DRIVR

Rijtest: BMW 520d Touring

Was het je al opgevallen? BMW, vaandeldrager van The Ultimate Driving Machine, mijdt sinds enige tijd elke vorm van communicatie met voorgenoemde slagzin. Kracht uitgewerkt of gewoon niet meer opportuun? De balans neigt in de richting van het laatste, tenminste als we de onheilspellende berichten over de huidige lichting Bimmers mogen geloven. Maar is die kritiek wel gegrond? Zien wat de leasetoppende 520d Touring daarop te zeggen heeft.

bmw_5_touring_520d_touring_01

Hoewel geen enkele Touring de fabriek voor 42.900€ verlaat (de onze tikt met opties de 65.000€ aan), is er aan representativiteit op het Belgische wegennet geen gebrek. De terugkeer naar klassieke maar tegelijk erg voorspelbare lijnen heeft BMW duidelijk geen windeieren gelegd. Niet dat de door Bangle ontworpen 5 niet verkocht, maar het grote publiek wil zijn Duitsers vooral herkenbaar. Zie daarvoor maar naar Ingolstadt waar die aanpak – tot vervelens toe – wet is. Gelukkig is de Touring spannend genoeg om de aandacht niet te doen verslappen; het uitgekiende design lijkt evident, maar elke lijn heeft wel degelijk zijn functie en geeft dimensie aan de vele vlakken. Prachtbak wat mij betreft, zonder meer.

bmw_5_touring_520d_touring_02

Toegegeven: ik heb altijd een zwak gehad voor Touring-modellen, en dat is bij deze F11 niet anders. Subtiel doch krachtig dankzij de uitgesproken vouw op de motorkap – en in dit geval voorzien van een metallic Imperialblau Brillianteffekt dat het ontwerp als gegoten staat, maar toch niet kan verhinderen dat de auto groot overkomt. Niet in het minst omdat hij dat ook is; de groeischeut tegenover het voorgaande model mag dan voor extra binnenruimte zorgen, de grenzen voor wat nog als ‘5-serie’ bestempeld kan worden lijken hiermee enigszins bereikt. Dat er een handigheid als vierwielsturing in de optielijsten staat (die zeker van pas komt bij het parallel inparkeren van de bijna vijf meter lange bolide) is dan ook geen toeval.

bmw_5_touring_520d_touring_03

Ook het interieur toont weinig verrassingen. De naar de bestuurder gerichte middenconsole is terug, en verder is de lay-out typisch BMW. Toch schittert de 5 vooral door zijn logica en gebruiksgemak; alles zit waar je het verwacht en de bediening van de complete interface (inclusief iDrive) staat helemaal op punt zodat ze nog zelden voor frustraties zorgt. Ook de standaardstoelen volstaan om het zijn bestuurder tijdens middellange tot lange ritten naar zijn zin te maken. Wie de overtreffende trap wil, wordt richting optielijst verwezen en kan de multifunctionele comfortzetels aankruisen. Opbergvakjes zijn er zowel voor- als achteraan voldoende, en de kofferruimte is dankzij zijn apart opende achterruit bijzonder toegankelijk – zeker omdat de afdekhoes daarbij handig elektrisch mee beweegt.

bmw_5_touring_520d_touring_04

bmw_5_touring_520d_touring_05bmw_5_touring_520d_touring_06

De viercilinder diesel laat zich door de achttrapsautomaat bijzonder gewillig rijden. De 184pk mogen dan wel toegeknepen zijn naar een fiscaal vriendelijkere 163, dankzij het veelvoud aan versnellingen zit de motorsnelheid meestal in optimaal toerengebied waardoor de 380Nm koppel (1900 – 2750 tpm) zich bijzonder goed weten te profileren. Zelf schakelen kan ook via de kleine pook of de schakelflippers achter het stuur; dus geen verwarrende duw en/of trekknoppen meer, maar het gebruikelijk systeem van links terug- en rechts opschakelen. Niet dat je ze vaak zult gebruiken – daarvoor zijn de acht verzetten van het goede teveel. Bovendien doet de hyperalerte automaat zijn werk zodanig goed dat interventies van de bestuurder zelden nodig zijn. ‘Onze’ Touring had – met uitzondering van Dynamic Damping Control – geen van de optionele rijhulpjes die bij de huidige generatie een wereld van verschil maken: actieve anti-rolstangen, active steering of actieve vierwielsturing. Best interessant daar we enkele weken geleden de directe vergelijking konden maken met een optioneel afgeladen 530d.

