DRIVR

F1 Review: Monte Carlo, Monaco (Race 6 2011)

Amper een week na de spannende race in Barcelona streek het F1-circus neer op de legendarische omloop van het mondaine Monte Carlo – op een stratencircuit dat misschien geen inhaalmanoeuvres faciliteert, maar wel altijd spannende races voorschotelt. Een foutje wordt immers onmiddellijk afgestraft, terwijl de piloot hier altijd boven zichzelf kan uitstijgen. En dan zwijgen we nog over de bandenstrategieën van 2011…

64942040

De kwalificaties werden zaterdag opgeschrokken door Perez die zich bij het uitkomen van de tunnel verslikte op een hobbelige remzone en zijdelings hard in het decor belandde. Even kwam de herinnering aan Karl Wendlinger weer boven toen de scene onder dekens werd verhuld, maar gelukkig bracht de BBC-commentator enkele minuten later goed nieuws in de vorm van een hersenschudding en enkele kneuzingen. De startopstelling zelf werd wederom gedomineerd door Vettels Red Bull die Button & co. op een hoopje reed. Hamilton kon zich slechts op een negende plek kwalificeren nadat zijn runs gekenmerkt werden door een stuurfout, verkeer en slechte timing.

64940415

Geen noemenswaardige brokken bij de start. Vettel verzilverde zijn pole position terwijl Button en Alonso mooi wisten aan te sluiten. Minder goed verging het Mercedes GP tijdens de beginfase; Schumacher verloor veel terrein nadat hij moeizaam weggeraakte, terwijl de beide Merc’s al vrij snel te kampen hadden met bandenslijtage en zo een traag treintje vormden. Mercedes GP heeft nog véél huiswerk…

Monaco F1 GP Auto Racing

Tijdens de eerste reeks pitstops kende de Red Bull pit crew een zwak moment, aangezien zowel Vettels als Webbers stop niet bepaald gesmeerd liepen. Resultaat? Button door naar p1, terwijl Alonso vlak achter Vettel kon aansluiten. Ondertussen had Hamilton zich nog niet bepaald vlot naar voren geracet; inhalen in Monaco blijft moeilijk, getuige daarvan de knullige manier waarop Hamilton eerst Massa in de Loews hairpin tevergeefs probeerde voorbij te gaan. Drie bochten later lukte het wel: Hamilton kon dankzij de betere tractie uit Portier binnendoor, waardoor Massa op de vuile strook in de tunnel belandde en onverbiddelijk in de vangrails onderstuurde. Een flater die Alonso hem in 2004 hem al eens voordeed en ook nu de safety car liet uitrukken.

Monaco F1 GP Auto Racing

Voorin had Button vlak voor dit incident een laatste keer gepit. Vettel bleef buiten en waagde het erop dat hij met slechts één bandenwissel (in de negetiende ronde, nvdr.) de race zou uitzingen. Niet alleen Button lag op de loer, ook Alonso maakte nog kans op de overwinning. De top drie kroop langzaam maar zeker naar elkaar toe, met het versere rubber respectievelijk op p3 en p2. Drie smaakmakers op twintig ronden van het einde binnen één seconde – een spannender slotscenario hadden we zelf niet kunnen bedenken.

Monaco F1 Gp Auto Racing

Tenminste tot het leiderstrio bij een zevenkoppig groepje bikkelende racers aanklampte. De Force India van Sutil kuste eerst de vangrail, waarna Petrov en Alguersuari zich in een uitwijkmaneouvre verslikten en zichzelf in de vangrails torpedeerden. Safety car deployed en weg spannende slotfase. Erger werd het wanneer bleek dat Petrov zich in een ogenschijnlijk volstrekt ongevaarlijke crash toch aan de benen had verwond, waardoor de rode vlag gezwaaid werd en iedereen terug op de startgrid moest verzamelen. Gelukje voor Hamilton die in het geharrewar zijn achtervleugel beschadigde en zo de tijd vond om dit te laten herstellen, evenals voor Sutil die op de startgrid zijn lekke band kon wisselen zonder teveel tijd te verspelen. De grootste gelukvogel was echter Vettel, die op de startgrid nieuwe rubbers aangemeten kreeg, waardoor de zege zo goed als zeker binnen was.

Monaco F1 GP Auto Racing

De herstart was dan ook een maat voor niets. De spannende finale werd ons kijkers enigszins ontnomen, maar een leuke race was gelukkig toen al een feit. Webber wist in de voorlaatste ronde nog over de Sauber van Kobayashi te wippen, waardoor hij met een p4 toch nog tevreden mocht zijn. Bij de herstart kwam Hamilton in de eerste bocht nog in contact met Maldonado, waardoor die laatste zijn eerste mogelijke F1 punten na een prima race wegwuifde. Race incident nummer elfendertig voor Hamilton, die hiervoor na de race nog een tijdsstraf kreeg opgelegd. Weliswaar zonder gevolg. Volgende afspraak in Canada, traditioneel één van de smaakmakers van het seizoen…

APTOPIX Monaco F1 GP Auto Racing

Top:
– Vettel: Bleef cool onder de immense druk op het einde en maakte de juiste gok door slechts voor 1 pitstop te kiezen
– Button: Eigenlijk de man van de race. Had kunnen winnen zonder safety car-interventie…
– Alsono: Strakke wedstrijd en goede strategie. Ook een kandidaat winnaar zonder safety car interventie
– Kobayashi: Schudt zomaar een p5 uit zijn zakken na een anonieme kwalificatie en een nog anoniemer racebegin op harde banden

Flop:
– Hamilton: mag dan wel een smaakmaker voor het TV-kijkend lanschap zijn. Zijn attitude na de race was niet bepaald sportief
– Red Bull: toonde zich niet feilloos in de pitstops en had eigenlijk ‘geluk’ deze race
Mercedes GP: goed in de kwailificaties maar vreselijk in de race
– Meneer de regisseur: zonder twijfel een fransoos in een marcelleke

Share Button

7 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Kijk is eens naar – een normaal gezien – saaie race, krijgen we dit voorgeschoteld! Echt genoten, al had ik de zege wel aan Button gegund.

  2. VishnuSixDix says:

    Amai. Vooraf had ik Alonso als winnaar getipt, maar deze race overtreft alle verwachtigen.

    Hamilton (zijn houding) stelde diep teleur en mag met een trap onder zijn kont terug naar mediatraining gestampt worden.

    • Pieter Ameye says:

      Laat dat alstublieft uit! Om dan van die voorgekouwde, gestandaardiseerde antwoorden te krijgen. BAH!

      Hamilton was – misschien onterecht – furieus, maar zijn antwoorden op onderstaand filmpje waren tenminste oprecht.

      • VishnuSixDix says:

        Mooie manier van denken, maar ik heb nogal shit over mijn hoofd gekregen van alle passagiers uit de Hamilton Hate Train om de situatie genuanceerd proberen voor te leggen.

        Gelukkig zijn er nog mensen die wél kunnen relativeren. (maar imo was hij bij beide manoevres sowieso in fout, hoewel Massa en Maldo wel voorzichtiger konden reageren cfr. Rosberg)

  3. Pieter Fret says:

    Die reactie van Hamilton heb ik blijkbaar gemist. Iemand een linkje?

    In ieder geval veel te agressief gereden voor een smal stratencircuit als Monaco. Niet echt eerlijk dat hij Massa en Maldonado er doodleuk uit rijdt en zelf gewoon zesde mag blijven…

Leave a Reply