DRIVR

Volvo Test Track Days: de S60/V60 vs de Duitsers

De Vikingen waren destijds al geen slappe bonen en het moet gezegd, het nageslacht heeft lef. Volvo is namelijk zo zeker van zijn stuk dat het zijn jongste tweeling zonder verpinken de ring instuurt met een koppel hongerige Beierse pitbulls, de gründliche A4 en de sportieve 3 reeks. Locatie van de clash: Lommel Proving Ground in het kurkdroge Limburg, als dat maar geen gensters geeft.

De confrontatie begint beleefd met een gezapig ritje van Brussel naar Lommel, waarbij we onderweg regelmatig van zadel wisselen. In elke colonne S/V60’s met D3 of D5 motor wordt ook een 318d en een A4 2.0tdi in de tang genomen. De Duitsers treden aan in sober livrei, zonder de afwerking die de Zweden net dat tikje knusser maken. Maar zelfs met gelijk(w)aardige aankleding moet je Volvo een pluim geven voor de smaakvolle inrichting. Daarbij kan je niet om het meubilair heen, dat bij de Zweden simpelweg een klasse beter is. Nog een pluspunt is de zachte vijfcilinder, waarvan het edele timbre meer premium aanvoelt dan de ruwere loop van de Duitse vierpitters. Dat een 318d of 2.0tdi met 120 of 136pk te kort schiet tegenover een D3 spreekt voor zich en een 320d of 2.0tdi met 170pk hadden de vergelijking misschien pittiger gemaakt. Los daarvan valt op dat de Volvo het comfort grotendeels op conto van de stoelen kan schrijven, want vooral achteraan in de V60 worden dwarsnaden nogal droog doorgegeven. De A4 doet op dit vlak beter, ondanks het harde meubilair. De BMW geeft zelfs bij lage snelheden de meest dartele indruk en bewijst daarmee dat hij ook fin de carrière nog steeds de juiste DRIVR vakjes aanvinkt.

volvo-track-days-lommel-2011-477

Genoeg gepalaverd, tijd voor het echte werk. Aangekomen op Ford’s Lommel Proving Ground verdwijnen gsm’s en camera’s in een verzegelde envelop en worden we langs camouflagenetten diep in de droge bossen geloodst. Van buitenaf zie je niks van de 80(!)km testpistes, waaronder een kombaan die we straks van heel nabij zullen zien, een zee asfalt en zelfs een bergpas, kortom een pretpark voor elke petrolhead. Toch is het hier pure ernst, want elk prototype wordt in ploegenstelsel systematisch afgejakkerd en veiligheid staat altijd voorop. Na de briefing zie ik anderen stevig in de broodjes schieten, maar ik hou het bewust sober, want wat bij wat volgt, wil je niet aan de kant staan met een omgekeerde maag.

ford-lpg-1

Onze groep begint met een ontwijkmanoeuvre om de werking van het ESP te ervaren: plankgas tot in 2e, om vervolgens plots met gas los een rij kegels te ontwijken en terug naar de rijstrook te keren. ‘Link of rechts’ wordt pas in extremis over de walkie-talkie geroepen door Jan Wouters himself. De 4 ringen op de neus van de Audi lijken van lood, want de A4 wil vooral rechtdoor. Eens terug naar de rijstrook word je getrakteerd op een zwiepende achterkant, die brutaal tot de orde wordt geroepen. De S60 is directer en geeft je meer de indruk de zaak zelf onder controle te hebben, met een subtielere correctie. De BMW rij ik niet zelf, maar stuurt volgens collega’s het scherpst in, zoals verwacht dus.
Op naar proef 2: de slalom, ditmaal zonder Duitse concurrenten. Met zachte hand en goeie kijktechniek lukt het om de Volvo zonder veel drama door de kegels te sturen. Aan 80km/u wordt het op het einde wel warm, maar ook hier werken de elektronische vangnetten accuraat. De slalom blijkt lastiger met een automaat, die halverwege opschakelt en het bemoeilijkt om de snelheid constant te houden.

volvo-track-days-lommel-2011-361

Het is intussen snikheet en sommigen beginnen behoorlijk rood uit te slaan, maar geen respijt voor de wagens: de teller gaat richting honderd om vervolgens keihard in de remmen te gaan en vol op het ABS een rij kegels en Hendrik, een instructeur met een pijp te ontwijken. Dit is heftig en passagiers die nonchalant in de zetel hangen, hanteren de volgende doortocht toch een andere strategie. Ik rij hier enkel met de Volvo, die perfect stabiel blijft.

volvo-track-days-lommel-2011-362

En dan is het tijd voor de kers op de taart: baan 7. Klinkt niet uitdagend, is het wel: een kronkelende slang van 4,3km die nog het meest doet denken aan je favoriete vakantiepas. Het zijn niet enkel de (blinde) bochten die voor kriebels zorgen, maar vooral de plotse niveauverschillen, waardoor de achterkant plots licht wordt en de wagen vervolgens diep in de veren duikt. Hier en daar is er een uitloopstrook, maar die is gevuld met Argex korrels waardoor de wagen zich meteen ingraaft. Wie eraf gaat, verknalt de sessie voor iedereen… Ik rij 2 rondjes met een manuele D3 en met René ‘Garmin’ naast mij, waarbij ik de stuurinput ‘afgemeten’ hou en de wagen niet bruuskeer. René ziet dat het goed gaat en dat geeft mij het vertrouwen om ronde 2 wat steviger door te gaan. De Volvo blijkt best amusant, en onderstuur blijft behoorlijk lang uit mits je niet als een hooligan meteen op het gas gaat. Dat je de achterkant nog veel meer kan laten sturen op de heftige hoogteverschillen, bewijst René nadien met bravoure…

volvo-track-days-lommel-2011-484

Opnieuw respect wanneer ik samen met nog 2 andere gehelmde Calimero’s in een T6 door Jan Wouters rond de hogesnelheidsovaal word geslingerd. 165km/u is de ‘neutrale snelheid’ op de steile wanden, maar bij 230 moet er wel degelijk gestuurd worden… Ik zit achter Jan en poog over zijn schouder de teller te zien, maar word diep in de zetel gedrukt als de Volvo op 1m langs de vangrail blaast. Straffen toebak!

volvo-track-days-lommel-2011-483

In de Astromega op de terugweg naar Brussel is het stil, moe maar voldaan zeg maar. De S60/V60 mag dan al wat drukker ogen dan we van de Zweden gewend zijn, zeker met het opzichtige R pakket, maar onderscheidt zich positief van de saaiere A4. Een 3 reeks rijdt nog steeds scherper, maar in het dagelijkse pendelverkeer verleidt de Volvo met andere waarden. Nog altijd een echte Volvo dus, maar met een licht pikanter kantje, en meer moet dat niet worden.

[Meer weten?: Ford Lommel Proving Ground]

Share Button

4 Responses

  1. Jordan says:

    Fijn om te horen dat het een aangename dag geweest is. Leuk geschreven verslag, maar wel een foutje. De instructeur aan de remoefening (met de pijp) heet Peter, en niet Hendrik.

  2. Fastflupke says:

    Peter weet aan een stuur te draaien … De perfecte man om pijp roken terug in de mode te brengen 😉

Leave a Reply