DRIVR

F1 Review: Istanbul, Turkije (Race 4 2011)

TIP: Benieuwd hoe het er vorig jaar in Turkije aan toe ging?

We hebben er drie weken op moeten wachten, maar het afgelopen weekend gaf het F1-circus eindelijk weer showtime in Istanbul. Eén van de weinige anti-clockwise circuits, eentje met een door Interlagos geïnspireerde turn one en eentje waar Vettel opnieuw riant op de pole pakte. Met het weerbericht op zonnig en warm geen automatische garantie voor evenveel spektakel als vorige keer in China, tenzij de sleetgevoelige Pirelli’s weer voor applaus zouden zorgen…

64645251

En al meteen in de eerste tien rondjes kregen we entertainment. Terwijl Vettel bij de start deed wat van hem verwacht werd, miste Webber vanop de vuile tweede startplek tractie en kon Rosberg naar P2 wippen. Nog in diezelfde ronde verslikte Hamilton zich toen hij een wat voorzichtige Webber buitenom wilde inhalen, waardoor de Brit enkele plaatsen verloor en achter Button moest invoegen. Belangrijke fase voor Hamilton, want achter een reeks tragere rijders hangen is weliswaar goed voor TV-kijkende fans, maar nefast voor Hamiltons jacht op de Bulls. Nadat Button en Hamilton net zoals vorig jaar hier een mooie strijd leverden en enkele malen haasje-over deden, kwam al in de tiende ronde het signaal voor de eerste pitstops. Even werd het daar warm tussen Hamilton en Massa, nadat de Ferraristi de braziliaan onveilig lieten vertrekken – maar zonder drama.

Turkey F1 GP Auto Racing

In de kijker reden zich vooral de Mercedessen die opvallend snel waren in de vrije trainingen, maar klaarblijkelijk race pace misten. Rosberg gaf alles wat ie had, maar moest toch lijdzaam toezien hoe Alonso, de Bulls en eigenlijk ook de McLarens de bovenhand hadden tijdens de race. Nog erger verging het Schumacher, die niet alleen zijn kwalificatie wederom miste maar ook tijdens de race alleen in beeld kwam als hij langzaam maar zeker door jan en alleman werd gepasseerd om – alsof dat nog niet erg genoeg was – ook nog eens zijn voorvleugel stuk te rijden op de Renault van Petrov. Beginnersfoutje van formaat!

Turkey F1 GP Auto Racing

Mooi is ook de inhaalrace van Kobayashi, die in de kwalificatie door technische problemen geen tijd liet optekenen en vanop de laatste startplek mocht vertrekken om uiteindelijk tiende te worden – voor Schumi en Massa in de (toch wel) betere bolides. Ook onze landgenoot D’Ambrosio deed opnieuw beter dan zijn teamie en reed de race uit. Opdracht volbracht! Button tenslotte verloor het teamduel door een andere bandenstrategie te kiezen en voor drie in plaats van de betere vier pitstops te gaan. De resulterende zesde plek is dan ook niet genoeg voor iemand met titelambities.

Turkey F1 GP Auto Racing

De top drie van de race moest het dan wel heel lang stellen zonder inhaalbewegingen, toch was het spannend. Alonso reed een schitterende race en beet zich vast in het nekvel van Vettel. En met de gekende bandenspanning kan een gat van zes seconden zeer snel dichtgereden worden. Red Bull had met Webber op p3 nog een joker die zelfs nog niet uitgeteld was voor de overwinning, want na de laatste bandenwissel (de vijfde set dus) had Webber nog het versere rubber in vergelijking met Alonso. Jammer voor Ferrari maar absolute victorie voor Red Bull, dat hier een mooie één-twee scoort. Vettel haalt dus drie op vier en lijkt steevast op weg naar een verlenging van zijn titel…

TOP
+ Vettel rijdt weer feilloos en is dit jaar de obetwiste numero uno in de RB renstal
+ Alonso reed een schitterende race in een wagen die eindelijk beter begint te worden…
+ Rosberg (en Mercedes) is er nog niet helemaal maar kent sterke progressie
+ Kobayashi sprokkelt wederom een punt vanuit een bijna uitzichtloze beginpositie

FLOP
– Button opteerde voor de verkeerde strategie en verliest enkele kostbare punten
– Massa haalt geen punten en kent ondanks zijn goede vorm een mindere race
– Schumacher… has lost it

