DRIVR

Rijtest: Peugeot RCZ 1.6 THP 200

Naast puike fotografie staat er in onze sneeuwtest van de RCZ diesel één belangrijke conclusie: “deze Leeuw brult om een benzinemotor”. En daarom voorziet Peugeot niet alleen een 163pk sterke zelfontbrander, maar ook twee versies van de met BMW ontwikkelde 1.6 turbobenzine; eentje van 156pk zoals PSA-partner Citroën die in de DS3 gebruikt, en een andere met 200pk zoals Mini die in de John Cooper Works lepelt. Hoe zou je zelf zijn…

rijtestpeugetrcz200a

Sla er het lijvige persbericht op na, en je ontdekt nog meer redenen om voor de 200 te gaan. Want niet alleen is die 70kg lichter dan de dieselaar, ten opzichte van de 156 zijn er ook sterkere wielnaven en een extra subframe om de topversie scherper te laten reageren. Combineer dat met een kleiner stuur en een kortere zesbak, en je krijgt misschien wel de aangenaamste Peugeot van het afgelopen decennium. In die mate zelfs dat dit parelmoerwitte exemplaar met carbon dak en zwarte 19-duimers een blijvende indruk heeft nagelaten, en dat is zelfs in dit vak zeldzaam. De redenen daarvoor zijn legio.

rijtestpeugetrcz200drijtestpeugetrcz200cEerst en vooral zijn er weinig budgetgenoten die aan het ontwerp van Boris Reinmöller kunnen tippen. Zelf citeert de geboren Duitser klassieke racers uit de jaren ’60 als inspiratie, maar wij houden het liever op de Karmann Ghia die duidelijk in de heupen zit. Daartussen verstopt zich een 911-achtige spoiler die gedeeltelijk omhoog schuift bij 85km/h om aan 155 losse 34° tegen de wind te gaan staan – net als het tankklepje dat gracieus uit de rechterbil opstijgt. Nadeel van zoveel chique is dat de achterbank onbruikbaar wordt voor alles behalve kleuters, terwijl de voorstoelen maximaal 1m90 comfortabel dulden. Dat de boordplank op wat koeienhuid en een analoge klok na uit de 308 komt, stoort verder niemand. De lage achteruitkijkspiegel en opklappende multimedia-interface daarentegen, die compromitteren het zicht naar rechtsvoor meer dan nodig.

rijtestpeugetrcz200e

Starten doet het THP-blok met een klassieke sleutel, maar klinken alleen onder vollast. Daarvoor zorgt dezelfde Sound System Technology als in de 308GTi, ook al herinneren we ons diens db’s op een of andere manier intenser. Voor een turbomotor is de gasrespons verder op peil, maar pas halfweg de tacho echt bij de les. In dat opzicht doet de geblazen 1.6 bijna atmosferisch aan, met een lineaire vermogensopbouw tot aan de begrenzer bij 6.500t/m. Beangstigend wordt het evenwel nooit; de chrono’s beloven 7,5 tot 100 en 237km/h voluit. Net genoeg om te entertainen, en met een testgemiddelde van pakweg negen liter perfect verantwoordbaar op dagelijkse basis. Minder kan trouwens ook, terwijl meer dan 10l quasi onmogelijk is – zelfs in de Belgische Ardennen. Interessant weetje: de 200 produceert met 159g CO2/km slechts vier gram meer dan de 44pk zwakkere 156. Of anders: het normverbruik van beide benzinevarianten scheelt exact 0,2l/100km. Niet twijfelen dus.

rijtestpeugetrcz200f

En bovendien – hoe harder je de 200 om de bocht jakkert, hoe leuker hij het vindt. Op droog wegdek is de grip dan ook zo fenomenaal als de tractie, zonder het koppelstuur dat gelijkaardige Mini’s kwelt. De demping is hard maar doenbaar, het stuurgevoel artificieel maar direct en de pedaalmapping (h)eerlijk sportknopvrij. Eindelijk nog eens een constructeur die bewijst dat het ook zonder zo’n ‘compromistoets’ kan… Wat de John Cooper Works-varianten dan weer wel bieden en de Leeuw niet, is een meesturende achterkant. De reden daarvoor ligt in de neuszware gewichtverdeling (64/36) die de poep zelfs niet met trail-braking laat meespelen – uitgeschakeld ESP of niet. ‘Klinisch’ is bijgevolg de beste manier om het bochtengedrag van de RCZ te omschrijven, maar wel verdomd efficiënt. Alleen spijtig dat het stuur voor al zijn gewicht zo weinig feedback geeft over de metershoge gripgrens van de sublieme ContiSportContact 3’s.

