DRIVR

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo 1.4 135 TCT

SPECIFICATIE

Met de Twin Clutch Transmission, kortweg TCT, breidt Alfa een nieuw hoofdstuk aan zijn technische know how. Of dat is toch de bedoeling. Want hoe goed is nu juist die in huis ontwikkelde versnellingsbak met dubbele koppeling? Dat vonden we proefondervindelijk uit a.d.h.v. de MiTo met 1.4 TB MultiAir van 135pk. Voorlopig de enige MiTo met recht op de slimme schakeldoos. Het ideale compromis tussen zuinig en sportief?

alfa_romeo_mito_tct_01

RIJGEDRAG

Over het rijgedrag van de kleine Italiaan waren we eerder al positief. Bestuurder en passagier mogen zich dan al verloren wanen tussen dashboard en voortrein, het stijve chassis van de MiTo – in combinatie met plakkerig rubber – staan garant voor een volwassen rijgedrag. Toch voor zover chauffeur en ECU het met elkaar kunnen vinden: Want het brein van de auto heeft het niet eenvoudig met het legertje aan beleidsmakers tussen hem en zijn opdrachtgever: DST, elektronisch Q2, VDC, MSR, ASR, CBC, HBA, CSA, ECS, Start/Stop en SAHR, raak daar maar eens wijs uit! De DNA-oplossing van de marketingafdeling moet het legio aan individuele settings vereenvoudigen, maar het resultaat zijn drie aparte standen die geen van enkel kunnen overtuigen. Enfin, het oud zeer van de huidige lichting Alfa’s zeg maar. De TCT met twee droge koppelingen is een primeur voor het Milanese merk en moet komaf maken met het gebrek aan geautomatiseerde versnellingsbakken doorheen het gamma. Naar eigen zeggen doordat de klassieke automaten niet te vereenzelvigen waren met de filosofie van het merk. De voordelen van de droge koppeling uiten zich in een verbeterde compatibiliteit met start/stop, een gereduceerd gewicht, hogere efficiëntie voor een lager verbruik en – last but not least – verlaagde productiekost: Wat betekent dat de TCT in hoge volumes kan geproduceerd worden, zelfs op de productielijn van de manuele transmissies. Maar er zijn ook nadelen aan. Zo heeft de setup het iets lastiger met hoge pk- en koppelwaarden, vooral bij het aanzetten vanuit stilstand. Dat wil dat de combinatie – zelfs in de meest vinnige stand – niet altijd kan overtuigen bij het aanzetten. Alsof er daadwerkelijk moet worden ingehouden en dat wil niet stroken met de vooropgestelde efficiëntie. Kinderziektes zeg maar want de TCT strookt zich wel degelijk tot een partijtje spelen. Toch voor zover de schakelaar in Dynamic staat en er stevig wordt doorgereden. Bij hoge toeren en vol gas schakelt de bak pas écht op zijn snelst en komt zijn sportieve inborst naar boven. Schakelen kan bovendien via twee (optionele) peddels achter het stuur of via de pook zelf waarbij – en + correct gepositioneerd staan.

sezionato-rendering

alfa_romeo_mito_tct_03alfa_romeo_mito_tct_04

VERLEIDINGSKRACHT

De MiTo met TCT moet vooral kopers overtuigen die op zoek zijn naar de meerwaarde van de TCT in combinatie met sportief rijgedrag en een zuinig verbruik. En bij dat laatste wringt het schoentje. Want ondanks de vele ecovriendelijke maatregelen toont de combinatie zich niet bepaald zuinig, zelfs niet op de autosnelweg! Daarvoor is de ratio van de zesde versnelling niet lang genoeg of had de bak het eventueel met een versnelling meer moeten doen. Ook is het systeem in combinatie met start/stop geen absolute voltreffer. Daar waar je bij de manuele nog zelf kunt kiezen om het al dan niet te activeren bij stilstand, gaat het bij de TCT uit zichzelf. Wat vooral een hoop frustratie oplevert, bijvoorbeeld bij het wachten aan rotondes. De TCT heeft zijn kwaliteiten maar het is wachten op een evolutie van de soft- (en eventueel hard)ware vooraleer deze de manuele zesbak van zijn troon stoot. Voorlopig dus liever zelf schakelen in Alfa’s kleinste.

alfa_romeo_mito_tct_06

Alfa Romeo MiTo 1.4 TB MultiAir – TCT

Plus Min
+ Beloftevolle TCT – Maar nog niet helemaal op punt

Weggecijferd

Motor 1.4 turbo, MultiAir
Aandrijving Voorwielen
Transmissie 6-traps, droge, dubbele koppeling
Producent Fiat Powertrain Technology
Vermogen 135 pk (@ 5.000 tpm)
Koppel 230 Nm (@ 1750 tpm) – Dynamic
Gewicht 1135 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,2 s
Topsnelheid 207 km/h
Gem. testverbruik 7,9 liter/100km
CO2-uitstoot 126 g/km
Prijs 21.250 euro
Fiscale PK 8

Verdict

6 op 10

Share Button

Leave a Reply