DRIVR

RACB doet DRIVR een Zuinigheidstrofee cadeau !?

Hoe ga ik dit in hemelsnaam verzwijgen? Dat is het eerste wat er door mijn hoofd gaat wanneer RACB-mentor Luigi mij – instigator van een webzine dat doorgaans geen uitstaans heeft met verbruikscijfers – met zijn wijsvinger aanduidt als winnaar van de EcoLog-trofee. Meteen gevolgd door Vaarwel secuur opgebouwde Reputatie en iets met Vogel voor de Kat wanneer dit de collega’s bereikt. En ja hoor, geen uur later zijn de persoonlijke visitekaartjes voor Ken Divjak, EcoDRIVR al in druk…

ecolog1

Hoe mij die dubieuze eer te beurt gevallen is? Door de nieuwe EcoLog-software van de Royal Automobile Club of Belgium (RACB) die onderhand een meerderheidsaandeel in de Peugeot School voor Automobielbeheersing (EPMA) heeft. Ontwikkeld door een F1-ingenieur heeft die veel weg van race-telemetrie, met het verschil dat de eindeloze data ingezet worden om brandstof te sparen beter dan seconden. Maar om dat te meten moet er natuurlijk een persoonlijke benchmark zijn; een rondje Nijvel van pakweg negen kilometer “in eigen rijstijl alstublieft”. Het resultaat is een ontnuchterend verbruik van 7,44l diesel met een oude 407SW 2.0HDI die volgens de EU-norm 5,7l drinkt. En ik had mij nochtans ingehouden…

ecolog2

Tijd voor co-piloot Liugi en zijn vijf onontbeerlijk tips:

  1. Start de motor pas als je echt gaat vertrekken. Zeker ‘s winters bezondigen veel chauffeurs zich aan een préchauffage die niet alleen brandstof kost maar ook slecht is voor de motor. Zorg dus dat alles van zetel- over spiegelafstellingen tot handrem- en versnellingsbakhandelingen gedaan zijn vooraleer te starten om meteen weg te kunnen rijden.
  2. Hou de toeren in de ideale vermogensband. De vraag is alleen – waar zit die groene zone feitelijk? Heel eenvoudig: van 750 toeren onder tot 250 toeren boven het maximumkoppel van de krachtbron in kwestie. Voor onze 407 betekent dat dus opschakelen aan maximaal 2.250 toeren (zelfs minder in de hogere verzetten), en terugschakelen aan 1.250 om niet onder de turbo te vallen. Lijkt weinig, maar is het voor een moderne dieselmotor niet.
  3. Probeer zo min mogelijk te remmen. Want what slows down, must speed up – en dat kost minimaal 1,5€ per liter. Anticiperen is dus de boodschap, ook al impliceert dat vaak gefrustreerde achterliggers die niet inzien waarom je een halve kilometer voor een rood licht aan nauwelijks de helft van de toegelaten snelheid rijdt…
  4. Leg de motor bij langere stops stil. Is je wagen niet uitgerust met een automatisch start-stopsysteem, dan heeft het geen zin om bij elke stop de sleutel om te draaien. De startmotor heeft eronder te lijden (die bij een SSS is erop voorzien) en de winst is marginaal. Duurt de stop echter lang, dan heeft het zeker zin om de motor stil te leggen – maar bedenk wel dat de lichten en richtingaanwijzers bij veel wagens dan niet functioneren!
  5. Niet bruuskeren. In ecomiddens hoor je nogal eens het volgende: accelereer zo snel mogelijk naar de gewenste snelheid om het proces van versnellen zo kort mogelijk te houden. Maar daar hoort toch een duo kanttekeningen bij; eerst er vooral is er de groene zone die je in geen enkele versnelling wil overschrijden, en daarnaast volstaat een halve gasopening volkomen om 70, 90 of 120 te halen. Niet talmen dus, maar zeker ook niet bruuskeren.

