DRIVR

Ferrari toont unieke ‘SuperAmerica 45’ op Villa d’Este

UPDATE²: De officiële foto’s zijn er!!

UPDATE: Extra info toegevoegd in de commentaren!

Toch vriendelijk van BMW om in het persbericht van de Concorso d’Eleganza Villa d’Este (20-22 mei) gewag te maken van een geheime Ferrari. Een uniek cavallino rampante om exact te zijn, want beter dan een beperkte oplage gaat het hier weer om een one-off die op vraag van een  vermogende New Yorker door Pininfarina gebouwd is – op basis van een 599-derivaat en ‘SuperAmerica 45’ gedoopt…

ferrarisuperamerica

De SuperAmerica-badge heeft sinds 1956 vier keer een Ferrari getooid: de 410 van 1956, de 410III van 1957, de 400 van 1960 en meer recent de 575M van 2005. Telkens ging het om Ferrari-chassis met custom carrosserie (het zogenaamde coachbuilding), en meestal zat Pinin Farina er voor iets tussen. Kenmerkend zijn ook de beperkte oplages met maximaal 50 eenheden voor de oudjes en 559 stuks voor de coupé-cabrio 575 Maranello, evenals vermogensupdates om dat tikkeltje meer te bieden. Volgens de info van BMW (de organisator van de Italiaanse concours d’élégance sinds de revival in 2001) gaat het ditmaal evenwel om een cabrioversie:

Ferrari Super America 45 (2011)

Convertible, 6 cilindri, 6000 ccm

A recent and fascinating trend in the rarefied world of top end Ferrari collectors is the commissioning of one off bespoke version of high end models from Italian coach builders. Several ‘special clients’ have approached Pininfarina (and others) in recent years to build uniquely styled cars, an idea that goes back to the fifties went customers like film director Roberto Rossellini had a special car built for his wife, Ingrid Bergman. The Villa d Este is the natural setting for the exposure of such special vehicles and as well as the Glickenhaus P4/5 this year we have this very special Ferrari Super America belong to the New York […]

Vreemd genoeg vermeldt het persbericht een krachtbron met zes beter dan de twaalf cilinders van de 599, wat sinds de Ferrari Dino van 1968 niet meer voorgevallen is. Waarschijnlijk een typfout dus, net als de onderbreking in de laatste zin die de identiteit van de Amerikaan zou bekendmaken. James Glickenhaus is een New Yorker, maar ook Peter Kalikow uit dezelfde stad heeft al eens een speciale 612 onder de naam Kappa in ontvangst genomen. De opdrachtgever blijft dus giswerk, net als de ’45’ in de typebenaming voorlopig een enigma is. Nog zestien keer slapen.

[Foto: Coconut Photography]

225396_10150187159348260_208048753259_6856708_2550967_n

250110_10150187159273260_208048753259_6856706_6299969_n

227134_10150187159403260_208048753259_6856709_3281530_n

Share Button

7 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Volgens de Italiaanse media zou het opnieuw om een Pininfarina-creatie voor Peter Kalikow gaan, net als zijn 612 Kappa die in 2006 op Villa d’Este werd onthuld:

    ferrari612kappa4

    ferrari612kappa3

    ferrari612kappa2

    ferrari612kappa

    • Stijn says:

      Hopelijk wordt het dit maal wat opvallender dan die ‘sunroof en stickers-special’.

      • A vd Winkel says:

        Duidelijk geen kenner, het is niet enkel stickers en sunroof bij dit ontwerp. Vergelijk de neus en achterkant maar eens mety een standaard 612. De achterlichten en luchthapper op de neus vragen een compleet redesign van neus en kont van dit ontwerp

        • Stijn says:

          Had ik opgemerkt, mijn sarcasme deed er gewoon nog een schepje bovenop. Punt blijft, zelfs Renault steekt meer werk in koetswerkveranderingen wanneer zij een RS fabriceren.

    • Pieter Ameye says:

      Verre van een verbetering op de gewone 612 Scaglietti (die een van de laatst écht smaakvolle hobbelpaarden was). Niettemin benieuwd naar het resultaat. SE’s kunnen er niet genoeg zijn.

  2. DRIVVEN.net says:

    Wat een afgrijselijke half-blauwe velgen heeft dat monster, waar is de ferrari-charme? This won’t do..

  3. flaminia says:

    Die “supercars” zijn in weze totaal achterhaald en “naast de kwestie”. Technische evolutie etc dat is ok, maar de snul die zo’n auto koopt, wat kan die daar in godsnaam mee aanvangen?

    – stoeffen bij de maten op ‘t café (met een Z-plaat liefst)
    – zich eens goed laten pluimen bij ‘t onderhoud
    – fiscale montages uitdokteren om de pil te verzachten
    – meedoen aan car shows en tuning beurzen ve gratis inkom
    – in de file aanschuiven met een “don’t look stupid” look
    – de flitsbakken van het koninkrijk uittesten
    – kankeren als de banden vervangen moeten worden
    – te koop zetten net voor het eerste groot onderhoud…

    En dan heet zo’n ding nog “Super America”… Amerika, waar 90 per uur de norm is en “emission controls” de plak zwaaien!

    De auto als bron van plezier is voorbij… zeker als het gaat om snelheid en vrijheid. De “leefruimte” voor zo’n wagens smelt weg als sneeuw in de blakende zon. Net als de ijsbeer die binnekort nog enkel in een of andere zoo een nutteloos leventje leidt, zullen dit type wagens het zelfde lot ondergaan in een of ander showroomke en enkel fungeren als “image booster” voor een massa-produkt. Een auto wordt stilletjesaan een noodakelijk kwaad, herleid tot een “conform vervoermiddel”!

    Waar is de tijd “mijn auto, mijn vrijheid”?
    Ver weg manneke!

Leave a Reply