DRIVR

Voorrang van Links: Een Goed Idee™?

Autoberichten met ‘links’ in de titel zitten in de lift. Vorige maand kon je hier lezen hoe Amerikaanse UPS-busjes zo min mogelijk linksaf slaan, terwijl andere media over de Left Turn Assistant van BMW berichtten (een radarsysteem dat je helpt om veilig linksaf te slaan). Qua timing zit Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe dus goed om zijn Voorrang van Links-idee vanonder het stof te halen. Maar ook qua gedachtengoed?

ericlafforgue

Kwisvraag: hoe komen we aan de voorrang-van-rechtsregel? Antwoord: door de Conventie van Wenen uit 1968. Niet toevallig hetzelfde jaar dat Belgiës Verkeerswet officieel in werking trad om alle wegen zonder signalisatie voorrang van rechts te verlenen. Er moet nu eenmaal een eenvoudige regel zijn voor al die kruisingen waar geen dure wegminfrastructuur (lees: stoptekens, verkeerlichten, rotondes, …) voorhanden is. Let wel: destijds noch vandaag is onderzocht of voorrang van recht veiliger is dan van links – of helemaal geen algemene voorrangsregel. Het Verenigd Koninkrijk hanteert zelfs identiek dezelfde wet als wij, terwijl je daar een rijvak moet kruisen om prioritair in te voegen. En toch werkt het.

Daarom is het volgens verkeersdeskundigen belangrijk om van nul te starten met een nieuwe regel, waarbij ‘nul’ staat voor de situatie zonder voorrangsregels of -gewoontes. Maar die joker hebben we natuurlijk een halve eeuw geleden gebruikt… En toch speelt Schouppe exact met dat idee: de boel helemaal omgooien en voorrang van links introduceren. Omdat het volgens de Staatssecretaris een beter zicht op de zaak geeft, net als vandaag het geval is op ronde punten. En bovendien: de wijziging waarbij stoppen geen verlies van voorrang betekent, is toch ook goed verteerd!?

De vraag is evenwel of het probleem bij de ‘richting’ van de voorrangsregel ligt. En of het niet eerder de ontelbare uitzondering zijn die de zaak compliceren? Toegegeven: ‘links’ geeft een beter zicht dan ‘rechts om de hoek’, maar verkeer kruisen is toch moeilijker (omdat je nog met een tweede rijrichting rekening moet houden) dan gewoon infilteren? Neen; het echte probleem zit volgens ons bij de gemeentes die de rechtsregel overrulen omdat het  goedkoper uitkomt, en bepaalde knelpunten noodgedwongen ongemoeid laten. En dan hebben we het nog niet eens over de (on)mogelijkheid om een Europese conventie te doorbreken zoals Schouppe wil. Benieuwd wat onze buren daarvan vinden…

[Foto: Eric Lafforgue]

Share Button

5 Responses

  1. AnthonyG says:

    Ik snap niet hoe de voorang van links goed kan werken op bv T-splitsingen, waar de auto die van onderen komt naar links moet, de auto die van rechts komt links moet inslaan.

    Dat wringt toch gewoon?

  2. Andries says:

    Geef Schouppe ne linkse… Heeft die kerel al eigenlijk iets nuttig gedaan? Ah ja, die mooie nieuwe platen die je niet kan lezen. Of nee, die zichtbaarheidscampagnes voor motorrijderers… Of de stiptheid van de nmbs…

  3. Pieter Ameye says:

    Wat mij betreft mag zelfs de voorrang van rechts afgeschaft worden. Een pak veiliger, nooit meer onzinnige kwesties over wie nu wel, dan niet in zijn recht was of andere onzin. Elke automobilist moet gewoon opletten. Nog meer onzinnige regels? Nee dank u.

  4. LeviV says:

    Voorrang van rechts geeft vaak toch wel onzinnige situaties, zoals op een vrij grote baan rijden en dan toch voorrang moeten geven aan een klein straatje dat er op uitkomt waar je helemaal niets van kan zien.
    Niet dat ik voorstander ben van voorrang van links, maar best zou gewoon zijn dat een hoofdbaan altijd voorrang heeft op zijstraatjes, tenzij anders aangeduid.

  5. JDM says:

    Voorrang van links invoeren roept bij mij het woord ‘bezigheidstherapie’ op.

    Voorrang van rechts is een prima en simpele regel: rechts heeft altijd voorrang behalve als je zelf op een voorrangsweg rijdt. Geen discussie mogelijk. Borden genoeg die je daar op wijzen en wat nog eens extra onderstreept wordt door signalisatie op de weg.

    In Frankrijk, en naar mijn aanvoelen ook in Brussel, gaat men daar veel consequenter mee om. Je kan er zelfs – mits goede samenwerking met carrossiers – je beroep van maken! :-S

Leave a Reply