ecolog3

Mantragewijs voorzien van bovenstaande tips ziet mijn tweede rit er heel anders uit. 1.200€ anders om exact te zijn, want dat zou voor mij de brandstofbesparing op jaarbasis zijn. En daarmee is de 270€ die het RACB voor de cursus wil (in dit extreme geval) snel terugverdiend. De vraag is alleen hoe je leaserijders met onbeperkte tankkaarten stimuleert om geen 7,4 maar 5,0l/100km te verbruiken. “Door ze alvast een cursus bij ons cadeau te doen” klinkt het in Nijvel, maar dat is natuurlijk opportunistisch. En al evenmin door ze allemaal een elektrische Peugeot iOn van pakweg 35.000€ cadeau te doen (ook al is die voor 120% afschrijfbaar) – want zonder versnellingen en met overal koppel is daar alweer een heel andere cursus voor nodig. Eens zien welke Chinese vrijwilliger ik daarvoor vind…

[(Geen;) Dank aan Luigi van het RACB voor de professionele coaching]

Share Button

15 Responses

  1. BART! says:

    In ieder geval gefeliciteerd met deze titel, kun je in ieder geval trots aan je palmares toevoegen.

  2. Stijn says:

    Shame on you… nee wacht good for you and everybody else!
    Je opmerking over de leaserijders is inderdaad terecht. De diverse ecologische versies (met vaak een beperkt vermogen) door het verkeer zien scheuren roept bij mij ook vraagtekens op…

  3. Yannick says:

    Proficiat! Ik probeer altijd zo zuinig mogelijk te rijden. Uiteindelijk is het enorm makkelijk om met eender welke moderne auto weinig gas te geven, snel op te schakelen etc. en toch mee te komen met het verkeer. Eens goed doorgeven zou af en toe voor het plezier moeten zijn, niet constant met die logge dieseltank.

  4. Gideon says:

    Het probleem van zuinig rijden is vooral dat het andere verkeer er (nog) niet op anticipeert. Als ik bijvoorbeeld ruim voor een verkeerslicht van het gas af ga zit er altijd wel iemand te bumperkleven. Daarom let ik er ook niet altijd op…

  5. Benny Herdewyn says:

    Nog een tip: bij uitrollen in versnelling (remmen op de motor en dus niet de koppeling van ver indrukken) verbruik je nul komma nul liter omdat de brandstoftoevoer wordt afgesloten. Dat scheelt een behoorlijke slok op de borrel!
    Het is trouwens een misverstand dat zuinig en vlot niet zouden samengaan. Anticiperen vergt bovendien heel wat concentratie en wordt zo een sport op zich.
    Zuinig in de dagelijkse drukte dus en daarbuiten kan je de motor nog geregeld een melodietje laten zingen.

  6. VishnuSixDix says:

    Ik haal met mijn 1.4 TSI 7.4 gemiddeld. Dat is heel zuinig volgens spiritmonitor.de… maar het normverbruik is 6.4 en dat haal ik enkel door lange ritten van 30km+ zonder teveel files. Nooit in mijn dagelijkse pendelritten.

    Verder gaat tip 2 lastig zijn voor mij. Max koppel is hier vanaf 1500 tot 4500 toeren. dus ik moet daar 750nm onder en 250 toeren boven? Laten we zeggen dat ik, met warme motor, cruise tussen de 1500 en de 2200 tpm.

    Verder probeer ik zo veel mogelijk uit te bollen, maar er zijn nogal wat onnozelaars voor me die bruusk remmen (OEI ik moet afslaan, of ze beslissen plots om iemand over te laten steken) waardoor dit niet kan 🙁

    Ik vind dat ik nogal zuinig rijd, maar de hoofdreden hiervoor is dat ik die EURO 95 (soms 98) zelf moet betalen. Met een volle tank die soms €80 kost zou je voor minder…

  7. Pieter Fret says:

    Nog een goeie tip: rijd niet te snel op de snelweg. Vroeger stelde ik mijn cruise control altijd in op ‘net niet flitsbaar’, maar sinds ik ontdekt heb dat 7 km/h trager rijden bijna een liter per 100 km zuiniger is, zet ik hem een tikje lager.

    Gevolg: 7,4 l/100km met mijn laatste tank en een gemiddeld (all-time) verbruik dat gedaald is tot 7,7 l/100km. Met een Cooper S! En ik rij echt wel vlot tot (zeer) sportief op momenten dat het kan. De kunst is om op de andere momenten verstandig te rijden.