RESULTAAT RACE 4:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 58 1:30:17.558 1 25
2 2 Mark Webber RBR-Renault 58 +8.8 secs 2 18
3 5 Fernando Alonso Ferrari 58 +10.0 secs 5 15
4 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 58 +40.2 secs 4 12
5 8 Nico Rosberg Mercedes 58 +47.5 secs 3 10
6 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 58 +59.4 secs 6 8
7 9 Nick Heidfeld Renault 58 +60.8 secs 9 6
8 10 Vitaly Petrov Renault 58 +68.1 secs 7 4
9 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 58 +69.3 secs 16 2
10 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 58 +78.0 secs 24 1
11 6 Felipe Massa Ferrari 58 +79.8 secs 10
12 7 Michael Schumacher Mercedes 58 +85.4 secs 8
13 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 57 +1 Lap 12
14 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 57 +1 Lap 15
15 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 57 +1 Lap 11
16 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 57 +1 Lap 17
17 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 57 +1 Lap 14
18 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 57 +1 Lap 19
19 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 56 +2 Laps 18
20 25 Jerome d’Ambrosio Virgin-Cosworth 56 +2 Laps 23
21 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 55 +3 Laps 22
22 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 53 +5 Laps 20
Ret 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 44 Retired 13
DNS 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 0 Gearbox 21

WK-STAND PILOTEN:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Sebastian Vettel German RBR-Renault 93
2 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 59
3 Mark Webber Australian RBR-Renault 55
4 Jenson Button British McLaren-Mercedes 46
5 Fernando Alonso Spanish Ferrari 41
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 24
7 Nick Heidfeld German Renault 21
8 Vitaly Petrov Russian Renault 21
9 Nico Rosberg German Mercedes 20
10 Kamui Kobayashi Japanese Sauber-Ferrari 8
11 Michael Schumacher German Mercedes 6
12 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 6
13 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 2
14 Paul di Resta British Force India-Mercedes 2
15 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 0
16 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 0
17 Jarno Trulli Italian Lotus-Renault 0
18 Sergio Perez Mexican Sauber-Ferrari 0
19 Jerome d’Ambrosio Belgian Virgin-Cosworth 0
20 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Renault 0
21 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
22 Pastor Maldonado Venezuelan Williams-Cosworth 0
23 Narain Karthikeyan Indian HRT-Cosworth 0
24 Vitantonio Liuzzi Italian HRT-Cosworth 0

WK-STAND CONSTRUCTEURS:

Pos Team Points
1 RBR-Renault 148
2 McLaren-Mercedes 105
3 Ferrari 65
4 Renault 42
5 Mercedes 26
6 Sauber-Ferrari 8
7 STR-Ferrari 6
8 Force India-Mercedes 4
9 Lotus-Renault 0
10 Williams-Cosworth 0
11 Virgin-Cosworth 0
12 HRT-Cosworth 0
Share Button

4 Responses

  1. Stijn says:

    Was compleet vergeten dat het F1 was tot ik gisterenavond een samenvatting in het journaal zag. Was uiteindelijk blij dat ik mijn zondag op een andere/betere manier heb doorgebracht. Een gemiste kans dat jullie niet wat meer aandacht besteden aan de 1000 km van Spa, dichtbij (mogelijkheid tot het schieten van eigen plaatjes), wel superspannend (strijd tussen Audi en Peugeot en zien of de nieuwe 458 van Ferrari de GTE-klasse op zijn kop kan zetten) en van groot belang (zijnde de laatste grotere race voor Le Mans)…

    • Frederik says:

      Akkoord dat men meer aandacht mag geven aan de 1000 km van Spa e.d., maar ik vind je verwijzing “wel superspannend” niet helemaal terecht.

      Dit seizoen van de F1 is het meest spectaculaire en spannende dat ik sinds jaren heb gezien. Het is niet omdat Vettel precies eenvoudig wint, dat er niets te zien zou zijn.

      Voor het overige ben ik het wel met je eens. Zou leuk zijn als er eens wat uitleg wordt gegeven over die races, zoals welke klassen er rijden (en dan wat technische spec’s over die klassen) etc.

  2. Ken Divjak says:

    Van zodra Francorchamps een live-stream beschikbaar stelt zoals de 24u van de ‘Ring of die van Le Mans, dan besteden we graag meer aandacht aan dergelijke evenementen.

    De beelden beginnen trouwens stilaan binnen te lopen:

    http://www.flickr.com/photos/brecht-decancq/show/

    http://www.flickr.com/photos/jymp/sets/72157626555964075/show/

    En zag ik dat verkeerd of werd de race quasi integraal uitgezonden door EXQI Sport?

    • Stijn says:

      Fijn beeldmateriaal, dat is dus inderdaad wat ik bedoelde, een review en/of preview (inclusief beeldmateriaal). Dit zijn evenementen die bladen à la AutoGids ook links laat liggen, misschien logisch daar de magazines nu al propvol zitten en extra bladzijden gelijk staat aan extra kosten. Maar zeker voor een website als Drivr, de GTE’s zijn toch net vaak de racevarianten van de betere driver’s cars, zou ik het een mooie toevoeging vinden.

Leave a Reply