DRIVR

Onthuld: Aston Martin V12 Zagato

EDIT: Een pak beter dan de Ferrari Wind SuperAmerica 45 als je het ons vraagt…

Of de Zaagmannen mijn aanklacht genoteerd hebben weet ik niet, maar met volgend stukje waanzin zitten de Italianen duidelijk terug op het goede spoor. Op het Concours Villa D’Este presenteert de coachbuilder vandaag zijn nieuwste tour de force op basis van de Aston Martin Vantage. De nieuwe V12 Zagato moet enerzijds het jubileum van de beeldschone DB4 Zagato vieren, en anderzijds de samenwerking met de Britse sportwagenbouwer opnieuw aanhalen. Het resultaat is ieder geval verfrissend en een duidelijke breuk met enig voorgaand werk. De Z is terug, en hoe!

aston_martin_zagato_01

Met de DB7 Zagato was het van 2002 geleden dat het Z-logo de flanken van een gesloten Aston sierde. En hoewel geen onverdienstelijke poging, was het design verre van inspirerend. Niet zo in het geval van de V12 Zagato; duidelijk een Aston Martin, overduidelijk Zagato en toch laat het geheel geen herkauwde indruk na. Hier is werk van gemaakt. Het frêle aluminium koetswerk is handgeklopt en zou volgens zijn makers niet machinaal te (her)produceren zijn. Het voorspatbord alleen al bestaat bijvoorbeeld uit zeven aparte plaatdelen. Motorisch werd de 6.0 liter V12 ongemoeid gelaten, want die produceert nog altijd 510pk bij 6500tpm en 570Nm koppel. Ruim voldoende voor dit lichtgewicht dat hoogst waarschijnlijk nog enkele kilo’s zal afschrapen van de 1.680kg die de V12 Vantage weegt.

aston_martin_zagato_02

aston_martin_zagato_06aston_martin_zagato_07

De V12 Zagato komt er in twee gedaantes. Enerzijds de straatversie van hierboven, anderzijds als raceversie met rolkooi, een grotere benzinetank van 120 liter, opgewaardeerde remmen met zes zuigers en een volledig instelbare Multimatic DSSV-ophanging. Aston CEO Dr. Ulrich Bez voegt er het volgende aan toe: “The Zagato design language is a perfect complement to our design and engineering expertise. After 50 years of the two companies being associated with each other the partnership has produced some of the world’s most iconic cars. Of course, 50 years ago Italian design houses were widely seen as leading the way with new designs but now and supported by our independence, Aston Martin has its own in-house design ability so this new venture with Zagato is more collaborative than it perhaps would have been in the past. The task for us has been to create a concept that is a natural successor to those iconic cars that have gone before. Matching the technology of the age with the traditional skills vital to deliver such a bespoke and exclusive sports car will lead to a strictly limited run of roadgoing V12 Zagatos.”

aston_martin_zagato_03aston_martin_zagato_04aston_martin_zagato_05

Voorlopig kijken ze bij Aston Martin de kat uit de boom en is er van productieplannen officieel nog geen sprake, maar ga er gerust van uit dat de auto er in gelimiteerde oplage komt. Of dat er opnieuw 25 zullen zijn zoals bij de DB4 GT Zagato het geval was, weten we niet – maar de kans is reëel. Tot dan zullen we het met deze plaatjes en die van het Concorso komend weekend moeten doen.

[Bron: CAR]

Share Button

8 Responses

  1. DRIVVEN.net says:

    Mooi! Ik zie wel wat elementen van een Nissan GT-R terugkomen en voor de grille en voorkant hebben ze duidelijk even naar hun Lancia Fulvia Zagato gekeken..

  2. Ken Divjak says:

    Volgens de collega’s van Autowereld zal Bez volgende zaterdag al deelnemen aan een VLN-wedstrijd op de Nordschleife (ter voorbereiding op de 24 Uren-race eind juni) met twee van deze Endurance Racers.

    En zoals iedereen onderhand weet, bestuurt de CEO eentje zelf!

  3. Stijn says:

    Achterkant is wel wat laag. Zakt er ver weg, zeker voor zo’n korte kont (gaat de grip en dus ook het weggedrag niet bevorderen).

  4. Ken Divjak says:

    Sommigen (zoals Chris Harris) zien de achterkant van de Lancia Hyena Zagato erin, anderen (zoals ik) dan weer de achterlichten van de Ferrari FF – en sommigen zelfs… een slang!?

    fireshot-capture-005-twitter-_-sam-philip_-couldnt-work-out-what-the-___-twitter_com__samphilip_status_71494485443493888

  5. Pieter Ameye says:

    Snap je meteen waarom het voorspatbord zo complex is. Had het niet eens opgemerkt op de studiofoto’s:


    Credit: Owen Ready

  6. Stijn Sioen says:

    Zéér knappe prestatie van Zagato !
    Enig minpuntje voor mij is het wel oversized luchtuitlaat na het voorwiel.

    • Pieter Ameye says:

      Benieuwd of daar bij de productiemodellen nog een soort van gaas zal komen, want op deze manier is het koetswerk in geen tijd geruïneerd door opvliegende steentjes en andere rotzooi. Tenzij daar een bijzondere folie op komt of zo.

  7. gijs says:

    en hij klinkt nog mooi ook:

Leave a Reply