rijtestpeugetrcz200grijtestpeugetrcz200h

Het antwoord op de vraag van vandaag is desalniettemin “ja, ik zie mezelf een RCZ200 boven een VW Scirocco of een Audi TT kiezen”. Niet omdat deze Fransoos de leukste rijdersauto is (die eer gaat volgens het verzamelde autojournaille nog altijd naar de Scirocco 2.0TSI 200), en ook niet omdat diens interieur een schoolvoorbeeld van ergonomie is (zoals dat van de TT) – maar omdat er voor 30.000€ geen andere coupé is die de dunne lijn tussen stijl en prestaties zo overtuigend bewandelt als de RCZ200. Het enige raadsel dat niet op te lossen valt in één week, is of dit topmodel genoeg in huis heeft om fervente DRIVRs lang te entertainen. De beste van de klas hebben namelijk verschillende lagen in hun dynamisch arsenaal; levels die de bestuurder gaandeweg ontsluit naarmate zijn vertrouwen groeit en zijn kunnen verbetert. In die optiek lijkt de RCZ200 te gul, door alles – en dan hebben we het vooral over dat scalpel-achtige bochtengedrag – meteen op tafel te smijten. Alleen de tijd zal uitwijzen of echte speelsheid bij Peugeot tot de geschiedenisboeken behoort, dan wel gereserveerd is voor een nog gefocustere versie van deze al indrukwekkende 2+2…

[Holga's: Ken Divjak]

rijtestpeugetrcz200i

PEUGEOT RCZ 1.6 THP 200

Plus Min
+ Knapste coupé onder de 30.000€ - Maar niet de meest speelse

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbo
Aandrijving voorwielen
Vermogen 200 pk
Koppel 275 Nm
Gewicht 1297 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,5 s
Topsnelheid 237 km/h
Gem. testverbruik 8,9 l/100 km
Prijs 29.580 euro
Fiscale PK 9

Verdict

8 op 10

Share Button

6 Responses

  1. Stijn says:

    Leuke test, een segment (relatief betaalbare coupé’s) dat de Drivr-lezers wel zal boeien!
    Maar ondanks nog niet met de RCZ te hebben gereden laat ik hem reeds links liggen. Ja, een TT 2.0 TFSI kost 5.000 euro’s meer. Maar als ik toch al 30.000 lappen op tafel moet leggen spaar ik nog wel even door om de beste coupé van het segment te hebben. Het argument prijs valt in mijn ogen ook deels weg door de herverkoopwaarde, zelfs de eerste van de huidige generatie TT’s (alreeds 5 jaar oud) gaan nog vlot 20.000 euro. Zie ik de fransoos niet meteen evenaren…
    De TT is niet de mooiste wagen ter wereld maar is wel de trendsetter (en niet deze replica) en stoot ook van geen enkel standpunt tegen de borst. Wat het smoelwerk van de Peug toch nog steeds wel doet. Dan is er het interieur, de TT biedt (voor mezelf) het mooiste interieur vandaag de dag op de markt. Die drie ronde ventilatiemonden à la Ferrari 550/575 en de feilloze afwerking en materiaalkeuze zijn een plezier om in te vertoeven. In deze RCZ kreeg ik helemaal geen speciaal gevoel. In Fifth Gear moest de RCZ ook reeds de duimen leggen voor de Scirocco. En de TT is gewoon nog beter. Zijn chassis, aluminium vooraan en staal achteraan, staat op een extreem hoog niveau. En ook de prestaties zijn nog wat beter dan die van de RCZ. De TT voelde echt aan als een véél krachtigere wagen en doet alles nagenoeg perfect. Misschien wat emotieloos ten opzichte van echte sportwagens (licht stuurgevoel bij hoge snelheid en geen brullende motor), maar dat vergeef je hem wel door zijn omnipotent karakter en lage gebruikskosten (matig benzineverbruik en lage taksen ten opzichte van grotere cilinderinhouden). Je merkt het, als er geen deftige sportwagen in zit komt er bij mij een TT voor de deur. Als je iets doet moet je het goed doen, de dealers in de Blue Box zullen me niet zien.

    Zelfs op de Norschleife maken ze je niet belachelijk in een TT:

  2. VishnuSixDix says:

    lol @rokende remschijven

    • Stijn says:

      Ik zei niet dat het geen pijn deed, wel dat een standaard TT fikse prestaties kan neerzetten :)

  3. tborre says:

    ik ga men TTS niet inruilen…. maar moet toegeven dat de rcz ook wel wat voordelen heeft..

  4. Ken Divjak says:

    Dat de 2.0 T(F)SI van TT & Scirocco krachtiger aandoen, wil ik jullie nog nageven.

    Maar om nu te zeggen dat een TT scherper stuurt dan deze RCZ?
    Daarvoor moet ik ze toch nog eens naast mekaar zetten…

    De consensus is evenwel dat de Scirocco het leukste chassis van de drie heeft.

    • Stijn says:

      Wel bizar want het chassis van de Scirocco is wat minder revolutionair dan dat van de TT…
      Bovendien zet de TT net nog wat minder kilo’s op de schaal en heeft deze vooral een lager zwaartepunt…

      Een shoot-out met deze drie coupé’s die ook design hoog in het vaandel dragen?

Leave a Reply