DRIVR

Kies Maar: Jaguar C-X75 of Porsche 918 Spyder?

Een puur hypothetisch duel deze keer, want geen van beide kemphanen is al in productie, en alletwee krijgen ze een prijskaartje dat ons – en wellicht ook jullie – budget lichtjes te boven gaat. Toch gaat het om belangrijke pioniers, want de Jaguar C-X75 en de Porsche 918 Spyder zijn de voorlopers van wat ongetwijfeld een nieuwe trend gaat worden: de eco-supercar. Beiden zijn immers voorzien van groene elektropower in combinatie met een verbrandingsmotor, al benaderen ze de hybride filosofie wel vanuit verschillende richtingen.

918spyder4_1000

918spyder7_1000918spyder3_1000

De technologie achter de Porsche 918 Spyder is inmiddels al meer dan een jaar bekend, sinds zijn voorstelling op het Salon International de l’Auto 2010 in Genève. Over de hybride aandrijflijn hadden we toen het volgende te melden: “Centraal achterin ligt een V8 met 500 pk en elk van de twee aandrijfassen is uitgerust met een elektromotor van 80 kW (109 pk). In een wagen van 1490 kg vertaalt zich dat in een nul-tot-honderdsprintje in 3,2 seconden en een top van 318 km/h.” Meteen goed voor een rondje Nordschleife in minder dan 7’30” – sneller dan de Carrera GT met legendarische V10 die de 918 Spyder binnenkort vervangt.

Het grootste verschil met die illustere voorganger is dat de 918 Spyder ook een ander gezicht heeft. Zet hem (maximaal 25 km) in ‘E-Drive’ en hij toert volledig elektrisch, geruis- én emissieloos rond. In combinatie met de efficiënte ‘Hybrid’-modus moet dat een (theoretisch) gemiddeld verbruik van 3 l/100km en een CO2-uitstoot van 70 g/km opleveren. Eerst zien en dan geloven natuurlijk, maar zelfs het dubbele zou al indrukwekkend zijn voor een supercar van dit kaliber.

c-x75-5_1000

c-x75-3_1000c-x75-4_1000

De opschudding was zo mogelijk nóg groter toen Jaguar vorig jaar in Parijs de C-X75 voorstelde. Die zou immers 780 pk puren uit een combinatie van elektromotoren en… gasturbines. Een radicale, maar vooral compacte technologie, die echter nog enkele jaren ontwikkeling nodig heeft. De Britten beweren dat de turbineversie er ooit nog komt, maar maakten afgelopen week bekend dat ze in eerste instantie werken aan een hybride met een al bijna even verrassende 1.6 turbo centraal achterin. Toch is deze configuratie geen toeval: de viercilinder zal worden afgeleid van de krachtbron die in 2013 zijn intrede doet in de Formule 1.

Net als Porsche werkt ook Jaguar trouwens samen met Williams F1 voor de implementatie van de elektrische hulpmotoren – in de Formule 1 beter bekend als KERS. De ervaren renstal staat eveneens in voor de aerodynamica van de carrosserie uit koolstofvezel, die een topsnelheid boven de 320 km/h moet garanderen. Voor de acceleratie van 0 tot 100 km/h moet de C-X75 onder de magische driesecondengrens duiken, waarmee de hybride vierpitter terecht komt bij een uiterst select clubje hypercars. En dat met een gemiddelde CO2-uitstoot van 99 g/km, mede dankzij een volledig elektrisch bereik van 50 km.

918spyder6_1000c-x75-2b_1000

In België zou de C-X75 dus maximaal profiteren van de ecokorting, en dat is meer dan welkom: Jaguar communiceerde al een richtprijs van zo’n 790.000 euro. Exclusiviteit wordt nu eenmaal duur betaald; amper 250 exemplaren zullen ooit de fabriek verlaten. Porsche bouwt de 918 Spyder wellicht in een iets grotere oplage van enkele duizenden, en zou er volgens insiders een 500.000 euro (exclusief belastingen) voor vragen. Relevanter voor gewone stervelingen blijft echter de vraag welke ecoracer het meest tot de verbeelding spreekt. Anders gesteld: welke van de twee prijkt binnenkort aan de muur van duizenden kinderkamers? Aan jullie het woord.

Share Button

8 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Laat ons niet zeuren over het feit dat geen van beiden in de realiteit nog maar in de buurt zal komen van de opgegeven verbruikscijfers.
    Laat ons daarentegen driewerf hoera roepen dat de supercar een nieuwe adem heeft gevonden. En blijkbaar hebben Porsche en Jaguar voldoende vertrouwen en lef om ermee uit te pakken.
    Niet voor de gewone sterveling dus, maar dat was de auto in zijn begindagen ook niet.
    Kiezen? Als je deze bedragen op tafel kan leggen, koop je ze toch alletwee?

  2. W0ut says:

    Porsche. Heb er meer vertrouwen in. 🙂

    • Stijn says:

      Klopt, ik denk dat er meer know-how aanwezig is bij Porsche om een supercar te bouwen die het rijplezier kan brengen dat zijn uiterlijk doet uitschijnen. En bovendien nog betrouwbaar en praktisch is (naar supercar normen).

  3. Pieter Ameye says:

    Hele moeilijke. De Jaguar is zonder twijfel de mooiste, maar aan de V8 van de Porsche kan je niet ontsnappen. Een supercar moet ook super klinken en dat kan gewoon niet met een vierpitter. Porsche dus.

  4. ElmoTheElk says:

    918 Spyder. Misschien de mooiste auto die ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen en bovendien geloof ik bij hun ook meer dat ie straks – als hij er is – ook daadwerkelijk superzuinig is.

  5. Benoît says:

    Porsche! Het design spreekt me meer aan dan dat bij de Jag.

  6. Ken Divjak says:

    Idem dito hier; het design van de 918 is duidelijk Porsche terwijl ik in de C-X75 gewoon een (eco)supercar zie die zijn technologische briefing voorlopig niet waar maakt.

  7. Ben says:

    Voor mij spreekt de Jaguar het meest tot de verbeelding. Als ze de technologie van een straalmotor op punt krijgen kan dit een belangrijke mijlpaal zijn maar vrees er helaas voor dat het een beetje een XJ220 verhaal gaat worden. Zelfs de 1.6 motor duurzaam krijgen voor dagelijks gebruik lijkt me al een hele opgave..

Leave a Reply