterlijke zin van het woord wel. In de praktijk was ik minder overtuigd. Want in veel gevallen lijk je eerder naar modellen op schaal 1:1 te kijken dan naar échte auto’s. Ze zijn zo extreem goed gerestaureerd dat veel zich in een betere staat bevinden dan ze destijds uit de werkplaats rolden. Typisch Amerikaans zeg maar. Verweerd leder, kleine krasjes, een druppel olie? Vergeet het maar. En dat is jammer want veel van de auto’s hebben een racepalmares om ‘U’ tegen te zeggen. Enkele oorlogswonden, hoe klein ook waren mijns inziens welkom geweest. De meest interessante ruimte is misschien wel die waar de originele motorgeluiden te horen zijn: genieten geblazen! Toch mag het geen excuus zijn voor wie in de buurt van het Musée des Arts Décoratifs zou zijn om de expositie niet te bezoeken. De kans dat je dergelijk select gezelschap nog eens terug zal zien is zo goed als onbestaande. Voor zij die er niet zouden geraken, is er deze exclusieve fotoreeks van Asphalt Heritage Club-lid Amaury Laparra die tijdens de persdag wel mocht fotograferen.

ralph_lauren_collection_paris_13ralph_lauren_collection_paris_14

ralph_lauren_collection_paris_15ralph_lauren_collection_paris_16

19ralph_lauren_collection_paris_20

ralph_lauren_collection_paris_17ralph_lauren_collection_paris_18

[Foto’s: Amaury Laparra]

Share Button

3 Responses

  1. BNNY says:

    Die SSK is toch wel de ultieme Batmobiel uit het verleden!

  2. Ken Divjak says:

    ‘k Heb nog wat ‘Making Of’-video’s opgesnord:

  3. Mee says:

    Hoe speciaal die McLaren ook is: thuis hoort die daar imo niet. Allemaal stuk voor stuk klassieke schoonheden met schitterende rondingen (vooral die SSK), en dan zetten ze daar een geel/oranje racemachien mét grote achterspoiler. Jammer!

Leave a Reply