DRIVR

Duel: Mini Coupé vs. FIAT 500 Zagato

Geen van beiden is überhaupt al in productie, maar reken er maar op dat de Cinquecento Zagato en Mini Coupé geboren concurrenten van elkaar zijn. Eerder bevestigde FIAT ons al de productieversie van de 500 Zagato, en ook Mini bracht deze week – niet geheel onverwacht – uitsluitsel over een model met gestroomlijnd dak – eenvoudigweg genaamd Coupé. Verrassend is dat FIAT met deze 500 voor de verandering eens niét mikt op de vrouwelijke DRIVRes’en onder ons, maar op de DRIVRs. Of dat ook met de tweezitter van Mini het geval zal zijn weten we niet, maar het terrein van de hippe en vooral betaalbare stadsmussen krijgt hiermee in ieder geval een nieuwe dimensie.

Mini_coupé

Mini_coupé_2Mini_coupé_2

Helemaal nieuw is de Mini Coupé eigenlijk niet. De concepts van de gesloten en roadster-versie dateren immers van het Salon van Frankfurt in 2009 en werden voor verder onverklaarbare redenen een tijdje in de koelkast gestopt. Als voornaamste eigenschappen wijst Mini op de excentrieke ‘helmet roof’-dakstructuur met geïntegreerde dakspoiler, verbeterde aerodynamica, impressionante kofferruimte (toch voor een Mini) en een actieve kofferspoiler die automatisch opkomt vanaf 80km/h. Om zijn sportieve aspiraties kracht bij te zetten ligt de Coupé niet alleen drie centimeter lager (het optionele JCW-chassis doet daar nog eens 1 cm vanaf), maar zal hij ook enkel beschikbaar zijn met de krachtigste benzine- en dieselmotoren: Zijnde Cooper (122pk), Cooper S (184pk), Cooper SD (143pk) en John Cooper Works-editie met 211pk. Enkel de benzine’s zullen daarbij verkrijgbaar zijn met een automatische Steptronic-versnellingsbak. Niet dat daaraan behoefte zou zijn want de standaard zesbak schakelt verder voortreffelijk.

fiat-500-coupe-zagato-2fiat-500-coupe-zagato-1fiat-500-coupe-zagato-2011

Bij FIAT dateert het van de door Bangle ontworpen Coupé dat we nog eens een kleine coupé zagen. En met welke badge beter dan die van Zagato kunnen ze daar een vervolg aan breien? Op zich zijn er weinig verschillen met de gewone 500. Voor het kenmerkende double bubble-dak werd de bestaande structuur zoveel mogelijk in tact gehouden. Waardoor de ingreep relatief weinig tijd in beslag neemt en bestaande veiligheidsprocedures geen vergaande (her)homologatieprocedures vergen. Maar bovenal maakt het de ingreep (relatief) goedkoop en vergroot het daarmee de bereikbaarheid van de 500Z substantieel. Het enige wat de kleine 500 zou kunnen nekken is een (te) beperkte oplage maar met het aanstormend succes van de Mini zou dat wel eens de verkeerde beslissing kunnen zijn. Rest de vraag waar jij jezelf in ziet rijden: De markante 500 met zijn vooral begeerlijk nieuwe dak of de extra sportieve Mini? Shoot!

Share Button

4 Responses

  1. Jeroen Thys says:

    Deze moeten we aan de double bubble geven imho. Wellicht koop je dergelijke modellen vooral als fun auto en is daar de Mini coupé niet net iets te steriel voor?

  2. Pieter Fret says:

    Afgaand op het rijgedrag van de huidige modellen: zonder twijfel de MINI. Al ziet de 500 Zagato er een pak beter uit.

    Anderzijds zie ik het nut niet goed in van modellen die nóg krapper en (wellicht) duurder, maar niet mooier en amper sneller zijn dan de huidige line-up.

    • Pieter Ameye says:

      “Afgaand op het rijgedrag van de huidige modellen: zonder twijfel de MINI. Al ziet de 500 Zagato er een pak beter uit.”

      Helemaal akkoord, al zou ik waarschijnlijk toch zwichten voor de (wellicht) goedkopere Zaag…

      • Duckie 'RS says:

        Same feeling here, doe mij maar de Zag’.
        Voor het betere rijgedrag zoek ‘k me wel (helemaal) wat anders uit…

Leave a Reply