DRIVR

Gastbijdrage: Volvo’s Designtaal onder de Loep

Niels studeert Vehicle Design op Royal College of Art te London.
Hij zal o
p DRIVR zijn licht laten schijnen over nieuwe ontwikkelingen op designgebied.

De Volvo Concept Universe is onder leiding van Peter Horbury tot stand gekomen. Hij volgde Steve Mattin op als Chief Design en is na enige jaren van afwezigheid terug aan het roer binnen de Volvo Design Studios. Vandaar ook dat deze concept car een duidelijke breuk maakt met de visuele kenmerken van de door Mattin ontworpen generatie Volvo’s.

Volvo_concept_universe

Horbury is voor Volvo een belangrijk man. Hij is het brein achter wat het merk zelf “ReVolvolution” noemde. De introductie van een totaal nieuw design DNA. Een duidelijk geprononceerde V-vorm in de motorkap, elegante daklijn en vooral zeer sterk geprofileerde schouders. Dit nieuwe recept werd voor het eerst toegepast op de Volvo ECC (Environmental Concept Car) in 1992 en later op de eerste productie-S80. Daarop volgde de S60, V70 en XC90 in soortgelijke stijl.

1992_volvo_ecc

Het hoofdthema, de schouders, is een visuele vertaling van het SIPS (Side Impact Protection System) zoals dat werd geïntroduceerd op de 850 en ook in de 940 beschikbaar kwam. Volvo’s uit die tijd waren buitengewoon veilig maar communiceerden dit visueel niet. De vormgeving van de zijpartij van beide auto’s is bijna volledig vlak en volumeloos. Twee verre voorlopers van die auto’s, de 140 en 240, hadden een visueel zeer sterke schouder. Feitelijk heeft Horbury in de jaren ‘90 de twee werelden van Volvo hertitage en Volvo veiligheid gecombineerd. Daarmee is de sterke en typische schouderlijn, met een heel uniek negatief volume onder de curve van de schouder, geboren.

volvo_s80

Mattin heeft volgens velen de essentie van het merk uit Zweden gemist. De generatie Volvo’s die onder zijn supervisie zijn vormgegeven – en dat zijn onder meer de auto’s die hierboven zijn genoemd en een aantal modellen die binnenkort zullen worden geïntroduceerd – zijn niet per definitie lelijk, maar absoluut weinig Scandinavisch, in de breedste zin van het woord. Veel complexe volumes en continue veranderende surfacing typeren de Mattin Volvo’s. Daarmee is an sich dus niets mis, en de hoge complexheid van de huid van die auto’s is zelfs kundig geboetseerd, maar een dergelijke uiting is wel heel ver van alle kernwaarden van zowel Volvo als Scandinavisch design. Horbury en zijn team hebben met de Concept Universe, bij zowel interieur als exterieur design, sterker naar de Scandinavische roots van Volvo gekeken. Dat is overigens niet direct retro te noemen, al zullen de kenners vast invloeden vanuit de merkhistorie kunnen terugvinden in de pure, cleane surfaces en sterke, eenvoudige volumes. De auto is beïnvloed door onder meer de PV444, Amazon en 200 serie.

volvo-s60-concept-sketchvolvo-s60-concept-sketch-1-20417

Volvo_145

De Concept Universe is een heel tijdloze sculptuur. De auto heeft een heel eigen, zuivere vormgeving met weinig detaillering. Een sterke interpretatie van het zo typische Volvo DNA. En bovendien heel anders dan de design richting van veel andere merken, die tegenwoordig vaak graag met heel veel features werken. De Concept Universe is daardoor duidelijk herkenbaar als een Scandinavisch product, en vooral als een Volvo. Zoals de iconische Volvo ontwerpen uit de jaren ’80 en ’90.

volvo-s60-v60-r-design-1

Persoonlijk had ik graag wat meer three-box-design terug gezien in deze Concept Universe, zoals bijvoorbeeld toegepast op de Ford Interceptor Concept van een aantal jaren geleden. Dat is een erg relevante richting voor Volvo. Naast buitengewoon praktisch en Scandinavisch is een dergelijke auto vaak ook erg gestroomlijnd, al doet de vorm wellicht anders vermoeden. Daarnaast zijn er diverse ideeën en elementen niet heel sterk uit de verf gekomen. Maar dat is vooral te wijten aan de buitengewoon korte tijd waarin deze auto is ontwikkeld. Er is immers nooit de gelegenheid geweest een full size kleimodel te maken. Ondanks de digitale mogelijkheden om virtueel een auto te beoordelen op ware schaal maakt de afwezigheid van een dergelijk model in het ontwerpproces het vele malen lastiger om een perfecte concept car te creëren.