    En zoals Benny al vermeldde: niets zo goed om een dosis spanning in een saaie pendelrit te injecteren dan op een quasi lege tank de wagen naar huis te ‘nursen’ 🙂 Persoonlijk record is nog voor 7 km (reserve)brandstof op de boordcomputer. Kan je garanderen dat je dan op je rijstijl let 😉

    • Borissnor says:

      Dat heb je goed voor mekaar! Ik haal met mijn S maar rond de 8, al is dat meer omdat ik maar niet genoeg krijg van die leuke tussensprintjes. De S heeft wel het voordeel dat veel koppel beschikbaar is onderin,je kan gemakkelijk als een diesel rijden. Deze week van Boom naar Beveren (A12 en stuk E17) een record van 5,1 l/100km gehaald, beat that!

  8. wooter says:

    Ha de Luigi!

    Sjans dat ik hem ken van dingen die helemaal niet eco zijn 😀

  9. FrX says:

    Mef.

    Priusrijder hier (en nu wordt ik wsl met boze ogen aangestaard?).

    Dat is nu eens écht een auto die uitnodigt om *smooth* te rijden: energie-opwekkend remmen, verschrikkelijk veel lawaai als je te hard optrekt (storend) en muisstil als je cruist tegen 50/h en lager.

    Menig automobilisten moeten me dan ook kost-wat-kost inhalen op in mijn gat hangen, net omdat ik – inderdaad – anticipeer in plaats van rem. En omdat ik als ik niet gehaast ben, zoals Pieter zegt, tussen de 105 en 110 op de snelweg cruise. Gemakkelijk een verbruik van 0,5L/100km minder dan tussen 115 en 120. En dat maakt op langere stukken.

    Ik haal nu – gecombineerd verbruik en vooral korte ritjes – 4,5L/100 km. Als je weet dat Toyota het verbruik van dat ding op 4,3L legt, doe ik het niet slecht. En ja, daar ben ik best trots op. ;p

    Alleen jammer dat de Prius een CVT heeft: enorm chill rijden, maar soms vind ik dat ‘m iets vroeger een ‘versnelling’ hoger moet kunnen zetten, hij blijft tegen 70km/h soms te lang in de hoge toeren. Ik heb veel liever een handschakelbak en dus zelf de controle. Honda CRZ dan maar? 🙂

    En nu we toch met tips gooien: cruise control gebruiken is minder zuinig dan je eigen voet, als je ‘m natuurlijk in één vaste hoek kunt houden.

    • Jimster says:

      Ik hou nochtans van mijn cruise control om mijn verbruik in de gaten te houden. Moment dat ik die in druk gaat mijn huidig verbruik tss de 0,2 en 0.5 l/100 minder. En voor de langere ritten autosnelweg is dat nog veel voordeliger. Ooit eens een verbruik gehaald van 4.7l/100 over een afstand van +- 1000 km tegen een gemiddelde van 121 km/h (frans biljartasfalt en cruise control op 130)

      De ondergrond heeft dus ook zeker een invloed. Dat merk je trouwens ook in België als je de E40 richting Luik neemt.

      Rekeninghouden met je verbruik is voor mij de nieuwe vorm van rijbeleving tijdens het woon/werk verkeer. Het voelt aan om dan toch een beetje meer drivr te zijn, al is het niet om de juiste, leuke reden. Maar dan nog, de uitgespaarde brandstof verantwoord dan wel voor mij de uitspatting die af en toe nog es volgt.

      • FrX says:

        Ik zal niet tegenspreken dat cruise control op snelwegen, zeker op de lange stukken – als je dus sneller vermoeid geraakt – handiger is, en ook zuiniger.

        Ik heb al herhaaldelijk gezien en gelezen (kan niet verifiëren met bronnen, jammer genoeg (Clarkson in de Audi A8 verbruikstest op TG misschien?)) dat het desalniettemin toch beter is die cruise control niet te gebruiken als je zuinig wilt rijden.

        Zelf merk ik het verschil toch wel degelijk: als ik het onmiddelijk verbruik raadpleeg tijdens de cruise-control, dan fluctueert deze toch meer dan als ik mijn voet in een vaste hoek houd. Al is dat laatste een stuk vermoeiender, wat uiteindelijk weer kan resulteren in een meerverbruik.

  10. Milly says:

    Bedankt voor de tips!!! Lijkt me dikke FUN FUN FUN om die allemaal in de praktijk om te gaan zetten!

Leave a Reply