bmw_5_touring_520d_touring_09bmw_5_touring_520d_touring_11

bmw_5_touring_520d_touring_07

Het verschil tussen de twee is dan ook significant. Vooral de actieve anti-rolstangen tonen zich daarbij van groot nut en doen de auto een pak strakker op de weg liggen. Alleen jammer dat daarvoor ook voor het adaptief onderstel moet geopteerd worden, wat de rekening snel doet oplopen. Het is echter vooral de besturing die beduidend verschilt ten opzichte van het uittredend model; BMW installeert (net als alle concurrenten) tegenwoordig een energie-efficiënte elektrisch bekrachtigde unit. En hoewel die nog steeds tot de beste in zijn soort behoort, is het typische BMW-stuurgevoel ermee naar de achtergrond verdrongen. Het Active Steering, dat variabele tandwielratio’s mogelijk maakt, maakt daarbij weinig verschil en vermindert de feedback zelfs nog dat tikkeltje meer, ondanks een verder prima werking.

bmw_5_touring_520d_touring_08

Een goede 700 km later vertoont de 520d weinig rationele minpunten. En wat dan nog als er quasi voor alles bijbetaald moet worden, bij BMW weten ze maar al te goed dat klanten daar weinig of geen problemen mee hebben. Wat wij daarentegen wél betreuren, is de ingeslagen weg op gebied van rijdynamica; daardoor is de ene 5 verre van de andere, en daarom moet deze 520d het met een halve R minder moet rooien dan de recent geteste 530d. De conclusie is dan ook dat de nieuwe 5 meer dan ooit inzet op comfort, maar daarvoor wat inherente sportiviteit prijsgeeft. En zelfs aangekleed met alle dynamische gizmo’s prefereer ik de voorgaande fünfer die – ondanks zijn tekortkomingen – een pak natuurlijker aanvoelde. Niet dat de 5-Reeks (Touring) daarmee zijn leidersplaats kwijt is, maar veel braver dan dit moet het niet worden.

bmw_5_touring_520d_touring_10

[Foto’s: Simon Herman]

BMW 520d(A) (F11)

Plus Min
+ Looks – Groeit stilaan uit proportie

Weggecijferd

Motor 2.0 viercilinder, turbo
Aandrijving Achterwielen
Transmissie 8-traps automaat
Producent ZF
Vermogen 184pk (of fisc. vr. 163pk) (4.000 tpm)
Koppel 380Nm (1900 – 2750 tpm)
Gewicht 1790 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,3 s
Topsnelheid 220 km/h
Gem. testverbruik 7,2 l/100 km
CO2-uitstoot 139 g/km
Prijs 45.340 euro
Fiscale PK 11

Verdict

7 op 10

Share Button

One Response

  1. Benny Herdewyn says:

    De E34 werd destijds te burgerlijk bevonden t.o.v. de E28, om vervolgens (doorgaans) benoemd te worden tot meest dynamische keuze in zijn segment.
    De E39 werd destijds te high-tech bevonden t.o.v. de E34, om vervolgens (doorgaans) benoemd te worden tot meest dynamische keuze in zijn segment.
    De E60 werd destijds te afwijkend bevonden t.o.v. de E39, om vervolgens (doorgaans) benoemd te worden tot meest dynamische keuze in zijn segment.

    De huidige F10 gaat weer een stap verder, maar blijkbaar verlegt de klant ook bepaalde grenzen. Het ontwerp (niet het formaat) leunt voor mij meer aan bij de E39, wat de E60 tot een apart figuur in bloedlijn maakt.
    Wat betreft de toename in gewicht en de nimmer stoppende drang naar comfort had ik de slinger liever richting sportiviteit zien uitslaan, maar blijkbaar moet je daar vandaag de nodige centen extra voor op tafel leggen. Jammer.

Leave a Reply