ford_interceptor_concept

ford_interceptor_concept_2007_02

Het is van te voren nooit te zeggen welke ideeën uit een concept car worden overgenomen in productie-auto’s. Voorlopig zullen we enkel de invloeden van het werk van Steve Mattin zien verschijnen. Wel is duidelijk dat Volvo met Peter Horbury een hoog gekwalificeerde Chief Design heeft terug verworven. De toekomst ziet er dan ook rooskleurig uit voor de Zweden. Bovendien heeft het sterke Geely niet alleen genoeg kapitaal voor kostbare nieuwe ontwikkelingen, maar ook waardevolle kennis over China dat de komende jaren de belangrijkste afzetmarkt wordt.

Share Button

7 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Niels, vanaf welk model heeft Mattin dan precies zijn stempel kunnen doordrukken? Tot en met de C30/S40/V50 zie ik nl nog heel sterk de Horbury lijn, maar vanaf de facelift van de C30 en C70 en intussen de XC60 en S60/V60 is de eenvoud inderdaad zoek. Bij Bangle zag je ook eerst een gematigde aanpak van modellen die al verder in ontwikkeling waren (E46) en pas daarna ging hij voluit toen hij carte blanche kreeg en de tijd had genomen de zaken te analyseren (6 en 7 reeks).
    De facelift van de C30 vonden velen een goeie zaak (sportiever, opvallender en noem maar op), maar paste niet noodzakelijk beter bij het basisontwerp, en dat heb je wel vaker met facelifts. Feit is, dat eens het pad van de (in dit geval merkeigen) de eenvoud wordt verlaten, de gevaren van glad ijs opdoemen. Persoonlijk vind ik de S60/V60 een knappe wagen, maar als ontwerp vind ik de C30/S40/V50 puurder en consequenter.
    In dat opzicht biedt de Concept Universe veel mogelijkheden voor de toekomst en maakt hij voor mij dus zijn rol als ‘concept’ meer dan waar.

  2. Niels van Roij says:

    Benny:
    Vanaf welk model Mattin dan precies zijn stempel heeft kunnen doordrukken is lastig te zeggen. Bij een middelgroot automerk als Volvo lopen er over het algemeen altijd een paar projecten tijdens de wisseling van de wacht.

    De C30, S40, V50 en C70 vind ik persoonlijk de sterkste product range van Volvo ooit. Een volledig geslaagde, concequente uitontwikkeling van gedurfde verhoudingen en cleane, pure surfaces. Gebaseerd op het hoofdthema van de sterke schouder. Wat mij betreft had de facelift van die modellengroep dan ook achterwege mogen blijven. Want verwilderd, agressief en strijdlustig zijn namelijk niet per definitie juiste karakter eigenschappen voor Volvo.

    De XC60, S60 en V60 zijn duidelijk geheel in lijn met Mattin’s ideeën en zo zullen er waarschijnlijk nog een aantal auto’s volgen.

    De Concept Universe biedt vooral inderdaad veel mogelijkheden voor de toekomst. Het is een geheel nieuwe uiting van alles waar Volvo voor staat. Niet meer duidelijk gelinkt met de eerste Horbury lijn die toch al wat jaren meeging, noch (gelukkig…) met die van Mattin. En dat is goed. Als na diverse modellen een stylings concept is uitgecristalliseerd is het tijd voor iets nieuws, vooral als verbetering nauwlijks haalbaar is.

  3. Joram says:

    Mooi en erg interessant stuk!
    Alleen is het voor mij als designleek wel nog erg lastig om al het jargon te begrijpen, misschien iets om voor je volgende stuk te onthouden?

    • Ken Divjak says:

      Goed punt, Joram – de eerstvolgende gastbijdrages zullen we dergelijk vakjargon zeker laten expliciteren door de auteur.

    • Niels van Roij says:

      Bedankt voor de feedback Joram. Ik zal de volgende gastbijdrage de vaktermen ontleden en daarmee mijn opinie en inzichten hopelijk duidelijker overbrengen.

  4. frédéric says:

    Dit lijkt het begin van een heel mooie reeks te worden! Ben het trouwens helemaal eens met Niels wat Volvo betreft. En ik kijk nu al uit naar een professionele visie over waar het met Saab, Citroën en BMW naartoe moet. En of ik de enige ben die de 458 niet meteen Ferrari’s mooiste vind?

  5. Ken Divjak says:

    Net vernomen:

    Steve Mattin verkast naar… LADA!

Leave a Reply